Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 9030 ggr
thexclub
2009-10-20 17:05
0

Äta ute

Tänkte höra hur ni veganer brukar göra när ni "måste" äta ute? Menar inte på restauranger nu utan mer om man till exempel vill köpa lunch från någon grill, pizzeria eller så.  Har märkt att det är himla svårt att ens hitta vegetariskt ibland och det måste ju vara ännu svårare att hitta veganskt.

Så, struntar ni helt i att äta på sådana ställen eller finns det någonstans dit ni brukar gå och de serverar veganskt?

the vanity, it becomes insanity

[TrevorS]
2009-10-20 18:09
0

Jag äter sällan ute men brukar oftast gå dit där de säljer vegansk kost. Men annars brukar jag specialbeställa och säga, utan kött, ägg och mjölk så brukar de förstå vad man menar. =)

svartgronabrigaden
2009-10-20 21:53
0

Jag går direkt inte till Jensens Bofhouse i stan.. par bekanta ville ju dra dit (usch):"Jamen de har säkert sallad". Sallad my ass.

Jag går till ställen som säljer veganska rätter - i Göteborg finns en hel del; alltifrån snabbmat till finare rätter.

dada
2009-10-21 15:10
0

Det slutar oftast med att jag får köpa sallad, pizza (om degen är utan mjölk och ägg) utan ost, eller bara strips om det inte finns något annat. Oftast köper jag dock sallad med strips. Om McDonalds och Burger King finns i närheten kan man ju köpa burgare där (eller ja, BKs är väl en baguett…)

-sofia
2009-10-21 21:21
0

Om jag äter lunch ute så blir det helst på Subway eller någonstans där det finns falafel.

svartgronabrigaden
2009-10-21 21:34
0

Oh! Finns det veganska mackor på subway? :)

batski
2009-10-22 00:25
0

Falafel och McBean brukar inte vara för svårt att hitta. Sen finns det alltfler ställen som börjat med lite veganska grejer. I buffeer kan det ibland finnas en hel del som är veg.

-sofia
2009-10-22 20:11
0

#6 Mackorna är väl veganska om man bara har sallad på dem? Eller är det mjölk i brödet?

svartgronabrigaden
2009-10-22 20:20
0

Det jag undrar, har för mig det är ost (mjölk, vassle), honung, e-ämnen från djur osv.

-sofia
2009-10-22 20:58
0

Det beror väl på vad man väljer för bröd? Vanligt mörkt bröd innehåller väl inget animaliskt?

svartgronabrigaden
2009-10-22 21:00
0

Jo, vanligt mörkt bröd kan mycket väl innehålla mejeriprodukter, glycerin samt e-ämnen från djur.

Pehpsii
2009-10-22 21:51
3

#7 jag bad subwaytjejen kolla upp det mörka brödet och det ska vara mjölkfritt (iaf vad det står på deras förpackningar och i en pärm de hade). Deras "veggie patty" har förresten ägg i sig om någon skulle undra.

Idag blev jag imponerad. Var iväg på mässa med jobb och alla åt på en vägkrog på vägen hem och de hade lyckats svänga ihop en riktigt god pytt till mig med potatis, majs, zuccini, morötter och palsternacka. Tjejen var så söt för hon kom ut och sa till att "hon hade bara stekt i olja, inget smör, och hon använde ett helt annat stekjärn!" plus att hon hade lagt frukt med på fatet med salladen. De hade meddeleat i förväg vad vi skulle äta så hon hade läst på. Skitgulligt tyckte jag! Och gott var det!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

batski
2009-10-22 22:49
0

#11 Åh ma blir så glad när folk är så där fina Skrattande

Saga85
2009-10-23 21:57
0

#11 Så fint :) Påminner mig lite om när jag var och semestrade på en ö med min familj. Jag och min syster var vegetarianer, och kocken på den lokala restaurangen var inte van vid vegetarisk kost (-97 var det), men han försökte så gott han kunde. Och för att uppväga den något enformiga (men goda) maten fick vi extra fina upplägg.