Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 1504 ggr
[TrevorS]
0

Ekosystemet kollapsa om alla blir veganer?

Jag hade en lååång och då menar jag LÅÅÅNG diskution med en person om att det skulle bli bättre om alla började äta från växtriket idag kastar vi väldigt mycket mat både från växt och köttriket, han menar på att om vi skulle sluta äta kor skulle markerna växa igen och om vi inte skulle jaga i skogen skulle vissa raser bli uppätna av andra raser (varg äta upp alla andra djur) sedan skulle de dö ut för alla andra djur försvann när vargen åt upp den.

Idiotsnack tycker jag, vad tror ni skulle hända om alla skulle bli veganer?

svartgronabrigaden
0

Om alla människor blev veganer, skulle det leda till mer mat blir över. Hungern utrotas - därmed kan man sätta igång arbeta med fattigdomen.

Mänskliga samhällen klarar sig självständigt - vilda naturen lika så.

Pehpsii
0

Om det skulle ske över en natt skulle där säkerligen vara problem. men med rätt kunskaper bakom (zoologer och biologer osv) och via en vettig process så skulle det definitivt vara det bästa som skulle kunna hända vår stackars sargade planet

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
0

Jo det ska ske långsamt tycker jag, men det blir fler och fler vegetarianer hela tiden och mest bland de äldre.

svartgronabrigaden
0

Det är intressant att se; från att vara stort bland unga människor (upp till 30), börjar allt fler 40-50 taggare konvertera sina vanor.

Varför når budskapet fram hos äldre såpass bra nuförtiden?

[TrevorS]
0

#4. Min teori är att det står mycket om det i damtidningar med mycket vegetariska recept och även står det mycket om cancer och kost i sådana tidningar.

svartgronabrigaden
0

Skrämselpropaganda?

Det kanske stämmer.

[TrevorS]
0

#6. Jo jag skulle nog kunna tänka mig det, men det ser bra ut, I Svensk Damtidningen skrev världens äldsta Vegan som kallade sig för Vegetarian 107 år gammal hon skrev vegetariska recept och många tar efter henne som hade henne som förebild.

Saga85
0

Lite äldre människor verkar börja se ett samband mellan köttkonsumtion och diverse sjukdomar samt miljön. Kan säkert vara lite tack vare "skrämselpropaganda" i diverse tidningar.

Både min mor och min far har börjat dra ner på åtminstonde rött kött pga hälso- och viktskäl. Dessutom är de lite intresserade av vegetarisk kost iom att både jag och ena broderns sambo är veg. Mina två äldsta syskonen (30+) har även de på senare år börjat äta mer veg. Min syster bara för att hon tycker det känns nyttigare och fräschare, min bror dels pga köttindustrin, dels pga sina förhållande (har endast vart ihop med veganer och olika slags vegetarianer).

Saga85
0

F.ö. så tror jag aldrig att alla skulle bli veganer/vegetarianer över en natt. Jag tror aldrig att människan HELT kommer sluta äta kött, men jag hoppas innerligt på att konsumtionen kommer dras ner drastiskt. Tänk om man i framtiden endast skulle hålla djur som förr i tiden - små gårdar med stora hagar där djuren går utomhus och de sedan slaktas på gården.

[Miseline]
0

Egentligen känns det helt overkligt att någon skulle vilja döda någon annan för att äta, men verkligheten ser ju faktiskt ut så. Sorgligt. Deprimerande. Jag har egentligen inget hopp inför framtiden, men skulle ändå aldrig kunna tänka mig att leva annorlunda. (Vegan som försöker leva så miljövänligt och solidariskt som möjligt.) Även om det inte "hjälper"=ändrar världen, så gäller det ju mitt eget samvete.