Vegan iFokus

Vegan

Etikettdjurrätt-ifokus
Läst 275 ggr
Anonymanvändare
0

Ta ägg från höns

Om man har höns som har det bra osv, tycker ni man kan ta deras ägg när dom är färdig ruvade då? För när äggen är färdig ruvade slutar väl hönsen bry sig om de? När de ruttnar påverkar ju det hönsen negativt. Är lite kluven, tycker varken det ena eller det andra bara funderar då jag eventuellt vill adoptera höns i framtiden. Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

johan
3

#0: Vilken intressant fråga att försöka värdera!

Jag är inte strikt Vegan, men försöker mig på att dela mina tankar.

Bra att undvika att bara kasta bra mat. Ett av våra stora klimatproblem är just matsvinn.

Djuren lider inte av att du tar äggen, under dom omständigheter du beskriver.

Så frågan är ju vem det gynnar att vara strikt emot det?

För mig är klimat och onödigt lidande för djuren dom främsta skälen till att jag hade valt att bli Vegan.

Mvh // Johan

Lona
4

Det går nog inte ihop med att vara Vegan - då borde man inte ha höns eller djur alls, såvida det inte är för att rädda dem.
Skulle du ta hand om hönor från tex ett hönseri så är det rimligtvis ok att du har dem förutsatt att det är under bästa möjliga förutsättningar. Där ingår även en tupp vilket gör att det är befruktade ägg.
Inte så veganskt att äta upp tänker jag.
Som vegetarian däremot skulle du kunna ha "inriktningen" lakto-ovo-vegetarian, att man äter mjölk- och äggprodukter.
Detta sagt med reservation för att det var så för ett antal decennier sedan när jag gick i skolan. 😀
Så nej, det är inte förenligt med att vara Vegan att äta ägg.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2025-03-30 12:14 av Lona
Anonymanvändare
1

#2: alltså jag hade isåfall tänkt rädda höns som behöver ett hem. Frågan var inte om man fortfarande skulle kalla sig Vegan eller inte då, utan undrade mer hur andra veganer resonerar och tänker kring detta. Om man är Vegan av djurrättsjäl så vill man ju att djuren ska ha det bra och att man ska respektera de samt inte låta dom påverkas av människor på ett negativt sett. Om man tar ägg ifrån hönsen när dom inte är färdig ruvade blir ju hönsen inte särskilt glada. Det är detta jag bland annat är imot. Men om man har höns som har det bra och låter dem ruva färdigt äggen så vill ju inte hönsen ha äggen sen. Tillslut ruttnar ju dom även. Varför tar man då inte äggen när dom har ruvat färdiga och lämnat äggen? O ena sidan förstår jag det här med att man ska respektera djur o sånt men o andra sidan påverkas dom verkligen när vi tar äggen om dom ruvat färdigt?

Nephi
0

#0: Nu är jag inte insatt i Vegan linjen av tänkande.

Är äggen inte av intresse så finns det hormon chip man kan använda för att de inte ska behöva lägga ägg. Tror de håller ca ett år men är inte insatt, har bara sett att en av mina Facebook vänner använder det till sina höns.

Annars har jag sett att folk ger äggen tillbaka till hönsen, oftast som äggröra ihop med skalen och matrester vilket hönsen verkar tycka är som godis.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Lona
0

#3: Förlåt, jag tolkade ditt inlägg HELT fel. 😚
Nu när jag läser det igen är det ju klart vad du menade. Ursäkta mitt lite fördummande inlägg! 🫠🌼

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

johan
3

#4: Jag förstår inte riktigt hur det är bättre för djuren att ge dom hormoner som påverkar deras naturliga beteende, än att äta ägg som dom ändå lägger.

Jag är 100% med på att man vill undvika att skada djur, eller utnyttja djur för vår vinning, med att medicinera djuren enbart för att ägaren inte vill ha äggen, låter ju rätt anti-veganskt.

