Cashewmeetly
Hittade ingen information om detta på Vegan iFokus. Skulle det ha diskuterats tidigare kan ni ta bort inlägget. Det är inte sponsrat på något sätt, och jag har inte själv testat det. Tyckte bara det låter som en bra produkt.
Den svenska entreprenören Linnéa Falkinger upptäckte att den största delen av cashewäpplet slängs, trots att den är fullt ätbar. Hon upptäckte detta när hon blev hembjuden till vänner i Senegal. Hon har nu tagit fram produkten Cashewmeetly, som kan ersätta kött i matlagningen.
Cashewmeetly vilar i idén om en cirkulär, hållbar och social affärsmodell. Den sociala entreprenören Linnéa Falkinger ville skapa nya arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor i Senegal, minska matsvinnet och erbjuda ett nytt hållbart växtbaserat livsmedel. Samtidigt ville hon återinvestera en del av försäljningen för att finansiera barns och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till kreativa entreprenörer i produktionslandet.
Idén var att ta tillvara på cashewäpplet, själva frukten och ”restprodukten” från produktionen av cashewnötter. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötterna. 57 procent av världens cashewnötter kommer från Afrika. Bara 5 procent av nötterna förädlas lokalt, vilket gör att tusentals lokala jobb går förlorade, och näringsrik mat går till spillo.
Den finns att köpa på Urban Deli, i Willys-, Willys Hemma- och Hemköpbutiker och på Mat.se. Kokboksförfattaren och vegoinfluencern Gustav Johansson är med i samarbetet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Intressant läsning.
Jag tror att att jag har smakat det här hos Chouchou (Stockholm). Tror det fanns på deras julbord. Det var helt okej, inte det bästa jag ätit men helt okej!
Kul att du delade detta med lite historia om dem 😊
Var snäll mot alla - bli vegan ❤