Vill bli vegan men får inte!
Är 14 och är helt inne på att vara Vegan.
Jag är sedan ett år tillbaka vegeterian och använder inte päls, läder, dun, ull & silke. Inge kosmetiska produkter som är testade på djur (inte heller Alvedon eller Ipren). Och hatar såklart alla cirkusar & djurparker, även alla vidriga sporter där djur utyttjas!
Tyvärr har jag föräldrar som absolut inte har samma filosofi. Dom tycker t.ex att djur ska ätas eftersom man alltid har ätit djur. Dom tror även att det är farligt att vara så ung och vara Vegan.
Vad ska jag göra..?
Är det sant att det är faligt att vara Vegan när man är ung (och medans man fortfarande växer)?
Har ni några (etiska) argument varför man ska vara Vegan?
Dom har ingen förståelse för att jag vill vara Vegan, och tycker det är att gå till överdrift!

Hej Bollyn och välkommen hit!
Det är tråkigt när det är så. Biter några argument på dem? I så fall finns det en hel del här att hitta. På Sv. veg. fören. finns veganinfo som kan vara bra att visa. Även Livsmedelsverket har information du kan ha nytta av.
Det är inte farligt att vara Vegan när man är 14 år. Du och din familj behöver bara lära dig/er att laga mat så du får i dig allt du behöver.
Du kan säkert hitta mer på nätet om du söker på lämpliga ord. Det finns böcker också som kan vara bra att ha t.ex. vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundberg, Vadå Vegan. Handbok för veganer, vegetarianer och andra nyfikna av Lisa Gålmark och Vegansk näringslära på vetenskaplig grund av Björn Pettersson. Jag har skickat in en litteraturlista med fler boktips.
Argument finns det hur många som helst på detta forum. Det är bara att leta sig runt.
Många hälsningar Ketch´sambo
Bra att höra!
Ett stort problem är att min mamma har pratat med massa personer på sitt jobb (på södersjukhuset), och enligt henne säger att alla det är skit farlig och att det inte kommer på frågan att vara Vegan när man bara är 14! Så jag har ganska svårt att motbevisa den delen.
Vet inte riktigt hur..
Får väl köpa boken som du rekommenderade. 
Det är absolut ingen fara, det finns flera som är veganer som är yngre av dig både av religösa skäl som ekonomiska och liknande. Det är däremot viktigt att du får i dig allt du behöver när du växer upp det finns en kostcirkel och liknande om du kollar här nere på länkarna.
Tycker även att du kan vända dig till en kurator på skolan du går i, det brukar oftast finnas kuratorer eller ungdomsgruppen eller vad de nu heter som man får prata gratis med en kurator och i värsta fall så kan de hjälpa dig med hur du kan gå till väga om du inte får vara Vegan för dina föräldrar.
Jag vet att flera föräldrar inte kan tänka sig in i andras banor och vill sina barn sitt bästa och just när det gäller mat att man ska äta grönsakerna och lök och kött vilket inte alltid kan vara så bra, själv fick jag ingen vegankost i skolan så jag matstrejkade gick inte så bra faktiskt men fick hjälp av några vänner och vi fick skolan att servera vegetarisk mat (eftersom de tyckte veganerna kunde äta majs och sallad, jo jag vet!)
Kan du inte laga din egna mat? Skriv ut lite om näring ifrån böcker och nätet och visa att man kan överleva och faktiskt må bra som Vegan och att man slipper massor av läskiga sjukdommar och även slipper mag och tarm-cancer som man får när man äter kött i flera år.
här är bra länkar:
http://vegan.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=bc5b0e91-55f7-4817-9b85-069b56379664&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup
Jag har varit Vegetarian sedan jag var 13 år och Vegan tills jag var 19 åt kött under en period men var ständigt dålig i magen så jag gick över till Vegan igen och jag är frisk mår bra som bara den.
De flesta vänner jag känner som är veganer blev det i din ålder och även ännu yngre, jag tycker hon ska skriva ut lite av sin fakta och skicka till mig eftersom det hon pratar och påstår finns ingen grund, vad är grunden att det ska vara farligt för dig? Om man äter rätt och inte undviker massor av produkter så mår man bättre, jag har aldrig mått så här bra sedan jag slutade äta kött.
Din mamma är välkommen hit och läsa artikeln "till föräldrar och nyfikna" på min sida. Tyvärr är många dåligt pålästa och tror att man får näringsbrist av att vara Vegan, självklart finns det veganer som blir sjuka och mår dåligt men de missar oftast att få i sig B12 (som finns i qiunoa, havremjölk, rismjölk osv) och D-vitamin som man får genom att sola eller ta tillskott.
#5. Låter bra det, men hoppas du fått lite information som kan hjälpa har själv varit i liknande sits så jag vet precis hur du känner dig.
Om dina föräldrar är skeptiska tror jag det bästa är att även visa dem information som är mer "neutral", och inte bara från "vegan"-sidor.
Livsmedelsverket: Vegankost i skolan
_No way! Yes way!
Jag blev Vegan när jag var 14 efter tre år som Vegetarian. Det är inte farligt, se bara till att du äter bra, jag fick nog lite b12-brist när jag slarvade med vitamintabletterna i början.