Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: hygienskönhet
Läst 5010 ggr
sighni
0

ejdjurtestade kemtekniska produkter

Har ni några förslag på ejdjurtestade kemtekniska produkter dvs. tvätt-disk- och rengöringsmedel?

Har du använt produkterna själv? Är du nöjd med produkten?

Jag har använt Ecover, Urtekram och Tellus. Mest Tellus tvätt-disk och rengöringsmedel av olika slag och Urtekrams diskmedel.  Jag är nöjd med deras produkter. Tellus har blivit lite svåra att få tag på, tyvärr.

Rubriken kosmetika borde kanske heta hygien och kemtekniska produkter alt. att båda rubrikerna finns?

[TrevorS]
0

Jag kör nästan alltid gamla husmorsknep.

• Stopp i rör:

1 dl salt
1 dl bakpulver
1 dl ättika (vinäger fungerar också)
1 l kokt vatten

Gör så här:
Häll i salt och bakpulver långsamt och tillslut vinäger långsamt, låt det stå i 15 minuter häll på kokt vatten.

• Tvätta fönster:

Det här är lite roligt för även stora företag som tvättar fönster gör så här.
1 msk diskmedel
1 l vatten

Gör så här:
Häll upp vatten och häll i diskmedel så det inte skummar, rör runt noga. Spraya på fönstret och använd en fönsterskrapa av gummi och torka av längs kanten med en trasfilt (jag brukar riva sönder gamla lakan som är trasiga, tänk på att den ska vara ren också)

• Rengör diskbänk:

Ren blöt trasa och lite ättika.

Gör så här:
Blöt trasan och krama ut tills den blir ren. Häll på lite ättika på trasan och tarka av hela bänken. Ättika tar bort kalk och salt så det blir en fin diskbänk. =)

• Rengör spis:

Ättika och bakpulver

Gör så här:
häll på ättika och sedan bakpulver försiktigt och låt värka i några minuter, torka av.

• Tvätta kläder:

3 msk  grönsåpa

Gör så här:
Istället för tvättmedel kan man ha i 3 msk grönsåpa. Sköljmedel sägs inte vara bra för kläderna så jag använder inte det.

[TrevorS]
0

Alla dessa rengöringsmedel och propplösare är oftast rätt farliga för naturen och även dåliga för rören därför är det bra att det finns allternativ som är betydligt billigare också. =)

batski
0

Tack så mycket för tipsen! Sånt är bra Glad

tinuviel
0

Hur är det med Grummes såpa?

[TrevorS]
0

#3. Så lite så.

#4. Tänkte du på tvättningen är det grummes såpa jag tänkte på, den citron ska du inte använda eftersom den har en lite blekande effekt, däremot kan du använda den gula till t.ex. vit tvätt.

Grumme har ett flytande tvättmedel som egentligen är samma sak som såpa bara att den är utspädd med vatten så jag använder deras vanliga grönsåpa.

Testat flera olika sorters såpa men jag rekomendera grummes grönsåpa de andra jag testade blev kläderna rätt hårda och otrevliga. Men med grönsåpa luktar de absolut ingenting och blir helt underbara att ha på sig kläderna sedan.

TIPS! Om man nu har lust, blanda i 1 msk aloe vera med spåan så håller kläderna längre bra om man tvättar tunna plagg.

[TrevorS]
0

TVÅL!

**Händer, fötter och hår
**HÄNDER. Hårt smutsade händer blir skonsamt rena igen om du tvättar dom i såpa. Dessutom så torkar inte såpa ut händerna.

PEDIKYR. Sätt fötterna i ljummet såpavatten i 2-3 minuter. Sedan är de klara för ans och vård. (Jag brukar tillsätta 5 msk salt eller motsvarande fotsalt)

GRUMMES SÅPATIPS

Pehpsii
0

I swear by Grumme! Har köpt en blomsprayflaska där jag blandar vatten o grönsåpa som jag använder som allrengöring i hela huset

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

batski
0

Men tvätta händerna med såpa? Luktar det inte lite väl starkt för att användas som tvål?

[TrevorS]
0

#7. Det låter bra jag har det till allt.

#8. Tycker du att grumme luktar illa behöver du inte använda det, det luktar inte jättemycket tycker jag, lite gran/barr-doft. Vanlig tvål luktar mer än grumme. =)

Pehpsii
0

Jag tycker det luktar "rent" mest. Jag har anänt grummest flytande tvättmedel dock för att jag gillar den doften "havsbris"

batski
0

Jag kanske ska ge det en chans…

[TrevorS]
0

Ja det luktar rent av det. =) Jag älskar doften av det, finns så mycket man kan använda det till när det gäller rengöring och liknande helt underbart. =)

Pehpsii
0

Grumme o ättika som sagt är det enda man behöver. När jag behöver "blekmedel" med t.ex vittvätt så kör jag citron