Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrättartiklar
Läst 4706 ggr
[TrevorS]
1

Recept - Linsfärssås

Ingredienser:

1 dl röda linser
2 dl vatten
1 liten riven morot
1 burk krossade tomater
1 pressad vitlöksklyfta
sojasås
salt och peppar

Gör så här:

Lägg linserna i en stekpanna tillsammans med vattnet. Låt det puttra tills vattnet är helt borta. Häll i resten av ingredienserna och låt det putra i 15-20 minuter tills linserna blivit mjuka (kan ta längre tid beroende på märke på linserna).

Folk frågar mig hela tiden varför jag aldrig använder vanligt ris istället för grötris, här kommer svaret, jag gillar när riset är fluffigt det blir lita matigare tycker jag desutom tycker jag vanligt ris kan bli rätt torrt.

(Eldorado och Euroshoppers röda linser måste blötläggas i 1 timme innan annars blir de inte mjuka)

• Redigerat 2025-05-15 11:47 av Niklas
Salladshataren
0

Ska man inte skölja linserna innan man tillagar dem? :P Jag gör det iaf och jag använder märket gogreen :)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[TrevorS]
0

Det står på förpackningen, jag köper GoGreen också står det att de ska sköljas får du skölja dem, jag har inte blivit sjuk än..:) däremot bönör sköljer jag och kikätrtor

[TrevorS]
0

Jag brukar vara noga att skölja om jag ska grodda men annars så brukar jag bara koka. Om man köper lösvikt så sköljer jag noga.

Står det på förpackningen att man ska skölja så ska man självklart följa det.

FeliciaS
0

Vad gott det ser ut! :)
Brukar äta antingen sojagranulatsås eller linssås (har börjat mer med det senare eftersom jag har fått en röda lins-period nu, tycker det är galet gott! :P) med spaghetti. Brukar göra på samma sätt som i receptet, men utan soya. Supergott!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[TrevorS]
0

#4, ja jag har också en sodan period tror alla går igenom den. Fattar inte att folk säger linser är äckliga lagade till en kompis som älskade det, frågade var det var så berättade jag, han blev chockad då han inte visste egentligen vad linser var eller smakade, bara de såg lustiga ut. =)

FeliciaS
0

#5 Hehe, ja ;)

Åt faktiskt linssås till lunch idag. Gjorde som jag alltid brukar, och kom på att jag brukar ha en nypa socker i också. Gör att tomatsmaken kommer fram tydligare och att den blir lite sötare förstås :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[TrevorS]
0

#5. Nice. =) Jag brukar riva i en morot också så blir en godare. =)

Socker har jag inte ens hemma. Ska bli frukterian i en månad och se hur man mår som det men tror inte jag orkar mer än en månad faktiskt.