Numera finns det många bra veganska ostar 😊
/Désirée
#1: sant.
Om man gillar veganska ostar så är de från violife goda. Både original block, och cheddar.
Smälter bra gör de också.
Jag tycker inte att man ska gå in med tanken att vegansk ost kan ersätta komjölksost. För vissa funkar det, men min uppfattning är att det generellt inte funkar. Det smakar inte likadant, det känns inte likadant, det luktar inte likadant osv. Kanske främst av allt så innehåller vegansk ost ju inte kasein, vilket enligt vissa är beroendeframkallande och därför får man inte samma känsla av vegansk ost.
Jag tycker att det är viktigt att påpeka för veganism handlar ju om så mycket annat än mat, men om man går in med inställningen att allt bara är att byta ut så verkar det (av min erfarenhet) inte gå toppen.
Jag gillar inte ost så jag har inga egna tips förutom såna här dyra ostar, typ Casheury, men jag antar att det inte är vad du är ute efter. Mitt bästa tips är att gå in med inställningen att du testar något nytt, inte letar efter en ersättning till komjölksost, och att testa så mycket du har råd och möjlighet till!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Till pizza eller tacos brukar vi riva zucchini och krama/sila ur vätskan. Ibland köper vi substitut från Oddlygood. På mackan har jag slutat med ost, har inte hittat något riktigt bra än. Kör tomat och basilika på mina mackor, alternativt färskost som finns att köpa av t.ex. Oatly. Nån gång har jag gjort en Cashew Spread som är riktigt jäkla gott, men det är jag för lat för att göra ofta. Till nyår köpte vi en camembert av Nurishh på citygross som var dögod, highly recommend! Casheury har också fina dessertostar!
Den bästa Vegan osten för mig är från simply Vegan den är gjord på mandel istället för kokos som dom flesta andra veganska ostar görs på..
Den smakar mycket mera så testa den För övrigt så äter jag heller inte så mycket ost på macka längre utan för mig är det Yipin Alspånsrökta tofu som jag äter på mackan och ja typ till allt..
Så gott och smidigt att kunna äta den varm som kall och hyvla den tunt med osthyvel eller hur man nu vill äta den..
Framgår inte vad du vill ha för tips så jag testar att tipsa om Philadelphias nya veganska färskost. Den var riktigt god! Baserad på mandel och havre. "Naturell" smak, lite syrlig, krämig och fin konsistens :)
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
FINNS EN VEGANSK BLÅMÖGGELOST SOM E RÄTT GOD NU MEN OO SÅ DYR
https://handla.ica.se/produkt/2045081
- Redigerat 2024-07-16 14:33 av illimbius