Vad är en vegan enligt dig?
Jag blev inspirerad av en annan tråd här och på andra diskussionsforum. Är intresserad att läsa vad andra sätter definitionen av vegan(ism)?[Sorry om jag lät blunt, inget illa ment]
Inte så värst mycket för -ismer eller stämplar; men nog lever man i sitt tycke "veganskt" för att förenkla vardagen.
Hade en diskussion om detta häromdagen,,, Vi kom fram till att Veganer är människor med övertygelse vilka beslutat att värna om alla levande djur, lite som hinduer, mer personligt än vetenskapligt. 
Jag läste första nyhetsbrevet för Lakto-Ovo-Vegetarians som det hette då och bytte till Vegan genom att ta de första bokstäverna och de näst sista. Det står även att djuren far illa men det är hänvisat bara till matvalen och ersättning till kött och andra animalier.
För mig är det att undvika animalier däremot tycker jag djurättsaktivist och bry sig om djuren är en helt annan sak, det är inte Vegan. (enligt mig)
Okej, intressanta svar! :)
Jag är Vegan, sammanfattar termen som en som äter strikt vegetarisk föda med inslag av svamp, alger och andra icke-animaliska produkter och är emot förtryck på icke-mänskliga djur, mänskliga djur och vår miljö.
Vill inte kalla mig djurrättsaktivist eller människorättsaktivist, eftersom termerna i mitt tycke är förlegade.
#4 Nu blir jag nyfiken. Varför tycker du de är förlegade?
Vegan för mig är den som utesluter allt som kommer från djur både mat och kläder. Fast min dotter och jag ska lära oss att karda och spinna för att ta reda på ullen från hennes sällskapsfår.
oavsett vad man tycker så har ju ordet Vegan en betydelse. och det är inte enbart kostval (då är det vegetarian) utan en etisk övertygelse som gör att man undviker animalier, även läder mm. sen är det ju svårt att helt undvika allt hela tiden och vart man ska dra gränsen kan man ju diskutera. om någon nån gång får i sig lite mjölk så skulle jag inte sluta kalla dem för Vegan, det är inte alltid så lätt i detta samhälle.
Artikel: Veganism, It's Not Just a Diet:
#6 Sällskapsfår? Hur menar du nu?
När det gäller ta vara av ull som fåren tappat, visst, det är bättre. Personligen hade jag helst inte viljat bruka dessa produkter ändå ^^
#7 Absolut, det handlar om strävan. Mjölk (jag är allergisk) undviker jag - minsta lilla spår och jag hamnar i *rage*. Fast, finns det en mikroskopisk mjölkfläck på ett bord på arbetet där jag lagt min smörgås så ja..
#8 Intressant artikel :)
Jag skulle nog säga att veganism är mer än ett kostval, eftersom det även innefattar kläder, kosmetika etc. Alltså en livstil där man utesluter animalier i den mån man kan.
Däremot tycker jag man ska akta sig att säga att Vegan nödvändigtvis behöver innebära att man är djurrättsförespråkare, eller väljer sin livstil pga av etiska skäl, sådant föder fördommar och ställer till det för den grupp som väljer att vara Vegan av andra orsaker.
Ursprungsbetydelsen av Vegetarian är en person som inte äter animalier (det man idag till vardags kallar Vegetarian som äter ägg och mjölk ska därför ha tillägget lakto-ovovegetarian). Idag har den termen blivit så uppluckrad och luddig då lakto-ovo-veggosar kallar sig endast vegetarianer, att den som bara väljer att utesluta animalier ur kosten men inte anammar hela den veganska livstilen måste kalla sig Vegan ändå för att undgå missförstånd. Inget fel i det egentligen, språket utvecklas. Så även om jag anser att grundbetydelsen av Vegan är en person som inte använder sig av några animalier på något sätt, så tycker jag inte det är fel att en person som bara utesluter animalier ur kosten också kallar sig Vegan, även om denna inte har någon djuretisk filosofi utan kanske gör det av hälso- eller miljöskäl.
Varför man nu ska hålla på och märka ord… :-)
# 9: Sällskapsfår är får som man har bara för att man tycker om dem och man låter dem inte få lamm utan har några stycken så det blir en liten flock och man låter dem leva så länge som de är friska och krya och anlitar veterinär för krämpor som kan botas.
Ull får man vare sig man vill eller ej för får måste klippas vår och höst annrs mår de inte bra.
# 10: Det är inte att märka ord när man söker en definition. Det är ju praktiskt att när man säger rött inte menar blått om du förstår vad jag menar.