Vegan iFokus

Vegan

Etikettrecept
Läst 111 ggr
MorbidMicke
2023-03-20 08:18
0

Paradrätter!

Hej!

Jag har hamnat i lite tråkiga mönster med maten och ville få lite inspiration.

Vilka är era paradrätter? Det ni bjuder på när ni vill imponera elmer bara för att det blir så förbaskat gott?

Jag själv bjuder gärna på ramen. Har fått massvis av inspiration från https://youtube.com/@YEUNGMANCOOKING som visat att ramen är lätt att göra gott :)

LAY HO MA (how’s it going in Cantonese)! It’s nice to e-meet you! The name’s Wil, I am not vegan nor a professional chef - just some random dude who found ...
vendelay
2023-03-21 21:19
0

Jag brukar bara scrolla på tiktok eller instagram och leta efter saker som ser goda ut! Paradrätter har jag nog inte. Några av de senaste grejerna jag gjort var en stroganoff med alspånsrökt tofu och soltorkade tomater, en sås baserad på vita bönor, en pastasås på hummus, vegofärssås. På instagram följer jag konton som vegomagasinet, veganskmatlåda, selinasvego. På tiktok tittar jag bara på det som dyker upp i flödet!

Om du har instagram (tror tyvärr man måste ha det för att se inlägg, men du kan ju testa oavsett) så lägger jag ut en del under taggen #enkelveganlagarmat :
https://www.instagram.com/explore/tags/enkelveganlagarmat/

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

210 Posts - See Instagram photos and videos from 'enkelveganlagarmat' hashtag
MorbidMicke
2023-03-22 13:13
0

Tack! Det gick att se även utan ett insta-konto.

Har du inget "konstigt" eller udda du lagar? Typ morots-hotdogs i bröd :P hoppas väl på något helt nytt att laga :)

vendelay
2023-03-24 20:07
0

Vad bra!! 😀

Hahaha, nej, det tror jag inte. Beror väl på vad man tycker är udda. Jag äter ganska mycket tempeh vilket kanske kan anses udda eftersom de flesta köttisar (som jag pratar med åtminstone) inte ens vet vad det är men det har väl ätits i andra delar av världen i typ 1000 år så det är inte speciellt udda 🤣

Jag skulle vilja testa att göra bacon av morot, det är kanske lite udda? Finns tusen recept på det, så absolut inget nytt, men känns som något köttisar skulle reagera starkt på iaf 😂

Vad äter du för udda grejer? 😁

MorbidMicke
2023-03-25 20:42
0

Tempeh är sannolik godast i världen om man lagar den rätt (annars är det verkligen svinäckligt)

Jag gör gärna tacos med tempeh typ koreansk inspirerat med tacokrydda+hoisinsås. Vad gör du med din? Några speciella tillagningssätt eller recept?

Jag lagar mindre konstiga saker nu efter som jag har en fyraåring som håller koll på mina galna matidéer men mapotofu är kanske lite udda? Stektris är lillens favorit så det lagar vi också mycket.

vendelay
2023-04-20 20:59
0

Wow, vad gott! Jag äter mest den från Bärta som är alspånsrökt, direkt ur paketet som pålägg bara. Hatar att laga mat så äter mest färdiga grejer 😁

Stekt ris kan vara riktigt gott! 😍

DesK
2023-07-09 20:45
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Bjöd mina döttrar på en veganiserad gammal familjeklassiker och den gick hem hos alla.
Havssallad med avocadodressing
Färslimpa (Anammas formbar färs) på ugnsrostade rotsaker
Haloncheesecake fryst

/Désirée