Recept — Lunch/Middag: Tofuspett med jordnötssås
Tofuspett med jordnötssås
4 port.
ca. 35 min
Gurk kimchi
1 gurka
1 tsk salt
(1 morot)
1 msk soja
1 tsk risvinsvinäger
1 msk ketchup
1/2 msk gochujaru (gillar du inte stark mat kan du avstå)
1 tsk riven ingefära
Skiva gurkan tunt, gärna på mandolin. Strö saltet över. Låt stå och dra medan det övriga förbereds.
Riv moroten.
Blanda alla övriga igredienser i en skål. Håll av vattnet från gurkan. Rör ihop allt i en burk med lock. Låt stå i minst 10 min.
Spetten:
4 port ris
3 rågad msk jordnötssmör
1 1/2 dl kokosmjölk
2 msk agavesirap
1 till 2 msk sriracha (beroende på preferens)
1 msk sesamolja
3 msk sojasås
2 msk riven vitlök
1 msk riven ingefära
1 lime, pressad
1 block extra eller superfast tofu, dränerad, torkad
olja, salt och peppar efter behov
1 näve koriander, finhackad
2 vårlökar, tunt skivade
1 dl krossade jordnötter
1 tsk vita och svarta sesamfrön
1 msk krispig chili olja
Koka riset enligt förpackning.
Skär upp tofun i 32 bitar, placera sedan 4 kuber på varje spett, lägg de 8 tofuspetten på en tallrik, krydda med olja, salt och peppar och lägg sedan åt sidan.
Vispa ihop jordnötssmör, kokosmjölk, lönnsirap, sriracha, sesamolja, sojasås, 1 stor nypa salt, svartpeppar efter smak, vitlök, ingefära och lime i en stor skål. Lägg åt sidan.
Värm upp en stekpanna på medelhög/hög värme. Tillsätt 3 msk neutral matolja i pannan och börja bryna tofun, arbeta i omgångar, 4 åt gången. Bryn på alla fyra sidorna, ca 1-2 min per sida, eller tills varje sida är gyllenbrun. Häll hälften av jordnötssåsen över tofun i stekpannan. Fortsätt att vända på tofun medan såsen tjocknar och stek ytterligare 1-2 minuter på varje sida, eller tills önskad konsistens och färg.
Servera tofuspetten med ris och extra jordnötssås, koriander, salladslök, krossade jordnötter, sesamfrön och chilikrispolja. Därtill passar en lat gurk-kimchi.
- Redigerat 2026-04-28 09:25 av [heli.S]