Vegan iFokus

Vegan

Etikett: djurrätt
Läst 1166 ggr
[Anunnaki]
0

Hjälp till att sprida info om katter

Det finns idag ett mycket stort djurskyddsproblem för katter. Det finns enligt någon uppskattning 100000 hemlösa katter som naturligtvis är betydligt fler nu när förvildade kattmammor föder massor av kattungar.

Tyvärr föds det alldeles för många kattungar av tama kattmammor också och dessa kattungar hamnar många gånger hos människor som skaffar katt alldeles för lättvindigt och de som har dessa oönskade kattungar ställer inga krav på dem som de ger kattungarna till. De är nöjda bara de blir av med kattungarna och många kattungar hamnar på så sätt hos missbrukare, psyksjuka och andra som inte kan ta vara på sig själva och än mindre en katt.

Alltför många ser katter som slit- och slängvaror. Katten behöver få högre status och information måste ut om att man åtar sig ett stort ansvar när man skaffar katt samt att det är förenat med kostnader att ha katt.

För att dra mitt strå till stacken för att sprida information om vad det innebär att ha katt håller jag på att lägga upp anslag i A4-format på en hemsida och den som känner för det kan välja bland dessa anslag och sätta upp dem på någon anslagstavla i närheten där man bor.

Som ni ser innehåller vart och ett av anslagen bara lite text för jag tänkte att då orkar folk läsa.

Klicka här så kommer ni till anslagen.

Casiopeia
0

Jättebra! *tummen upp!*

Jag och några till (på ett annant forum )engagerade oss för några år sedan i saken och skapade en kampanj som vi kallade "kattstatus, kattägare i samverkan". Jag gjorde ett gäng affisher och vi anordnade en affisheringskampanj över hela sverige under en vecka. Vi hjälptes också åt att bygga en bra och informativ hemsida om kattens situation i sverige och dess låga status i syfte att sprida information.

Projektet blev liggandes i många år, men nu har några eldsjälar äntligen tagit tag i det igen och håller på att göra om och uppdatera hemsidan, skriva texter till nya affisher m.m. Jag ska göra nya illustrationer har jag lovat. Här är en gammal affsih som påminner en del om din:-) Älskar du mig om 20 år?

Länk till gamla sidan ( som alltså håller på attt göras om och göras bättre :-) )

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
0

En dum fråga, vart är katterna hemlösa är det bara sverige, norden, europa?

Bra fakta i alla fall.

[Anunnaki]
0

Det finns förstås hemlösa katter över hela världen och förmodligen är det värre på många andra ställen än här men det är här vi bor som vi kan göra något.

Jag reste i Ukraina och till Istanbul för ett år sedan och det var förskräckligt för katterna. Det var så oerhört många katter överallt så jag grät inom mig hela tiden men kunde förstås inte göra något mer än lindra värsta hungern för stunden för några stycken. P-piller och kastrering verkade vara helt okända begrepp för en guide som jag talade med om alla dessa katter verkade aldrig ha hört talas om att man kunde kastrera katter.

Sydeuropa är ingen höjdare för katter heller.

I England är det nog ungefär som här. Det finns hemlösa katter, det finns katthem och det finns familjer som har en eller flera katter som de är mycket rädda om.

Casiopeia
0

#2 Bara i sverige räknar man med ca 100 000 hemlösa katter… :-(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~