Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptvarmrättartiklar
Läst 1637 ggr
[TrevorS]
0

Recept - Pizza från förr

Pizzan är relativt en rätt så ny maträt i Sverige och inte funnits här så länge, jag fick ett recept av en gammal Vegan och det var på den tiden de fortfarande inte riktigt förstod vad som var i degen, men den är värd att testa, vill tillägga att jag fått ändra om receptet litegrann, hon gjorde allt själv, sojamjölk från bönor m.m. hon gjorde egen rismjölk och havremjlök på den tiden.

**Ingredienser: **

150 g mjölkfritt margarin
3 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
2 msk vatten.

**Gör så här: **

Sätt ugnen på 200 grager. Arbeta ihop allt till en deg. Kavla ut degen till ca 1/2 cm tjock storlek, lägg den i en ungsfast form eller på smörpapper och ta på det du vill ha, somatsås först sedan vad du vill ha på, t.ex. kokta linser, grönsaker, bönor, kikärtor och kryddor, häll över lite sojagrädde eller lägg över mjuk sojaost och ställ in den i ugnen tills den fått fin färg.

• Redigerat 2025-05-15 11:49 av Niklas
[Hellas]
0

Det låter jättegott!
Jag kommer för övrigt ihåg när Pizzan kom till min lilla hemstad och vi skulle äta den en fredagskväll, vi lyckades beställa en Pizza men förstod nog inte alls att man skulle ha en Pizza /person utan jag tror vi var 6 stycken som fick varsin liten skiva av delikatessen :).

Om någon kände sig mätt, nix pix…….

[TrevorS]
0

#1. Jag förstå det, jag upplevde aldrig pizzan när den kom, men roligt att hitta och få gamla recept, de pakade oftast pizzan som pajliknande i hemmen på den tiden. Kungsörnen hade ett väldigt roligt recept på sin egna pizza, långt ifrån att det smakar som pizzabotten. =)

[Hellas]
0

#2 Precis, det var ju inne med att göra "varma smörgåsar".
Det gjorde alla mer eller mindre och bjöd på.
När Pizzan kom så blev det lite varianter eller en blandning av varma mackor, paj och pizza *S*

[TrevorS]
0

Hittat även flera recept på hönekakor de använt som pizzabotten det är lite småroligt att läsa om det och recept är intressant i allmänhet. Jag läser lite själv om recepthistorik det är svårt då det inte finns mycket inom det ämnet för folket har blivit förlata och inte tänker på recept som man gjorde förr. Om jag ska göra ett nytt recept kollar jag oftast i gamla receptböcker 1920-1960-talet är bäst eftersom de gjorde allt själv som vi idag köper, jag har bland annat kommit på hur man gör vegansk korv med syntetiskt skinn som man oftast kan köpa hos slaktare eller runt jul på ICA ibland kan de även specialbeställa, nackdelen är att man måste köpa allt.

Jag gör allt själv hemma, från pizza, kroppkakor till burgare och mala ner seitan.