B 12
Äter ni B 12 ? Som Vegan kan ju det vara svårt att få i sig. Min äldsta dotter som har varit Vegan länge är blodgivare och då brukar man ju få sitt eget blod kollat när man är och ger. Nu sa dom att hon hade B12 brist och att hon bör äta B12. Hon hade inte märkt någonting.
En väninna till mig har urakut B12 brist just nu och ska få injektioner för att snabbare komma i balans. Hon är trött, deprimerad och har väldiga stickningar och domningar i ben och fötter.
Själv brukar jag köpa Twinlabs B12piller men tyvärr glömmer jag ofta att ta dom.
Det vanligaste problemet med brist av B12 är tyvärr trötthet och även att bli deprimerad, men självklart är det inte bara veganer och vegetarianer som blir det utan även blandkostare.
B12 har jag skrivit om innan vart man kan få i sig det och påpekat att det är viktigt. Det finns något som heter Bjäst och det kan man ha på mackan och lite pålägg på morgonen, på pizzan, gröten eller vad man nu vill ha på det.
Även tablett är vanligt att man tar, "Absolut Vegetarian" tar jag varje dag trots att jag aldrig haft någora problem eller brist på något ämne i kroppen. Annars finns det speciella Tabletter som du nämnde ovan, men är osäker på att den är vegansk, tror det är benmjöl i den om jag inte minns helt fel? (måste kolla upp det) Annars finns det på hälsokostaffären.
Att man glömmer ta tablett är tyvärr tråkigt men försök att få in den i din vardag att du tar den innan du börjar äta frukost, innan du går, innan du borstar tänderna, ställ den på bordet där du äter mat, mitt på bordet, sätt ringklockan på mobilen. Det finns många sätt att försöka komma ihåg. Annars rekomenderar jag bjäst och ha den mellan pålägget på mackan på morgonen eller gröten.
Jag visste inte att Bjäst innehöll B12.
Jo B6 också. Det är speciellt framodlat jäst som inte är aktivt
Tyvärr innehåller många B12 tillskott extrema doser, vilket inte heller är bra.
#4. B12 kan du överdosera utan fara. Däremot ska man inte överdosera brustabletter och helst inte ens använda dem utan i vanlig tablettform eller i matform, som t.ex. C-vitamin finns i frukt, eller b12 som finns som bland annat bjäst.
#5 hehe, vi har nog olika uppfattningar i den frågan.
#6. Inte olika uppfattningar, även pratat med apotek och medicinupplysningen som man kan få nummret av sjukvårdsupplysningen.
Däremot finns det rekomenderat intag från livsmedelsverket sida, överdosering av b12 än rekomenderat intag har inte hittintills gett något symtom. Däremot har tabletterna gett biverkningar för de som varit överkänslig för något ämne (då de reagerat på annan medicin också). Däremot Bjäst finns inga biverkningar registrerade och det står även på förpackningen och om man får vart man ska kontakta.
Däremot kan jag säga att jag har överdosserat mycket innan jag såg rekomenderad mängd, hade 5-6 msk när jag gjorde ostsås fast dagligt intag ska vara 1 msk för mig.
#7 hehe, vi har fortfarande olika uppfattningar.
#9. Du får gärna berätta varför det är farligt, kroppen tar upp precis som med C-vitamin vilket man inte heller kan överdossera. Om man skulle reagera på detta tror jag inte man hade godkänt att man kunde fått äta kött, en biff innehåller betydligt mer B12 än en tablett. Livsmedelsverket har även bestämt att man inte ska ta in tabletter som innehåller förmycket b-vitamin enligt rekomenderat dagsintag.
Så länge man följer rekommenderade intag har jag inga problem.
Men det finns risker med att kroniskt överdosera:
Cancer Incidence and Mortality After Treatment With Folic Acid and Vitamin B12.
#11. Tycker det var en konstig sida jobbig text att läsa men står inte detta om placebo-effekt också?
#12 Analysen visar att 38 procent fler dog av cancer jämfört med kontrollgruppen. Det är en analys och uppföljning av två dubbelblindstudier, så varken patient eller forskare vet vilka som fick behandling eller inte.
Tycker detta låter mycket märkligt, inte den informationen jag fått ifrån apoteket, sjukvårdsupplysningen eller medicinupplysningen som man tycker borde ha koll på detta i så fall, hittar inte så mycket skrivet när jag söker på svenska sidor om att det skulle vara farligt, men det var likadant när man pratade om att man kunde dö av förmycket C-vitamin sedan sa de att kroppen inte tar upp mera än vad den behöver däremot så blev många sjuka som åt mycket C-vitamin men det var på grund av att de fick i sig en hel del andra ämnen i brustabletten.
#14 Just den här studien är bara två dagar gammal. För ett par år sedan var det mycket diskussion om folsyraberikning, men det satte livsmedelsverket stopp för med tanke på eventuell cancerrisk.
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7505
Mitt intryck är att människan mår bäst av att få i sig näringsämnena via kost, men sedan måste ju veganer fixa B12 på något sätt.
Vi får se vad som händer. Måste läsa runt lite. Tycker inte de ska ge ut fel information.

Jag har brist på B12 , har haft det ganska länge. Äter tabletter dagligen på rekomendation av min läkare.
the vanity, it becomes insanity