Vegan iFokus

Vegan

Läst 244 ggr
Aprilnights
0

Att stötta djurparker som vegan

Jag är Vegan och väljer därav att inte ge stötta eller besöka djurparker, zoo'n och liknande platser då de (I min åsikt) utnjuttar djur för underhållning. Men jag undrar över hur det är att besöka en 4h gård, inträdet är ju gratis. Rätta mig om jag har fel men djuren har väl det helt okej där, förutom att dom ofta använder gårdens hästar till ponnyridning vilket jag tycker är oetiskt. Är det okej att besöka en 4h gård som Vegan? Om det är det, slutar det vara okej om man på något sätt ger dom pengar som att köpa något i cafeterian eller liknande? Skulle vara intressant att veta vad folk tycker!

johan
6

Du har nog en rätt skev uppfattning om seriösa djurparker. Och vilken otjänst du skulle vara delaktig i att göra djuren om alla djurparker stängde på grund av bojkott.

Mvh // Johan

[solljust]
4

#0: Jag förstår dina tankar här och nu är jag inte Vegan men det är oerhört mycket jag reagerar på vad gäller djur och deras rätt till frihet.

Jag tycker du ska känna in själv vad som känns rätt eller fel för just dig vi är alla så olika och individuella så det absolut viktigaste är din egen känsla känns det rätt att besöka en gård så gör det känns det fel så gör det inte 🙂

Aprilnights
0

#1: Har själv sett på när djurparker stänger, senast jag såg det hända var 2022 när en rovdjurs park stängde i Sverige. Dom avlivar inte djuren, det förstår du väl? Djuren blir flyttade till en annan park. I det här fallet minns jag nog att isbjörnarna flyttade till nån djurpark i Danmark. Alltså, när djurparker stänger flyttas bara djuren till en annan park. Om det märks att mer och mer parker stänger så byggs inte nya. Simpelt som så. Efter ett tag dör djuren på parkerna eller dör hos en privat ägare dom flyttat till. Inga nya byggs och inga djur finns såsmåningom kvar i underhålls syfte. Att boycotta djurparker fungerar visst! Är medveten om att vissa djur kan bli avlivade istället för att flytta, men snälla, man gör nog dom en tjänst då.

Suddgummit
3

Vad du personliga anser känns okej kan jag inte uttala mig om. Däremot tänkte jag inflika att, iaf i min stad, är 4h-gårdar något bra. De tar hand om djur som ingen vill ha och som annars riskerar att bli avlivade. Djuren går runt och mår bra och besökarna får se dem och hälsa på dem, vilket gör det möjligt för gården att ta hand om djuren eftersom det, och fik, bidrar till inkomst. På 4H-gården här tar de också hand om sällskapsdjur som katter, marsvin kaniner. De får gå runt och ha det bra i resten av sina liv, alternativt hittar ett nytt hem. Så jag personligen anser inte att det är fel någonstans att besöka en 4H-gård. 😊

johan
4

#3: Jag pratar om arbetet som djurparker gör som du som gäst aldrig ser. T ex skydd och bevarande av utrotningshotade arter som i vissa fall varit helt utdöda utan djurparkernas arbete.

Att parken i sig är kommersiell underhållning är vad som betalar det riktigt värdefulla arbetet. Att bojkotta parken, omöjliggör det andra arbetet.

Dom fyller också ett visst syfte i att utbilda om djur och natur och skyddsvärdet av båda.

Svårt att hitta något som inte har både positiva och negativa konsekvenser. Man måste försöka se till en helhet och se om det mestadels är bra eller mestadels är dåligt.

En vegansk kost är ett bra exempel. Nettovinsten med vegansk kost är högre än djurindustrin, men det finns ju ändå flera negativa konsekvenser för både djur och natur, som t ex att betesmarker är viktiga för biologisk mångfald, storskaliga jordbruk för grödor ofta riskerar leda till mer bekämpningsmedel som påverkar insekter, samt ofta leder till monokulturer, vissa livsmedel, som t ex mandel är extremt vattenkrävande och påverkar övre ekosystem negativt.

