Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 3335 ggr
Juvela
0

Hårdost blåmögel(?)

Jag känner att det är dags att sluta med mejeriprodukter. Ostfanatiker som jag är så vill jag gärna hitta ett gott substitut som kan stimulerar min övervuxna ostnerv. ^^

Är det någon som har testat blue style sheese? Eller kanske har något annat gott att rekommendera Glad

[TrevorS]
0

Jag har en kompis i småland som köper billig sojaost på någon nätbutik och skaffat sig en spruta och sprutar in vegetabilisk löpe och låter den stå svalt och torrt, men detta är lite väl överkurs tycker jag.

Tror det är det närmaste, såg en sojamöggelost i kyldisken på Ica Focus i Göteborg men de tog bort den då ingen köpte den (hållbarhetsdatum var 2-3 dagar)

blackseagull
0

jag åt den där osten en gång och det smakade ärligt talat bara lera =/

[TrevorS]
0

#2. Jag har inte smakat den, men kan tänka mig det, dessutom dyr.

Men Blue Style Sheese ska vara oley, nu innehåller den något som min mage inte klarar av, men jag är överkänslig mot allt. Vi testade den, såhär gjorde vi:

2 dl sojagrädde + lite mjölkfritt margarin
rev ner halva osten fint
Ärtor
Majs
Svartpeppar
Salt
Vegansk Baccon

Koka upp sojagräddet med lite margarin i, blanda i osten och rör runt tills den blir ett med sojagrädden. Stek bacconen och blanda i dem och lite ärtor och majs. Supergott som pastasås.

Juvela
0

#1 En aning överkurs det där ja ^^ Men det är kanske värt att prova nån gång.

#2 Men usch, lera? Ska kanske leta vidare då.

[TrevorS]
0

Kan fråga om receptet. =)

Juvela
0

#5 ja tack gärna :)

[TrevorS]
0

Tror han köper något bland ostarna i charken eller på apoteket, ska kolla upp det i alla fall.

Pehpsii
0

Det finns ju tofulines mjukost med blåmögelostsmak som jag har på pepparkakor

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
0

ah, har du bild? Vad smakar den.

Pehpsii
0

Näe ingen bild, men de har naturell och nån med gräslök också. Har använt det i baguette någon gång. Är inte så dyr heller om jag minns rätt

Juvela
0

#8 oh gott Glad "ost" på pepparkakor är en riktigt höjdare.

Nej tofulines är inte så dyr, ungefär i pris med vanlig cream cheese. Har missat att den finns med blåmögelostsmak. mums!

Pehpsii
0

#11 den är nog relativt ny för jag har aldrig sett den innan (upptäckte den för kanske en månad sedan) och jag tyckte den gjorde sig jättebra på pepparkaka iaf. Tänkte testa att ha den till pasta också

Juvela
0

#12 ooh på pasta :D det vattnas i munnen på mig ^^

batski
0

#8 Är blåmögelost och ädelost samma sak? För Tofulines nya är ädelost.

#11 Till pasta? Låter gott! Har du några tips på hur man gör? Blandar du bara ihop den med pastan som den är?

Juvela
0

#14 ja det är samma sak :)

Kan tänka mig att det kan vara gott att koka upp lite veg-matlagningsgrädde med osten och sen i med lite tomat eller paprika Tungan ute

batski
0

Tack för tipset Tungan ute