Vegan iFokus

Vegan

Läst 114 ggr
Kashii
0

Att ersätta ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Har nu ett litet problem med minnet 😅 Har en syster som inte tål mjölkprotein bl.a så blir ju en del veganska produkter när jag bakar åt henne.

Använde tidigare NoEgg (älskade den) men då den är svår att få tag i fick jag tips om Khoisans äggersättning. Dock blev det problem med kusins fru då hon inte tål lupinmjöl som den innehåller. Vilken sort ska man då använda? Den ska helst funka i både bakning, mat osv så allt möjligt 😅

Tack på förhand!

Maria
0

Chiafrön kanske?

/Maria

Namiko
0

Jag använder majsstärkelse eller potatismjöl, fungerar jättebra i tex amerikanska pannkakor och mjuka kakor. Mycket billigare och lika bra som NoEgg enligt mig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sindri
0

Jag kanske missat något, men ägg innehåller ju inte mjölkprotein?

• Redigerat 2023-05-12 21:23 av Sindri
vendelay
1

Beror ju på vad man ska göra men jag använder oftast kikärtsspad (aquafaba). Går att köpa på tetra, eller så använder man bara spadet som finns i kikärtsförpackningar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kashii
1

#1: Maria: Funkar nog bra i bröd osv, men i te i dessertpajer skulle jag tro, eller har du testat?

Namiko: Det låter intressant! Vilka proportioner använder du då? Tänker om man ska göra t.ex en pajbotten som förgräddas för att sen tömma på redning som enligt originalrecept innehåller ägg?

Sindri: Nä, helt rätt! Kanske skulle ha varit tydligare men skrev "mjölkprotein bl.a" 😊 Blir en väldans lång lista om jag skulle skriva allt syster inte tål :/

vendelay: Just denna gång är det en efterrättspaj som enligt originalrecept innehåller både smör, ägg och grädde (val av smör var enklast 😅) Men brukar vilja testa en massa olika recept och försöka få det så nära det jag äter som möjligt (beroende på vad det är) för hon är ju nyfiken på hur det smakar. Men det blir ingen bismak av dessa då?

Kan ju lägga till en fråga också:

Vilken grädde är rinnig/går att få hyffsat rinnig (Typ så rinnig som ko-grädde är)? Är det Alpros? (Det ska vara lite i redningen/fyllningen och då funkar det ju inte med en fast klump 😅)

Tack återigen på förhand! 😀

Maria
0

#5 Jag har inte testat.

/Maria

Sindri
1
Enkel äggersättning som dessutom är glutenfri. Den kan användas som ersättning för ägg i t.ex. bakverk, pannkakor och desserter. | Köp billigt och enkelt på Med24.se idag! | Hållbar och snabb leverans.
  • Redigerat 2023-05-17 07:32 av Sindri
vendelay
2

#5 Kikärtsspad har ingen smak alls i bakning! Det luktar när du precis häller upp det men när du har i det i bakningen och speciellt efter gräddning kommer du inte kunna känna av det alls.

Smör och grädde finns det ju mängder av olika märken och baser av så det är ju som du säger lätt att ersätta!

Om du vill ha vispgrädde skulle jag rekommendera Alpro för den är sötast. Men alla vispgrädde är rinniga innan man vispar dem, så om du bara är ute efter rinnighet funkar alla (utom de på sprayburk eventuellt men de köper man väl sällan till sånt här haha!).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