Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptsåsröra
Läst 9689 ggr
Casiopeia
0

Recept på Aioli?

Har blivit ombedd att göra vegans aioli till ett knytkalas, grejen är den att jag varken lagat eller smakat aioli innan, så jag skulle behöva tips på något gott recept. helst ska det gå att bjuda vana aioli och äggätare på utan att de rynkar på näsan och man måste skämmas :-)

Vet att det innehåller majonäs-ä men gör man majonäsen själv eller ska man köpa färdig? Gillar inte den vanliga (palmil?) ärtmajonäsen, och kavlis fettfria brukar vara hopplös att få tag på. Något annat förslag?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
0

Aioli 1:

1 st citron
1 dl sojagrädde
1,5 tsk dijonsenap
1 dl matolja
1 dl olivolja
pressad vitlök
basilika
salt
vitpeppar

Gör så här:
Rulla citronen på bordet så den blir mjuk, dela på den och pressa ut saften. Blanda ner sojagrädden, senap, pressad vitlök, basilika, salt och vitpeppar. Rör runt vispa ner oljan portionsvis (1/2 dl åt gången) med en elvisp.

[TrevorS]
0

Aioli 2

5 st vitlöksklyftor
1 dl sojagrädde
1,5 dl rapsolja
1 tsk senap
0,5 tsk salt
1,5 tsk äppelcidervinäger (vitvinäger är okey)

Gör så här:
Pressa vitlöken och sojagrädden i en skål och rör runt tillsammans med senap. Vispa ner oljan eller mixa med stav/mixer och smaksätt med salt och vinäger.

[TrevorS]
2

Aioli 3

1 dl sojamjölk
1 tsk vinäger (äpple, vitvinäger)
3 msk citronsaft
1 tsk dijonsenap
1 dl rapsolja
2 vitlöksklyftor
salt
vitpeppar

Gör så här:
Blanda ihop sojamjölk, vinäger, citronsaft, dijonsenap och vitlöksklyftor och rör runt, vispa ner rapsoljan (alternativt mixa i mixer eller stav) och smaka av med salt och peppar.

[TrevorS]
0

Aioli 4

1 tsk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
1/5 dl sojagrädde
3 dl olivolja
5 vitlöksklyftor
salt
peppar
cayennepeppar

Gör så här:
Alla ingredienser ska vara rumstempurerade när man gör denna men kan kylas ner när den är klar. Rör ihop senat, vinäger pressad vitlök och sojagrädde i en skål och rör runt. Häl ner lite då och då av oljan och vispa hela tiden med elvisp. Vispa tills alla olja är klar och smaksätt med salt, peppar och cayennepeppar.

[TrevorS]
0

Detta är 4 recept som jag laburerade lite med när jag försökte få till en bra, orginalen är det ägg och även smör i en utav dem men de här är helt veganska. =)

Jag rekomenderar nr 3 eftersom det är den jag fastnat för och gjort mest. =)

Casiopeia
0

Oj oj, nu fick jag ju nästan beslutsångest här, men om du föredrar recept nr 3 litar jag på det. Dijonsenap och citron, det låter ju väldans smaksens!  Tack och bock!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
0

Så lite så. =)