Vegan iFokus

Vegan

Etikett: restaurang
Läst 216 ggr
johan
2

3d-printat kött på restaurangen Chou Chou

Igår var jag på Chou Chou i Stockholm och testade deras veganska kött och lax.

Det var intressant. Jag har varit allergisk mot fisk och skaldjur hela mitt liv, så detta var första gången jag kunnat testa en Toast Skagen. Dom i sällskapet som ätit "riktig" Toast Skagen tyckte smaken var väldigt likt och konsistensen var mestadels lik, men något "svampigare" i tuggmotståndet.

IMG_1374.jpeg

Till huvudrätt testade jag växtbaserad filé mignon. Kött vet jag desto mer hur det brukar smaka. Detta kändes väldigt likt kött, men mer som en kokt oxbringa än filé mignon. Visuellt är det otroligt likt kött. Smaken ganska likt. Även här är det konsistensen som ger en känsla av "uncanny valley", alltså något som är lite fel på ett lite obehagligt sätt, liksom.

IMG_1375.jpeg

Överlag var vi alla rätt nöjda. God mat, spännande koncept. Och fascinerande att man som fisk-allergiker kan beställa "fisk". :)

Mvh // Johan

Vår köksmästare Gustav Johansson står som garant till vår vällagde mat av ekologiska råvaror som är fylld med härliga smaker från jordens alla hörn. ChouChou är en restaurangupplevelse utöver det vanliga, med utomordentlig service, fantastiska drinkar och naturviner och växtbaserad mat av världsklass.
Syntium
3

#0 Hur går printningen till?

"I'm too old for this shit."

johan
1

Det kan jag inte svara på med någon trovärdighet.

Men jag gissar att man skapar växtbaserade fibrer som man på något sätt printar till en sammanfatt ”köttbit”.

Idag kan man 3d-printa mängder med andra material än plast, som man vanligtvis tänker på kring 3d-printers.

Mvh // Johan

Sindri
2

Känns lite osmakligt i alla fall.

johan
3

#3: Finns det någon storskalig livsmedelsproduktion som känns smaklig?

Och är det inte bra att testa innan man avfärdar?

Mvh // Johan

Magi-cat
0

#0 Finns det några seriösa uträkningar på miljö- och klimatpåverkan för en 3D-biff kontra grönsaksbiff och köttbiff? Eller vore det alltför svårt att räkna ut pga alla faktorer som måste tas med i beräkningen?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Nu rullar Redefine Meat ut sitt växtbaserade, 3d-printade ”nöt- och lammkött” på bred front i Europa. Israelerna har använt ai för att komma nära originalets egenskaper.
Magi-cat
2

#6 Är det nödvändigt att låta spydig.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
0

#7: Vad i består spydigheten?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
2

#5: Dom använder seitanprotein. Så garanterat markant lägre miljöpåverkan än kött från djur, speciellt när man lägger in hela värdekedjan med att odla foder till djuren först.

Har svårt att se att det skulle vara någon markant skillnad åt endera hållet jämfört med mer traditionella vego-biffar som är mer som färs.

Sedan finns det en annan variant också, som använder en form av precisionsfermentering där man faktiskt tagit ett protein från djur, men odlar köttet i labb. Det är en form av jäsning, så det behöver sannolikt värme. Men att det skulle ha högre energi- och klimatpåverkan än djurhållning har jag mycket svårt att tro.

I och med att jästen dom använder är modifierad, är jag osäker på om denna variant får säljas i EU. Men dom kan ha lättat på dessa regler, för annars hade vi inte haft Covid-vaccin vad jag hört. Är dock inte insatt i detta.

Bortse från "3d-printat". Det låter coolt. Men jag har svårt att se att det skulle göra det mer eller mindre aptitligt än att göra en 300 kg deg i en bunke stor som en badtunna och låta en maskin spotta ur sig hundratals limpor i minuten.

