Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 1795 ggr
Mirjami-78
0

En som är nyfiken

Jag är nyfiken på detta med Vegan kost samt vegetarisk kost.

Jobbar som kokerska på en förskola. Känner ibland att barnen som inte få äta kött ut av olika naledningra ja deras mat blir lite "trokit". Inte nu ut av anledningen ut av att de inte får äta kött utan att jag inte har så mycket kunskaper ut av vegetarisk eller Vegan kost. Sedan har man ju de problemet med att vi inte får servera något med sojaprotein i.

Hur ser eran vardag ut som lever med dessa koster?? Tänker på att ofta när man går i affären så ja visst hittar man lite vegetariska rätter men inte så många Vegan rätter. Får ni tillaga det mesta hemma själv från grunden?

Ja ni får ursäkta mina lite konstiga frågor ang. eran kost men som sagt är nyfiken och ute för att lära mig mera om just detta.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

svartgronabrigaden
0

Det finns en hel del färdigprodukter i både vanliga livsmedelsaffärer, framförallt i de större städerna; och givetvis i hälsokost/ekologiska affärer. Ett tips är även kika i asiatiska (speciellt indiska) - de har en hel del! Alltifrån "Mock Duck" till Vegan snacks.

Följande produkter säljs i landet, nästan varsom!

Veggo - säljer veganska hamburgare (soja), vegansk kyckling (soja), Vegan kebab (soja), torkade sojafiléer, kuber, bollar (soja, torkade som man blötlägger - beroendeframkallande gott!)

ICA - ICA säljer en färs som är helt vegansk. Inte smakat själv, men fått höra den är 100% vegansk. De kommer börjar sälja fler veganvänliga produkter från nästa år (vad jag hört)

Ridderheims Tzay - Tzaybitar (soja) i diverse marinader - sjukt gott som grillade.

Carlshamns Mejeri Ris, Havre, Sojadryck. Har även vegansk grädde, yoghurt, stek/bak/bordsmargarin.

COOP Sojadryck - jättebra att baka med.

Alpro Sojadryck. Olika sorters - vissa är goda, andra smakar äckligt (de funkar för bak dock). Har även vegansk yoghurt (bra för matlagning/bak), tofuostar (a la getost säger folk).

Tofuline Har två sorters sojadryck - mycket god! Har även lanserat cream cheese (3 smakar, naturell och vitlök/örter är godast)

Kung Markatta Ekologiskt godis, tofu, snacks, ja.. allt ekologiskt.

Bute Islands Säljer både hård och mjukostar som är 100% veganska (soja).

Det är väl de som är vanligast (vad jag kommer på nu…).

Annars är det inte så svårt göra egna rätter - wok funkar alltid, kanske inte för barn dock.

Sen finns ju bönor i varenda affär - likväl kikärtor - så det blir en del sådana biffar/färser med grönsaker till - givetvis svamp och spannmål av olika dess slag.

Jag som arbetar 100% och studerar 150% är ibland tvungen köpa färdigprodukter mer än vanligt; då blir det nämnda samt i specialaffärer - där finns bönprodukter i form av biffar.

Nötter är aldrig att underskatta heller.