En tanke
No offence här, bara en tanke.
Jag vet att vissa är veganer på grund av hur förjävligt djuren behandlas (vissa har flera olika anledningar förstås). Men ni som är veganer av i stort sett den anledningen, att människan plågar, torterar och utsätter djuren för enormt mycket lidande i samband med slakt.
Skulle det då inte kunna vara okej att äta det man dödat själv? Precis som djuren gör. Om man gick ut i skogen, dödade ett djur, är det okej? Rovdjur dödar ju andra djur och äter och utsätter dessa djur självklart för mycket lidande, då väldigt få bytesdjur dör direkt.
Om ni anser att det är etiskt fel också, är det då verkligen rätt att även rovdjur dödar bytesdjur i det vilda? Om andra djur har rätt att döda djur, varför har inte människan?
Det här är egentligen tänkt lite som en diskussionsfråga.
Nu vet jag ju självklart att alla medlemmar här i stort sett har samma åsikter kring detta, men kan ni inte försöka vara lite öppna och liksom tänka högt om vad ni anser om denna tanke? :) Utan påhopp på mig eller någon annan givetvis.
Jag tycker det är typ lika ok att döda andra djur som att döda människor - dvs inte - så mitt svar är nej. Till skillnad från en del andra djur så behöher faktiskt människan inte äta animaliska produkter för att leva och må bra, vilket i sin tur innebär att om man gör det ändå så dödar man i onödan.
Detta är miitt svar. Det kan ju finnas olika skäl till att människor lever veganskt. Själv är jag Vegan för att jag är övertygad om att:
- Viljan att leva och må bra är bland de mest grundläggande för alla kännande varelser och vi bör därför respektera dem så långt det är möjligt.
- För miljöns skull
- För de svältande människor skull

Jag har ju aldrig riktigt rett ut tanken att äta något som en gång levt (vart så sedan jag var liten) men t.ex min pojkvän som äter kött ser jag hellre att han äter vilt som fått leva relativt fritt och bra, än att han stödjer köttindustrin och handlar kött i affären.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Behöver jag döda för livsrum, föda, klädsel? Nej.
Räcker så.
Ingen har av naturen "rätt" eller "skyldighet" till något. Människan är inte rovdjur som ex. tigrar, björnar osv.

#5 Men de som så förbannat tvungen ska äta kött ser jag hellre äta vilt än massproduduktionskött, oma man nu ska välja mellan pest och kolera. Förstår du hur jag menar?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Jo. Vilt. Varför skjuta ihjäl en stackars älg - med höghastighetsvapen, kikarsikte, gps o gud vet alles… allt som är farligt under jakt är vådaskott och bränna sig på frugans kaffe.
Lite skillnad på jägar Lasse från Ume och Obo från Kongos djungel.
Gör på samma villkor iaf. Jägare har jag fanimej inte mycket för. "Viltvård". Vad sägs som applicera det på människans släkte med i sådana fall? Där kan vi snacka om livsrums komplikationer.
Jag tycker det är lika ok att döda andra djur som jag tycker det är att döda människor == helt OK! (Om rätt förutsättningar infinner sig, dvs att jag måste)
industrislaveri är aldrig ok, varken för människor eller andra djur. Inte heller djurplågeri oavsett art.