För vems skull är det man skulle ge hönsen hormoner?

Eller missförstår jag vad du skriver?

Mvh // Johan

Anonymanvändare
0

#5: ingen fara alls!

Anonymanvändare
1

#6: kan hålla med om det! Då blir vi ju ganska själviska.

Att ta äggen och sedan ge tillbaka de som mat till hönsen lät ändå bra tycker jag. Hört att hönsen ibland självmant äter upp sina egna ägg om de inte blivit befruktade.

Nephi
2

#6: De hönor man främst chippar i min förståelse är rescue höns från ägg industrin.
Vissa lägger ägg med sådan frekvens att det sliter på kroppen, chipet ger då kroppen tid att återhämta sig. Då de annars skulle slutat som slakthöns när kroppen tagit för mycket stryk av äggläggningen.

Nordanälvens
1

Själv är jag Vegan pga hur vidriga industrierna är, skulle inte ha något emot att äta ägg från höns som bevisligen har det bra. Exempelvis från någon som har höns som hobby där djuren får leva under riktigt bra förhållanden. Hade jag bott lämpligt för att ha höns hade jag inte tvekat en sekund på att köpa hobbyhöns från någon som inte kan ha kvar sina av någon anledning. Men från industrin skulle jag nog fundera ordentligt på deras livskvalité.

Men vill man inte äta äggen själv så finns det ju alltid djur och människor runtom en som vill! Alla känner väl någon med t.ex hund som skulle bli glad över att få ägg 😁

Han/honom

johan
0

#9: Ok. Så man skulle kunna se det lite som att ”resetta” dom till mer normala cykler?

Mvh // Johan

oh-la
9

Utan att lägga värderingar i om hönsägg från egna höns är veganska eller inte. Jag har höns sedan många år och tänker att det nog finns lite missförstånd i tråden. Hönor lägger ungefär 4-6 ägg i veckan. Äggläggandet stimuleras av ljus, vilket gör att hönor i hobby ofta har en paus under årets mörka månader, och börjar lägga ägg igen framåt våren. De flesta hönor ruvar inte sina ägg. En höna som ruvar slutar också lägga ägg så lusten att ruvar har på de flesta raser avlat bort. Hönan lägger alltså sitt ägg, lämnar redet och sliter fullständigt i vad som händer med det (förutom om det spricker, då äter hon upp det). I de flesta besättningar, även i industrin finns tuppar och även äggen i butik är oftast befruktade. Det tar flera dagar under en höna för att ett befruktat ägg ska bli en kyckling. Däremot kan man inte låta en höna "ruvar tills hon tröttnar" och därefter ta äggen. Har hon ruvar i mer än tre dagar är ägget fullt av blodkärl och inte supertrevligt att äta. Som sagt behöver man inte vänta på att hönan ska ruvar klart, de allra flesta har inte ens sett år ägget sedan det lades.

Hönor som räddas från industrin ges ibland hormonchipp eftersom de är avlade att lägga så många ägg som det bara är möjligt under det dryga år hon håller. Efter ca ett år i industrin orkar kroppen inte producera riktigt lika mycket längre och då går hon till slakt. Räddas hönan fortsätter hon lägga kopiösa mängder ägg, vilket ofta resulterar i en tidig död på grund av kloakframfall (kloaken och en del av tarmen trillar ut, vilket är otroligt smärtsamt och sällan går att göra något åt), livmoderinflammation eller bristsjukdomar som benskörhet. Personer som ser hönan mer som ett sällskapsdjur väljer då ibland att ge ett hormonchip, en kemisk kastrering, för att hönan inte ska vörpa ihjäl sig. En höna med ett chip kan leva mellan 10-15 år mot 2-5.