Så även om det är uppenbart att vegansk kost har större fördelar än nackdelar, och bidrar till minskat lidande för djur, så går det ju inte att bortse från att lidandet delvis flyttas till andra typer av djur och ekosystem.

Jag ser djurparker på lite samma sätt. Uppenbart finns det nackdelar som påverkar djuren negativt, men sammantaget allt som seriösa djurparker gör, blir min slutsats att det bidrar mer till djuren än det förstör.

Om man tror att ens val enbart är goda, så är man med största sannolikhet väldigt dåligt påläst.

Mvh // Johan

kamera0710
3

När det gäller för- och nackdelar med djur i hägn tycker jag att zoologen Carl Fries uttryckte det väldigt bra redan för 70 år sedan:

"Det står tragik kring dessa stora djurgestalter, som nu försvinner från jordens yta, en efter en. Järvarna som klättrar bland vindfällena i sitt karga berglandskap, björnungarna som brottas med varandra, isbjörnarna som kastar sig i vattnet, så att det skummar vitt kring deras vita, lurviga kroppar - sådana syner på Skansen är inte bara ett nöje för en barnaglad publik, de påminner om vårt ansvar inför en skön, mångformig skapelse, som vi behärskar till liv och död, vi mäktiga och skröpliga människor. Och de utgör - det får inte glömmas - en viktig del i bilden av forntidens landskap. Men vi kommer aldrig ifrån vårt ansvar inför dessa djur som individer; den som vill vara uppriktig frågar sig alltid: har vi rättighet att hålla dem här till beskådande? Det blir till sist en avvägning och en samvetsfråga."

Ur boken "Örnen Isak och andra historier från Skansen", från 1952. Hela boken genomsyras av en sympatisk kluvenhet inför djurparker. Sedan denna bok skrevs har det ju dock blivit VÄLDIGT stora förändringar till det bättre.

• Redigerat 2024-04-11 11:35 av kamera0710
Aprilnights
0

#4: Själv tycker jag inte illa om 4h gårdar, förutom att de erbjuder ponnyridning. Jag tycker att det är bra att utbilda barn om djur, samt att deras läger är väldigt trevliga, man skaffar nära kompisar och lär sig mycket. Jag har själv gått på dom som barn. På lägerna så sköter man om djuren, dom har det bra. Men på min lokala 4h gård så är djuren inte räddade. Dom föds upp där. Det finns bra och dåliga sidor av det. Men att tillexempel ta sitt 6 åringa barn till gården för att rida runt på en pony i 5 minuter fyller ju bara ett syfte, att underhålla barnet…

Aprilnights
1

#5: Jag är självklart medveten om att djurparker ibland bevarar utrotningshotade djurarter. Men det finns bättre sätt att göra det på som inte betyder att vara öppet till allmänheten. Samt att de flesta djurparker gör djurens hägn mer anpassade för besökare än djuren, för att man ska kunna se dom. Beskyddandet av djurarter kanske är ett bättre användade av skattepengar än vad bidrag till alla mjölkbönder är 🤷‍♀️ vi människor behöver absolut inte mjölk från kor. Skulle vara helt orimligt om vi skulle behöva det lolz.

vendelay
2

Kom ihåg att det här är en vegansk sajt, och vi förespråkar inte djurförtryck här. Alla djurparker går runt på att avliva djur, det går inte att göra ekonomisk vinning på annat sätt. Det går att läsa öppet var som helst. Googla exempelvis "Skansen avliva djur" för att få fram följande text på deras egna hemsida:

"Fler djur lever alltså längre i en djurpark vilket innebär att fullt friska djur ibland måste avlivas."
https://skansen.se/djurvalfard-pa-skansen/

