Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 4998 ggr
solqvinna
0

soja och reumatism

Jag har sett här och där på nätet när jag sökt information om reumatism..att soja skulle vara något som reumatiker ska undvika! Detta har jag fått fram när jag sökt mer alternativa sätt att hantera rematismen, jag vill inte äta en massa voltaren och cortisoner mm mm.

Eftersom jag själv använder mycket sojaprodukter och just nu går igenom en reumatisk utredning så undrar jag såklart, och blir ledsen. Någon som känner till anledningen. Det enda jag kan hitta är att soja på något sätt försämrar en pågående inflammation i kroppen, någon som vet mer om det?

Hoppas på mer information/solqvinna

sighni
0

Att soja skulle vara olämpligt har jag inte hört däremot gluten. Det har gjorts några studier om vegetarisk kost och reumatoid artrit (RA) t.ex. På Huddinge sjukhus och Karolinska sjukhuset. Jag vill minnas att en av forskarna hette Ingiäld Hafström. Andra studier är Margaretha Haugen och Jens Kjeldsen-Kragh som doktorerade 1995 på rikshospitalet i Oslo och Lars Sköldstam och Gunnar Johansson i Kalmar och Oskarshamn. Föllingeprojektet är ju också ett känt exempel. Lilly Johansson som var föreståndare på Föllingegårdens hälsohem 1975-90 förespråkade en glutenfri vegankost som utvärderades av professor Olov Lindahl 1978-79. Studien på Huddinge sjukhus och Karolinska sjukhuset handlade också om en glutenfri vegankost.

Sök på veganföreningen och sv. vegetariska föreningens hemsidor. Där finns säkert något mer att hitta annars kan du fråga dem.

Kanske du skulle ha nytta av boken "Ät dig frisk med grön mat" av Kåre Engström och Ola Johansson, eller Per Ove Linds " Maten som botar". Där finns ett kapitel om soja. Det står dock inget negativt snarare tvärtom. Per Ove är läkare och boken är inte vegansk. Jag hittar inte heller något negativt om soja och reumatism i Lilly Johansson självhjälpsböcker. Hon är namnkunnig. Hon har skrivit flera böcker. Sök på namnet eller Föllinge. Det finns även hudvårdsprodukter på det namnet. De har hon tillverkat.

Ett annat namn att söka på är Karl-Otto Aly. Han är läkare och har varit verksam på Tallmogården. Eller Maija Ruisniemi. Hon är sjuksköterska.

På antikvariat kanske du kan hitta "Friskare leder. Handbok för reumatiker och ledsjuka" Bircher-benner 2 1979. Det är en receptbok.

Du kan ju prova att inte äta så mycket soja ett tag  utan t.ex. mer linser och andra bönor och nötter och se om du blir bättre.

Jag har också en reumatisk sjukdom dock ingen inflammatorisk. Jag tror att jag har klarat mig bättre vad gäller värk för att jag äter veganskt  fast jag äter inte glutenfritt.

[TrevorS]
0

Detta är riktigt gammal information måste jag säga. Om man har reumatism är det bra att dricka potatisvatten, finns en gammal artikel från 198? men om den är aktuell vet jag inte.

Det står även att man ska äta mycket EFA (essentiella fettsyror) som finns i gröna grönsaker, sesamfrö- och olja, soja och valnötter.

Men som sagt är absolut inte expert på detta området och vet inte hur aktuellt detta är inom forskningen. Måste kolla upp detta, jag är tyvärr inte hemma så jag har lite svårt att kolla upp det närmare.

MvH

Pehpsii
0

Min föredetta pojkvän hade reunatisk atrtit (det ska tydligen skilja lite med kost och sådär om det är strit eller artros) men jag har aldrig hört att just sojaprotein skulle vara dåligt. Tvärtom blev han oftast bättre när han åt min mat. Jag bytte dock ut mkt stärkelserik mat, körde mkt hirs istället för potatis osv.

Gluten hade han fått höra av sin läkare att han kunde testa att dra ner på det och se om han märkte skillnad, men han tykte inte att han gjorde det. Men sånt är nog ganska individuellt

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

batski
0

Quinoa är nog bra om man vill dra ner på stärkelserik mat.

solqvinna
0

Man har gjort en stor studie på karolinska institutet och intiavtivtagare är bl a Alf Spångberg som ju skrivit mycket om veganmat. Där har man nu evidens för att vegankost minus gluten och soja ger goda resultat. Så det är därifrån jag fått det. Gluten kan jag skippa men det är svårare med sojan så det är därför jag söker mer information. Skulle iofs kunna skriva till Spångberg men hittar ingen mailadress. Ja jag är ju både nyfiken och vill veta varför och lite ledsen också, det är mycket svårare med vegankost utan soja..tycker i alla fall jag.

solqvinna
0

Lägger bara till..studien jag referar till är en ny som blev klar i år eller förra året.

solqvinna
0

Lägger bara till..studien jag referar till är en ny som blev klar i år eller förra året.

sighni
0

Alf Spångberg och Lilly Johansson jobbade ihop och har skrivit böcker.

Karolinska institutet borde ju ha hans adress om inte annat.

solqvinna
0

Jag lägger upp en länk från en dagstidning som handlar om studien ifall någon är intresserad. Här ser ni att soja är utesluten också.

Pehpsii
0

#5 jo det blir ju klart svårare, speciellt om du då även ska utesluta gluten. Det går ju att göra färs och dylikt på bönor, svamp och grönsaker/rotsaker men det blir kanske lite enformigt i längden.

Men hur strikt måste det hållas? Det går inte att tumma på reglerna någon gång då och då? MItt ex kunde äta "dålig" mat ibalnd om han höll en bra kosthållning regelbundet liksom.

solqvinna
0

Pehpsii 

Vet inte, det är ju en väldigt tuff diet måste jag säga. Åt ditt ex den här dieten pga reumatisk sjukdom? Hur tyckte han det var? Blev han bättre?

Som sagt glutenfritt det kan jag ställa in mig på, men soja använder jag massor av. svårt att se hur jag ska klara mig utan de produkterna fast det är klart att det går om vinsten är smärtfrihet och inbromsning i ledsjukdomen.

placebo
0

solqvinna, jag tror du syftar på denna studie:

http://rheumatology.oxfordjournals.org/cgi/content/full/40/10/1175

Enligt aftonbladet uteslöts både de fyra sädesslagen och soja i vegandieten:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article48559.ab

solqvinna
0

placebo

Ja det är den studien, jag har läst den. Jag har läst i olika artiklar utlagda på nätet också och den var glutenfri och sojafri, finns relaterade artiklar här och var i olika medicinska tidskrifter.

Pehpsii
0

#11 ja han har haft reumatiskt atrit i flera år och efter ha la om kosten så tyckte han att det blev bättre. Han hade även en mag/tarmjukdom som gjorde att han inte kunde äta medecin mot sin reumatism så för honom var det också det enda han kunde göra förutom varma bad och salvor osv.

Måste ju dck tillägga att han inte var Vegan eller Vegetarian, men åt till 90% vegansk kost när vi var ihop.