Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptfrågor
Läst 43 ggr
Garm
0

Göra seitan

Jag tänker göra seitan och bjuda sambons syster, som aldrig ätit seitan tidigare, på det och har några funderingar.

Ska jag baka en hel seitan-limpa i ugnen med buljong, eller ska jag sjuda den i mindre bitar i buljong på spisen? Tanken är att jag ska göra en tomatbaserad gryta att ha bitar av seitan i den och servera med pasta.
Tänker här att konsistensen blir ju lite olika beroende på hur den tillagas, väl? Iaf upplever jag det så.

Sen kommer då frågan, hur ska jag smaksätta setainet när jag gör det? Alltså, vilka kryddor och örter ska jag ha i redan när jag bakar ihop degen? Tänkte att den tomatbaserade grytan kommer kryddas med bland annat basilika. Tänkte det kunde vara trevligare med smaksatt seitan istället för helt, och då lite tråkig, naturell seitan.

Finns det något vänlig själ här som kan hjälpa mig med lita tankar? :)

vendelay
1

Vad roligt! Jag har tyvärr inga tips, jag är inte så utsvävande i köket att jag orkar göra egen seitan haha men Awesome Vegan Dad är väl allmänt känd som Sveriges bästa inom det området 😁 Kanske kan du få tips från hans recept?

https://www.awesomevegandad.com/2017/01/31/gora-seitan-fran-grunden-med-vanligt-javla-vetemjol/

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Det är kul och det blir riktigt gott att göra seitan från grunden, dvs genom att tvätta ur stärkelsen ur mjölet. En del människor tycker att seitan har en bismak av gluten men den smaken existerar …
Garm
1

#1: Åh, tack så mycket för länken! Fanns ju massor med förslag där. Jag har helt missat hans sajt. Hur det nu är möjligt i jakten på seitan-recept 😅

vendelay
0

#2 Haha, vilken tur att jag kunde hjälpa till med det då 😁

Var snäll mot alla - bli vegan ❤