Vegan iFokus

Vegan

Etiketterfrågorhälsahygien
Läst 185 ggr
[Moon AppleGrey]
2

Munskölj med fluor?

Hej.
Hittills har jag använt en fluorfri sort, men råddes av tandhygienisten att byta till en med fluor.
Har letat på nätet efter en som är okej för veganer att använda, utan att hitta någon.

Så nu undrar jag om det ö.h.t finns en veganvänlig munskölj med fluor, eller om jag måste fortsätta med den fluorfria sort jag använder.

Någon som vet?

[Moon AppleGrey]
1

Såg nu att Flux ska vara vegansk, så problemet är löst. 🙂

Admin kan ta bort tråden om de vill, då den nu är onödig.

vendelay
2

Inte onödig tråd alls, många kanske inte vet att Flux är veganskt 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Moon AppleGrey]
1

#2: ah, ja det är ju sant, förstås. 😁

Visste inte det heller, men är jätteglad att den är det då jag brukade använda den innan jag blev Vegan.

Syntium
2

Vad är det i tandskölj som är oveganskt?

"I'm too old for this shit."

[Moon AppleGrey]
2

#4: fluoret kan ha animaliskt ursprung.

Pyttelite
3

#5: Att man skulle utvinna fluor från animalier ser jag som ett dyrt och näst intill omöjlig produktionsmetod.

Däremot behöver animalier fluor.

Den största anledningen är väl att man inte tänkt på att man säljer bättre om man deklarerar att medlet är veganskt.

Bara för att det inte står att det är veganskt innebär det inte att det inte är det.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-09-29 12:00 av Pyttelite
vendelay
2

#4 Jag vet inte, men jag skulle gissa att det kan ha med djurtestning att göra. Att något är veganskt betyder generellt att något varken innehåller animalier eller är djurtestat (även om det finns vissa som använder ordet lite hur som helst hehe).

#6 Stämmer helt som du säger att bara för att det inte står att det är veganskt betyder det inte att det inte är det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

illimbius
0

Flour eller Sodiumflourid som det egentligen heter är den enda ingrediensen i råttgift och INGET jag rekommenderar nån ens i små mängder att borsta tänderna med 😟
Rekommenderar URTEKRAM(Danskt-Nordiskt märke)
Tuttifrutti e god och Lakrits 😋 Barntandkräm också av en händelse och lite billigare 😋
Fast nu såg jag och tidigare också att lakritsen e nog slut/utgådd 😔
Hade ökat i pris också förr fick man en tub för 28-32 Kr.
Finns på Jordklok och ännubilligare på Luxplus (35 just nu)

Den här e rätt god också: Lakrits/fänkål

Den här banantandkrämen smakar nästan godis 😋

• Redigerat 2024-08-15 19:36 av vendelay
  • Redigerat 2024-07-16 15:29 av illimbius
[Undertaker]
3

#8: Om det inte är din bild och du inte har rätten att dela den här så måste du radera den. Du bör även läsa iFokus regler igen.

https://www.ifokus.se/about/rules_of_conduct

iFokus består av massor av olika intressesajter. Här samlas entusiaster som vill dela och utveckla sina intressen tillsammans med andra. Medlemskap är gratis och ger dig möjlighet att delta i diskussionerna, men du är också varmt välkommen bara som besökare. Om du saknar något intresse är det enkelt att själv starta en sajt. Det kostar ingenting.