Finns liksom inget i verklig matproduktion som känns särskilt aptitligt ut när det är så stor skala. Tycker jag.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-04-24 10:46 av johan
Sindri
0

Nä, därför undviker jag det då långt det går. Mina degbunkar är rätt små. 😉

johan
1

#10: Skönt att du är självförsörjande på ingredienserna också. :)

Mvh // Johan

MorbidMicke
0

Hej Johan! Jag såg att han jävligt gott snubben lagade sån fejk-ko och att någon reporter gillade den men gav samma beskrivning som du med den svampiga konsistensen.

Men var det inte konstigt att det smakade så likt? Jag har egentligen inget problem att något smakar köttigt men ifall jag råkar bli osäker på vad jag käkar så blir jag personlifen nojig och lite äcklad.

• Redigerat 2023-04-26 18:08 av MorbidMicke
johan
2

#12: Det beror säkert på varför man vill bli Vegan. För min del handlar det uteslutande om miljö och etik. Jag gillar verkligen att äta kött. Det ger mig livskvalitet. Hade jag kunnat få samma smakupplevelse, utan att behöva döda djur och utan att kött- och mejeriprodukter är så galet ineffektiva kalorier när man ser till energiförbrukning och utsläpp så är jag helt för det.

Men ja, det kändes konstigt att äta "lax". Eftersom jag alltid varit riktigt allergisk mot allt som kan andas under vatten, så infann sig också en viss oroskänsla trots att jag visste att det inte fanns tillstymmelse till fisk i min "lax".

Om man blir Vegan för att man inte tycker om kött, ja, då finns det ju liten anledning att äta veganskt kött som smakar nära på likadant.

Jag tror dock att om man ska lyckas få majoriteten av befolkningen på planeten att äta växtbaserat, så går det bara om dom inte ser det som en uppoffring och ett nedköp.

Mvh // Johan

MorbidMicke
0

#13: håller helt mig dig men efter snart halva mitt liv som Vegan har jag blivit mer och mer tveksam till det som smakar för likt kött och ärligt talat så minns jag nog ganska lite av hur det faktiskt smakar.

Hade varit kul att prova lm man har vägarna förbi stockholm. Laxen är jag otroligt tveksam till efter att ha smakat salmonish ellet vad den heter. Det smakade ju fisk och de hade inte sparat på smakerna men det var verkligen inte för mig längre.

johan
1

#14: Stället har även buffé med mer klassiska veganska rätter. Så jag tror det kan vara värt ett besök även fast man inte är intresserad av fejk-djur-rätterna.

Mvh // Johan

Sindri
3

Jag fattar uppriktigt sagt inte alls det där med fejk-rätter. Man har all rätt att vara Vegan av olika skäl (fast jag undrar ibland vad som räknas till djur med tanke på alla insekter, fåglar, råttor mm som får sätta livet till på grund av monokulturer, för att bekämpa ohyra, skörda och skydda skörden). Men varför måste man imitera animalisk föda? Grönsaker och rotfrukter utgör ju i sig en fantastisk råvara för massor med goda rätter utan en massa konstiga tillsatser.
Jag gillar att äta vegetariskt då och då, men det gör jag genom att laga en vanlig middag men skippa köttet eller fisken.
Varför krångla till det?

johan
4

#16: Som jag skrev, många tycker väldigt mycket om kött och fisk, men tycker det är problematiskt för miljö och etik.

Ingen som tvingar dig att äta någonting. Men känns rätt fånigt att dissa andras val och önskemål.

Dessutom är det sannolikt bara en tidsfråga tills odlat kött inte bara är likvärdigt kött från djur i smak och struktur, utan även billigare.

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
2

#16: och du vet, det är vanligtvis valet av kryddor som gör att era köttbitar smakar något.
Kyckling, vad jag minns, är tämligen smaklöst utan.

I övrigt så håller jag med Johan i #17, tycker faktiskt att det är fånigt att skriva på det sättet på en sajt för oss veganer.
Förresten så får man inte främja köttätande här inne.

johan
2

#18: Vet inte om jag håller med om det. Använder i princip bara salt. För mig stämmer det du säger mer på tofu och liknande protein.

