Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 1950 ggr
viska333
0

Senaste lyckade matexperimenten

Tänkte att alla kan skriva upp när de experimenterat fram något gott som de vill dela med sig av här. Mina första bidrag:

1. Tahinmjölk! Inte lika gott som alpro men godare än gogreens sojamjölk, en ligt min personliga uppfattning. Och så är det framför allt billigt. det går kanske åt en halv deciliter tahin per lite mjölk, lite efter smak, och en liter tahin kanske kostar sådär 40-50kr, det blir bara några kronor litern, pluss lite socker och salt.

Man blandar först Tahin, socker och salt, sen har man i lite, lite vatten och blandar tills det börjar bli lite mer transparent, då kan man blanda i resten av vattnet. Klart1

2. "mjölkchoklad":

den här har jag inga bra anvisningar till, jag blandade bara marabous mörka choklad med tofulines chokladglass, det som var kvar i paketet för att göra chokladsås, men sen nästa dag var det hård choklad, som smakade mjölkchokladigt. Så om någon vill experimentera vidare på det vorde det bra. Tror två delar choklad och en glass kan vara lagom, men vet inte.

[TrevorS]
1

Tahini du menar väl sesamfrön? Tahini är ju krossade sesamfrön, olja och citron. ;P

svartgronabrigaden
0

Marabous mörka choklad är ju inte vegansk. Innehåller mjölk und spår av vassle.

Något jag provade senast var väl sojafiléer (sådana från veggo, torkade) som "vegansk makrill" - de funkade utmärkt :)

svartgronabrigaden
1

"Vegansk makrill" - skvätt citron, vit peppar, svart peppar, senapsmarinad (senap, olja, rårörsocker) - sedan rulla sojafileen i detta o lite ströbröd - grilla i ugn ^^

[TrevorS]
0

Ah, missade att det stod märke på chokladen, jag är noga med att det är veganskt när jag köper det. Brukar köpa på nätet från vegshop det står bara "kan innehålla" där har jag min gräns. =)

#3. Sojafileer vilka brukar du använda?

viska333
0

Jag menade Tahin och inte sesamfrön, sesammjölk tycker jag blir lite annorlunda på något sätt, även om det är samma ingredienser. Men födelen med tahinmjölk är ju att man inte måste mixa och sila och ha sig, bara blanda alla ingredienser. Den skiljer sig lite, men det är bara att blanda innan man ska använda den.

Marabous kan innehålla spår av lite olika saker, men det tycker jag är veganskt, men vill man inte äta den borde det gå med andra mörka chokladkakor.

iförrgår åt jag friterad hemagjord gluten, det var intressant, inte supergott, blev lite godare dagen efter, godare om man doppade i sås med soja och lite annat. Glutenbitarna sväller upp som kuddar.

[TrevorS]
0

#5. Sesamfrön är grunden till tahini, ja det är nästan som jordnötsmör och jag älskar jordnötmjölk.

Det finns många olika sorters mjölkfria choklad. En som jag saknar är en lågpris som kostade bara 4 kr på ICA förr som inte innehöll mjölk (trots att den hette mjölkchoklad) den innehöll soja istället.