Fördomar?
Ordet "vegan" Kan ju vara ganska laddat i vissa öron, och det finns ju en del myter och uppfattningar om vad en Vegan är för något. Har ni råkat ut för några lustiga fördommar eller kommentarer från folk?
Jag upplever ofta att folk som jag träffar förutsätter att jag ska vara rabiat och missionera min övertygelse till alla jag träffar. En del blir nästan lite rädda när man säger att man är Vegan och sätter sig genast i försvarställning och jag måste så lungt och sakligt jag kan försöka förklara att jag inte kommer kasta fejkblod och skrika mördare åt dom. En av mina mer nyblivna vänner hade t.ex berättat om mig för en av sina kompisar som hade reagerat- "Va! kan hon umgås med dig, trots att du äter kött!?" Som om man som Vegan bara kan umgås med folk som äter samma sak som en själv… :-p
En annan tragikomisk kommentar fick jag från en gammal tant när jag berättade att jag inte åt kött "Men du är väl ändå inte Vegan!? Dom som är så ELAKA mot djuren!"
#2. Tydligen det är som att de sa under 70-talet att alla homosexuella män hade vita strumpor med en röd rand runt på somrarna eller piercing i höger öra eller en blå näsduk i ena bakfickan. =)
Har aldrig hört talas om att pircing i näsn skulle ha någon kopling till att vara Vegan. Däremot vet jag att det är många som har förutfattade meningar om veganer,som att dom är någonslags sekt, terrorister och att alla är millitanta veganer.
Man får oxå stå ut med alla möjliga mer eller mindre trevliga komentarer,och att folk ska göra sej lustiga över folk som inte äter kött.
~ mayolica ~
#4. Inte jag heller det är tydligen något som många memorerat när de läst tidningar och liknande, men det är många som har det så jag tror inte det är något ovanligt men varför just veganer har det har jag absolut ingen aning om, och dreads, jag känner ingen med dreads som är Vegan eller ens Vegetarian.
Jotack, och fördommar hör jag jämt, jag fick mig en ny vän för inte länge sedan så undrade han varför jag aldrig ville äta hans mat eller köpa pizza eller något eller äta de chips han köper för jag har sagt att jag gillar chips. Berättade att jag var Vegan, han höjde ögonbrynen och hörde aldrig av honom mer efter det.
Jag är inte Vegan, men de reaktioner jag hört från vissa när man pratat om det är att "alla veganer släpper ut minkar"…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6. Jo jag har hört det också men det stämmer inte. Jag har aldrig gjort det, de skulle inte överleva i svensk natur och är de tama så blir det svårare för dem att överleva, de som släpper ut dem vill jag nästan kalla för mördare. Men däremot infångade minkar tycker jag är lite mer okey att släppa ut där de kommer ifrån för de är vilda.
#7 Ja, jag vet. Håller med, förstår inte folk som inte ser skillnad på veganer och djurrättsaktivister som sysslar med civil olydnad. Bara för att man är Vegan måste man ju inte vara djurrättsaktivist ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8. Jag tror det kan ha lite med att göra eftersom att många veganer oftast är väldigt pålästa för när man läser om näringsvärden står det oftast lite om djuren också och det nappar man lätt upp.
Jag är djurvän och aktiv i djurens rätt och hjälper dem med det jag kan hjälpa dem med, men skulle aldrig släppa ut djur eller protestera genom att slåss eller kasta sten eller skada någon, då gör man inte det på rätt sätt.
Tyvärr tror många att djurättsaktivister är samma sak.
Jag tror oxå att väldigt många blandar ihop djurrättsaktivister,och tror att allt är samma sak.
Men nu när "vegan ifokus" finns,så kanske några fler kan lära sej skilja på begreppen.
~ mayolica ~

Nu är jag inte Vegan utan Vegetarian och det är inte något jag berättar direkt. Inte för att jag försöker dölja det utan att jag snarare inte ser någon anledning till att ta upp det. Sen kommer det ju fram ibland om man ska äta tillsammans eller så, och då brukar de flesta reagera med typ "va? Jag visste inte att du var veg?", sen är det inte så mycket mer med det.
När jag snackar om det med mina vänner från andra länder (främst Belgien, Turkiet och Hawaii) får jag dock oftast mycket kraftigare reaktioner. Vet inte om det är ovanligt med vegetarianer där eller något, haha.
the vanity, it becomes insanity
Jag är inte Vegan (men Vegetarian har jag varit i ca ett och ett halvt år :)), men planerar att bli så fort jag känner att jag klarar av att lägga om min kost :) Men varenda gång jag nämner för pappa eller pratar med honom om att jag tänker övergå till vegansk kost så suckar han djupt och i början sa han också; Va, en sån där som släpper ut minkar!?

Tyvärr har både ordet "vegan" och "djurrättsaktivist" fått negativ laddning. Jag antar att det har med händelserna på 90-talet att göra för det var inte så tidigare.
Jag var på en kurs genom jobbet på 90-talet och fick höra att de trodde jag skulle ha handgranater i väskan! Helt otroligt!
Annars är jag förskonad från kommentarer trots att jag både är Vegan och djurrättsaktivist. Jag tror inte folk tror att en tant i min ålder är så farlig. Jag vet inte. Jag uppfyller inte förväntningarna förstår jag så de blir nog mest förvånade.

Jag vill bara tillägga att Djurens Rätt inte utför olagliga aktiviteter.