Men kyckling är nog det djur som jag kan äta som är lättast att härma riktigt bra.

Ett av mina problem är att jag är allergisk mot nötter och mandel, tycker dom flesta bönor inte är goda. Så det är svårt att äta riktigt nyttigt veganskt men ändå med passion. Blir oftare att jag äter för att jag vet att jag behöver innehållet, än att äta för att det är så gott.

Känner mig hoppfull för att kunna övergå till en djurfri kost och ändå tycka mat är lika lustfylld med tiden. Jag tror det kommer hända väldigt mycket kommande tio åren som gör att fler väljer djurfritt.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-04-27 07:29 av johan
[Moon AppleGrey]
2

#19:mm, men jag tvivlar på att folk äter t.ex flintastek utan kryddor.

Att tofu, så länge man väljer naturell smak från affären, inte har någon egen smak är vad jag gillar med den, för då kan man få den till att smaka precis hur man vill och känner för.

Tråkigt med dina allergier, det gör det lite svårare förstås.

Vad gäller bönor, já, det är inte alla som tycker om det.
Själv avskydde jag allt vad bönor hette under uppväxten.
Nu så går de flesta ner, fast jag föredrar egentligen bara kidneybönor och svarta bönor.

Jo, fler är det ju som går över till animaliefri kost, och mycket har hänt de senast 15 åren.

Tyckte att det fanns ett ganska bra utbud 2008, men det är ju inte att jämföra med hur det är nu. 🙂

johan
1

#20: Tvivlar på att folk äter flintastek mer än max en gång per år.. :)

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
1

#21: men suck. Det var bara en av alla rätter som finns.
Skulle vilja se den som äter köttfärssås utan den minsta krydda. 🙄

• Redigerat 2023-04-27 08:32 av [Moon AppleGrey]
johan
5

#22: Som sagt, jag tror du har fel om att det vanligaste är att man dränker en bit kött i kryddor och marinader. (Förutom salt och peppar) Tror dessutom att göra det minskar med ju bättre kött man köper.

Om det är för provocerande för dig att höra, så får det väl vara det.

Att man använder annat än enbart köttförs för att göra en köttfärssås, ja, det låter rimligt. Svårt att få det till en sås annars.

Men hur är det inte sant oavsett vilken bas du använder? Oavsett om jag gör en "köttfärssås" med nötfärs, vegofärs eller enbart rivna morötter t ex, så är det tomat, chili och kryddning som gör det till en pastasås.

Mina upplevelse av att äta brett, både kött och mycket vego, är att det mycket oftare är för vegorätterna man behöver öka smaksättningen med kryddor och andra ingredienser än vegoproteinet.

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
1

#23: har inte påstått att man dränker det i kryddor, men intressant att av allt jag skrev i #20, så var det det enda du fokuserade på.
Verkar snarare som att en diskussion intresserar dig inte.

Så du menar att köttfärs äter du naturellt?
Knappast troligt.
Och f.ö att dra in alla sorters kötträtter i detta är bara löjligt, då det är uppenbart vad jag menade och i synnerhet då detta fortfarande är en sajt för veganer.

johan
1

#24: Gör jag hamburgare med nötfärs så har jag enbart salt ja. Vilket jag sannolikt inte nöjt mig med med formbar vegofärs.

Men jag vill skilja på färs och en bit kött. Färs är ju inte direkt tänkt att användas helt fristående, förutom till just hamburgare eller kanske köttbullar.

Min poäng är snarare att det är oftare jag äter kött "rent" än det är med vegorätter.

Betyder inte att det alltid är så, men betydligt oftare.

Tråden handlar om veganskt "kött" och "fisk". Så hur är det inte lämpligt på en sajt för veganer? Jag har inte dragit in alla sorters kötträtter. Det var du som tog upp flintastek och nötfärs.

Mvh // Johan