Vegan-Mjölk och ägg
Hej det är en grej jag undrar över :)
Jag är Vegan och äter inte ägg och dricker inte mjölk eftersom att jag tycker det är fel hur djuren behandlas.
En ko måste te.x bli dräktig innan den kan producera sin mjölk och hur nyttigt är det egentligen att föda upp massviss av kor? Jag menar det finns ständigt mjölk hela tiden då måste det också finnas ständig avel på dessa djur hela tiden… och vad händer med alla överflödiga kalvar?
Och vad händer när kon inte kan få mera ungar? man kan ju inte liksom vara med dräktig hela tiden, skickas denna till slakt då? Och behöver inte kalvarna mjölken?
Får kor verkligen kraftfoder som gör dom dåliga?
Det var dem frågorna jag hade.
Också är jag väldigt nyfiken på varför just du inte äter ägg eller dricker mjölk? Kan inte så mycket om ägg industrin heller så det får ni gärna berätta mer om, varför ni inte äter ägg osv, även om de är ekologiska ägg är det dåligt ändå? Jag äter som sagt inte ägg (dricker inte mjölk) men kan inte mycket om just äggindustrin :)
Tacksam för svar
En ko behöver inte vara dräktig för att ge mjölk däremot skendräktig. Jag har för mig att det är något i maten man ger dem som gör att de producerar mjölk,
En dräktig ko som ska få ungar diar såklart barnet så plockas barnet sedan bort om det är en hane eller stannar kvar om det är en hona.
Vad menar du med att de får mat som gör att de blir dåliga låter konstigt tycker jag inget jag hört talas om.
Jag tycker du ska läsa lite i artiklarna om hur det är att vara Vegan, och hur det är att vara Vegan på jobbet
#1 det var någon som sade att det får kraftfoder som ger dem diarre eller något… men jag är inte säker på om detta är sant…
Låter konstigt tycker jag, diarée var ju lite skumt att man skulle ge kor? Finns väl ingen anledning deras avföring är ju inte direkt fast från början heller i för sig.
Jag är också skeptisk till den faktan… men det var tydligen kraftfoder som skulle förbättra mjölken som kon fick diarre av men som sagt det låter inte så sannolikt
Hittade bara det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftfoder
Men tror inte det är farligt för de små sötnosarna med spenor. =)
#5 ok tack ^^ ska läsa artiklarna också :)
Det tycker jag. =)
Här är en länk till Djurens Rätts faktabas. Där kan man sitta och läsa runt ett bra tag!
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas
#8 tack så mycket^^, skall läsa det :)

Mjölkkor får kraftfoder för att kunna producera mer mjölk. Köttkor äter magrare kost än mjölkkor. Kraftfodret gör korna lösa i magen. En ko behöver vara dräktig regelbundet för att kunna ge mjölk annars sinar hon.
#10 ahaa ok tack för infon :)
"Efter första kalvningen börjar kvigan kallas för ko. Då börjar hon också ge mjölk. Kon ger mjölk i ca 10 månader efter varje kalvning. Cirka 2-4 månader efter kalvningen insemineras kon igen"
De lever i snitt 5 år, beroende på hur länge de kan ge mjölk. Detta är taget från Arlas egen hemsida.
www.arla.se , sen är det bara att klicka på "arlagården".

#12 Vidrigt är det!
Ja det stämmer att de får något foder som gör så de har diarré vad jag fått höra.
Se på all avföring efter korna? All avföring i kohagarna är diarré - trevligt att ha diarré hela sitt liv! Se på alla andra djur, de bajsar inte löst bajs. Kor ska väl ha ungefär som hästars bajs? Inte löst.
Jaha! som liten har jag lärt mig att kors bajs alltid är löst (som diarré)…
Så detta är alltså inte sant, eller? Vidrigt så fall!

När jag var liten hade avlägsna släktingar en bondgård med bl.a. kor och grisar. Kossorna var ute och betade hela somrarna, utan att få kraftfoder vid sidan om. De lämnade klassiska komockor efter sig. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur de såg ut, men de höll i alla fall ihop… Det gör de nog inte om de har riktigt rinnig diarré.
Kor får problem med matsmältningen och diarré när de får kraftfoder. Inte så konstigt eftersom det inte är deras naturliga föda som de är anpassade till!
Det finns för övrigt en gräns på hur stor andel kraftfoder kor kan äta utan att bli alltför sjuka, runt 60 % har jag för mig… Hur pass bra kor klarar kraftfoder skiljer också mellan raserna, vissa ska ha lägre andel.

De flesta betesdjur får lite lösare bajs av det kraftiga sommargräset, det har jag sett hos både hästar, får och alpackor. Så på sommaren är de lösa "komockorna" nog delvis naturligt, men så som de ser ut om man vart inne och kollat hos en mjölkbonde så är det verkligen som att det sprutar brunt vatten ur rumpan. Inte okej.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Jag har valt bort alla animaliska livsmedel för att inget djur sk behöva dö för att jag ska få mat.
På denna länk kan du läsa lite om hur djur behandlas även när mjölken, köttet och äggen är krav-märkta.