Jag har 16 höns - två tuppar och 14 hönor. De bor stort, går oftast fritt (så länge som inte höken cirklar gården eller jag ska vara borta många timmar). Ofta står de på trappan till huset och vill ha mat och ropar jag på dem kommer alla skjutande från alla håll och vill kolla vad jag vill. Mina är av raser som inte vill ruva. De värper sitt ägg, skriker en stund om att de har gjort det (den som sa att bara tuppar låter vet inget om höns. Hönorna skriker om allt!) Och sedan har de glömt det.

Som sagt, noll värderingar kring om man väljer att äta ägg eller ej 😊 vill man rädda hönor och kemiskt kastera eller ge äggen åter så är det fine. Fler hönor borde ges chansen till ett liv - det är ljuvliga djur!

Nephi
0

#12: Toppen! Jag var inte säker på detaljerna med hormonchipet men du förklarade det bra 😁

johan
0

#12: Intressant.

Det är flera i mitt närområde som har höns som springer löst på tomten. Tycker det är fascinerande att dom håller sig där, för vissa verkar knappt ha heltäckande stängsel runt hela tomten.

Jag får intrycket av att dom verkligen känner att dom bor där och är tjenis med ägarna.

Vissa av husen brukar ställa ut kartonger med ägg och ett Swish-nummer. Tycker det är rätt trevligt. Snacka om närproducerat liksom.

Andra har ett gäng getter som bor i en stor hage. Dom verkar typ tro att dom är hundar och beter sig som husdjur. Dom har fått en studsmatta med låga ben i sin hage. Väldigt underhållande att se när den används.

Mvh // Johan

oh-la
1

#14, ja, det har koll på var de bor, men håller sig på tomten gör de bara så länge som inte grannens tomt är mer intressant 😅 hos oss är tomten rätt trist i hönsen ögon, bortsett trädgårdslandet så fort jag gjort minsta försök att så något. Av den anledningen är de till största del skogshöns i grannens skog. Däremot går de själva och lägger sig i hönshuset på kvällen och jag kan helt enkelt bara gå och stänga om dem. De vet var de bor!

Jag säljer överskott av ägg till bekanta. Fördelen med egna hönor är att jag har lite blandade sorters och kan leverera kartonger med bruna, vita, rosa, gröna och turkosa ägg. Världens bästa ge-bort-present som gör att mottagaren inte behöver köpa industriägg i en vecka i alla fall.

johan
0

#15: Är hönsen sällskapliga? Alltså mer än att dom ser dig som en källa för godsaker?

Får och getter verkar ju faktiskt känna igen och uppskatta sina människor av rent sociala skäl, nästan som hundar och katter.

Mvh // Johan

oh-la
3

#16, hönor är otroligt sociala djur med en ganska komplex flockstruktur. Därtill är de otroligt individuella. Min dotter hade en brahma som hon kelade med. Hon brukade komma bärandes på henne när det kom besök. En riktig syn, eftersom brahmor är en av de största hönsraserna. Tyvärr mötte hon räven för något år sedan - baksidan av friheten så att säga. En annan flög alltid upp och satte sig på axeln, eller upp i knäet om man satt i hönshuset. Hon ville bara mysa. De flesta är nyfikna och följer oss där vi är på tomten. Sätter jag mig på gräset har jag snart hela gänget runt mig. De vill gärna vara med. De flesta tigget mat, men vill inte direkt mysa. Däremot, som sagt, nyfikna.

johan
0

#17: Fascinerande.

Mvh // Johan

Saga85
2

Jag är numera Ovo-vegetarian men även när jag var Vegan så skulle jag kunna tänka mig att äta ägg om jag hade egna höns.
Även om man själv inte vill äta äggen så skulle man kunna ge bort ägg till andra (eller som i mitt fall ge till sina husdjur).

Mina grannar där jag växte upp hade helt frigående höns som mest höll till i deras trädgård. Vår katt höll koll på när de hade kycklingar och skrämde bort grannkatter som smög sig på.

Grannpojken tog för övrig med sig en höna till skolan en dag så visst är de underbara djur :)