En lista på högvärdigt protein?
Hejhej! Tack för ett bra forum. Har läst ett tag men beslutade nyligen för att gå med :).
Är det någon som har en lista på vilka livsmedel som innehåller högvärdigt protein? Jag har letat som en galning men hittar knappt något. Hittills har jag funnit att soja, quinoa och potatis innehåller högvärdigt protein och då finns det endast en minimal andel protein i potatisen. Så egentligen har jag bara hittat två saker. Jag är alltså ute efter en lista på livsmedel med högvärdigt protein och inte vilka livsmedel man kan kombinera för att bilda högvärdigt protein.
Tofu, tzay och tempeh, men alla dessa är ju gjorda på soja förstås.
Vad gäller att kombinera protein så ska man inte behöva vara nån expert, utan man brukar ändå göra det utan att ens tänka på det.
Tänkte precis säga Tofu, och texturerat sojaprotein i t.ex. färsform, grytbitar och liknande som #1 redan hunnit svara på.
Du kan läsa lite bland artiklarna på ersättningsprodukter och lite alternativkött så hittar du garanterat informationen du söker. =)
Jag har en bok från 1970-talet, Recept för en fattig planet, ISBN 9170081468. I den boken finns en hel del om proteiner och hur man kan kombinera olika livsmedel för att få upp det sammanlagda proteininnehållet. Boken är utgiven av Jordens Vänner.