Recept - Veganskt recept
Tror detta recept är veganskt iallafall har lånat det från en annan på iFokus hoppas de e ok tänkte laga det imorgon också verkar vara gott
Ingridienser: kokosmjölksröra med wokgrönsaker, vitkål, tofu och smaksatt med röd currypasta, med ris.
Gör såhär: Stek upp valfria grönsaker och exempelvis tofu, quorn eller sojabitar, häll på kokosmjölk, krydda med lite soja (jag har det mest för färgens skull) och (t.ex.) röd currypasta (eller andra passande asiatiska kryddor). Låt puttra i några minuter, servera med ris. Vattenkastanjer är väldigt gott att ha i också!
- Redigerat 2025-05-15 11:51 av Niklas
Wokgrönsaker ska man aldrig köpa frysta eftersom de oftast har insprutat mjölk, varför vet jag inte riktigt, men det ska ha något med kylan att göra har jag fått ett svagt svar på.
Qourn är inte veganskt eftersom det innehåller ägg.
Röd currypasta är sällan vegansk då den oftast innehåller skaldjur och fisk.
Ingredienser:
Kokosmjölk
Wokgrönsaker
Vitkål
Marinerad tofu
Gul currypasta
Ris
Gör så här:
Stek wokgrönsaker tillsammans med tofu och vitkål. Blanda ner currypastan och kokosmjölken och låt puttra i några minuter, serveras med ris. Annars vart det ett spännande recept måste jag testa, sällan jag wokar nu för tiden men det är gott med tofu och älskar currypasta har 3 olika sorters hemma.
För er som undrar vad currypasta är skickar jag en bild, den finns oftast i asiatbutiker men även ibland i välsorterade butiker som ICA, Coop m.m.
Annars ser det faktiskt riktigt gott ut måste jag testa aldrig haft i currypasta när jag wokat men låter gott. =)
Hehe okej tyckte också att det lät gott^^:) Jag är Vegetarian så jag behöver inte bry, mig om det Men, Man kan ju kolla på förpackningen om det är insprutat mjölk?
Och jag vet att quorn o de inte e veganskt… Jag skrev bara av receptet, MEn tofu är
Ibland står det mjölk och ibland står det E-formen kommer inte ihåg nummret men här är två artiklar som är bra att läsa om man vill skriva veganska recept:
Kan ju skriva det även här: Santa Marias röda currypasta är vegansk.
_No way! Yes way!
Saga det var ditt, Recept
Förstod det 
_No way! Yes way!
#1 Jag förstår inte varför du skriver att man aldrig ska köpa frysta wokgrönsaker? Nej, de innehåller inte ofta insprutad mjölk. De är ju som andra grönsaker, förvällda och sen nerfrysta? Möjligtvis kan de innehålla salt och kryddor också. Tycker att du skrämmer upp för mycket?
Däremot kan jag hålla med om att röd currypasta oftast innehåller skaldjur, dock inte Santa Marias som finns i de flesta mataffärer, precis som någon skrev här uppe.
#9. Har läst på många paket och sett i innehållsförteckningen att de innehåller mjölk, när jag stälde frågan till tillvärkarna var det att de tillsätter mjölk i grönsakerna för att de ska få en bra konsistens när de värms upp.
Lågpris har sällan mjölk i sina.
Gå och läs på frysta wookgrönsaker och fryst broccoli så står det i innehållförteckningen mjölk. Jag har aldrig köpt innan utan köper alltid färskt, läste i tidningen om en tjej som fick magsmärtor visade sig att hon ätit frysta wookgrönsaker och de innehöll mjölk, de blev arga och klagade på tillvärkaren att om det står grönsaker ska det vara grönsaker inget annat. (1-2 år sedan kan inte minnas datum)
jag läser alltid innehållsförteckningen och har aldrig sett att frysta grönsaker innehåller mjölk!!! Du blandar inte ihop det med mjölksyrade grönsaker?
Jag brukar köpa Euroshoppers frysta wookgrönsaker och det är ingen mjölk i dem.
Det stämmer att en del currypastablandningar innehåller räkor, men det finns även några som ska vara vegetabiliskta. det gäller att leta lite.
#11. Gå till lidl och läs. ;P
#12. Euroshoppers är ett lågprismärke och de har sällan tillsatser då de vill ha så billigt som möjligt. =)
Även deras bearnesesås, gräddsås och svampsås var vegansk innan, men tror deras gräddsås har ändrat receptet till mjölkpulver, resten vågar jag inte svara på, någon som har möjlighet får ni gärna ta och kolla på deras produkter och återkomma med svar, jag är sällan ute och handlar nu när jag handlar via nätbutik. =)
(lovar inte att de är helt veganska, inte läst på deras förpackningar på över 2 år)
#13 Vet ingenting om Lidl:s frysta grönsaker, men det finns iaf en del andra (inte bara Euroshopers) som inte innehåller nån mjölk.
#13 Men Lidl kan ju knappast räknas som en affär där de flesta handlar i? Inne på mitt Hemköp och Coop (Forum och Extra) där de flesta "normala" svenska märkena var det inga som innehöll mjölk. Om du mest handlar via internet kanske du inte borde uttala dig om saker som hände för över 2 år sen?
Förlåt för min barska ton, men det känns som att du vill att folk ska tycka att det är jobbigt att vara Vegan. Du varnar liksom för saker som du inte vill namnge och kommer med grejer som hände för över två år sen.