Om du anser att det är okej att föda upp någon och döda den för att tjäna pengar på det så är det upp till dig, men de åsikterna passar sig självklart inte på en vegansk sajt. Jag orkar inte gå igenom kommentarerna och radera, ni får lov att läsa reglerna innan ni kommenterar vidare.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Djurvälfärd på Skansen har högsta prioritet. Vi ser till varje arts behov gällande naturliga beteenden, djuranläggning, träning och berikning.
  • Redigerat 2024-04-16 13:08 av vendelay
vendelay
1

För att svara på frågan: jag tycker att det är lite av en gråzon med 4H-gårdar. Jag vet inte riktigt hur de fungerar, slaktar man djuren som de har där? Mjölkas korna? Osv. Det är såklart inte veganskt, men att man bara går omkring och inte betalar, det kan jag inte säga är fel. Eftersom så många barnfamiljer och andra människor ser dessa djur så har de såklart det mycket bättre än andra djur, och på så sätt är det ju bra (även om ett bra liv inte rättfärdigar att man mördar någon haha, det hoppas jag att de flesta förstår). Att köpa något veganskt på caféet tycker jag nog inte heller är fel. Jag har dock inte tänkt speciellt mycket på detta så vi får se om jag ändrar åsikt med tiden, men såhär känner jag just nu med den fakta jag har just nu 😊

johan
4

Allt blir en gränsdragning för vilket dödande av djur och vilka djur man är beredd att offra eller vad man anser är dåligt för djuren i slutändan. Den gränsdragningen blir högst personlig.

Men att låtsas som att veganism är helt utan negativ påverkan för alla djur känns oerhört naivt.

Men att den påverkan är mindre än att äta djur och stötta den industrin råder det ingen tvekan om.

På några decenniers sikt, tror jag att äta kött från döda djur kommer anses märkligt och onödigt dyrt, när det blir enklare och mer effektivt att odla kött från proteiner och precisionsfermentering. Jag tror inte framtiden är köttfri, men den är betydligt friare från en industri som går ut på att föda upp och slakta djur. Win-win.

Mvh // Johan

vendelay
3

#11 Förlåt, vem har påstått att veganism är helt perfekt och "utan negativ påverkan"? Jag vet inte hur jag ska bemöta det för jag har aldrig skrivit det för jag tror inte på det. Däremot anser jag att det är bättre att orsaka mindre än mer skada i världen, och det gör veganism.

johan
2

Däremot anser jag att det är bättre att orsaka mindre än mer skada i världen, och det gör veganism.

Håller helt och hållet med.

Mvh // Johan

• Redigerat 2024-04-18 15:32 av johan
illimbius
0

Vad är en "4h gård"? 4 timmars gård? 4 Hektars gård?
Ja det är fel så klart så länge det inte är en kompis man besöker, vänskap står alltid över allt annat, etik som åsikter, utan människor finns det ingen att övertyga och därav onödigt att leva.
Att stå utanför en kohage å mata och om man får klappa korna är något alla borde gö på sommarn för att underlätta för korna och andra boskap, men att stötta verksamheterna är oetiskt.
Tack för omtanke!

• Redigerat 2024-07-16 13:44 av illimbius
johan
2

#14:

De 4 H:na i 4H står för Huvud, Hjärta, Hand och Hälsa. Tillsammans ska de arbeta mot 4H:s motto ”Lära genom att göra”.

Mvh // Johan

illimbius
0

#15: VA KUL ATT D E LITE LIV HÄR PÅ VEGANFORUMET, BLEV LITE LESSEN NÄR JA SÅG ATT D I PRINCIP VAR DÖTT 😢
HÄNGDE ALDRIG PÅ DET URSPRUNGLIGA VEGANFORUMET MEN DET HÄR VERKADE RÄTT STORT ETT TAG, SPECIELLT EFTER DET SJÄLVSTÄNDIGA VAR NERLAGT.

• Redigerat 2024-07-16 14:24 av illimbius