Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 2281 ggr
[TrevorS]
0

Skratta eller gråta?

Frågan:

Jag är en mamma till en 14 årig dotter som för några månader sedan bestämde sig för att bli Vegan hon väljer bort rött kött, ägg, mejeriprodukter, fisk och kyckling. Hon säger att hon vill ha det köttfritt och vill inte äta det även om jag lagar det till henne, jag vet inte vad jag ska göra. Hur farligt är det? Jag är mycket ledsen och vet inte vart jag ska vända mig.

Svaret:

Hej.

Oftast går ungdommar igenom olika stadier där de visar upp sig som rebeller men förhoppningsvis lugnar hon ner sig. Har ni det stressigt hemma eller har hon problem i skolan? Det är vanliga orsaker till varför de får udda kostvanor.

När hon växer upp och blir stor kommer hon att utveckla brister av olika slag, min kunskap är att man inte kan leva på veganmat. Veganer kan inte få i sig järn, zink, selen och vitamin B12 och det innebär att hon riskerar att få sjukdommar och i värsta fall dö i förtid.

Mitt råd för att hon inte ska få ätstörningar, som är vanligt när man är Vegan är att du släpar med dig din dotter till en matlagninskurs och visa att det är gott att äta animalier som kött och liknande.

MvH Dietdoktorn

-----------------------------------------

Hur reagerar ni på det här? Artikeln publicerades 2008-07-23 i en doktortidning, jag fick rätt att lägga upp texten på vilkoret att namnen cencurerades.

soppa
0

Det som gör mig förbannad är att människor ska läsa det där och nu kan lägga upp det på bordet och säga "vad var det jag sa" bara för att "Dietdoktorn" sagt så. Det minsta man kan begära är väl att en jäkla dietist ska vara påläst på näringslära? :S

[TrevorS]
0

#1. Jo det kan jag hålla med om, jag blev mest trött på okunniga människor och bara för en tycker en sak ska så har just den personen rätt för han har en utbildning eller status.

Så finns det något som heter Multivitaminstablett eller Absolut Vegetarian som gör att man får i sig järn, zink, selen och b12, dessutom kan man äta nässelsoppa eller spenat så får man i sig järn, finns b-jäst som har bland annat b6 och b12. =)

svartgronabrigaden
0

Mja. Eftersom så många inte är veganer i Sverige, och största andelen av folk med näringsbrist har medicinska förhinder (dessutom äter animalier) så är utlåtandet stort /fail.

Ätstörningar? Jomen goddag yxskaft.

Ibland undrar jag vad alla "intellektuella" erhåller sina examen… genom flingpaket?

[TrevorS]
0

Jag har många utbildningar men jag är inte bra på alla, han kanske borde byta yrke?

Cindy
0

Blir ledsen av sådana här trådar. Själv är jag trött på alla som vägrar att se riskerna med vegankost. Jag tog varningar som den ovan som köttpropaganda, och lyssnade på alla som sa att det är ofarligt om man ät noga med maten och tar tillskott. För min del slutade det med kroniska sjukdomar, en osund relation till mat och depression.

Det är viktigt att se båda sidorna av myntet, och inte bara förkasta allt som okunnighet eller propaganda. Även om DU mår bra av vegankost så finns risken att du gör någon annan en björntjänst genom att hävda att alla gör det.

Vänliga hälsningar
Cindy

[TrevorS]
0

#5. Klart du kan ha fel kost och du kan få brister om du inte läst på innan du blir Vegan, det finns de som äter näst intill bara pasta och ketchup, men det finns så mycket mer, och tillskott är ett bra alternativ. =)

svartgronabrigaden
0

Det handlar inte om vegankost är en big bad crook.

Utan all kost SKALL vara balanserad - de flesta med brister pga kost är trots allt köttätare med medicinska åkommor.

[TrevorS]
0

#7. Jo självklart, och att klassifisera att vara Vegan som nästan en ätstörning och att vi skulle lättare bli sjuka och dö i förtid stämmer inte alls, undrar vart han fick sin utbildning från en dagisbarn?

svartgronabrigaden
0

Mjo. Problemet är, vad jag fått lära mig i psykologikurs, att personer med ätstörningar, framför allt anorexi, använder lacto-ovo vegetarisk kost som täckmantel för deras egentliga problematik.

[TrevorS]
0

#19. vet inte om jag vill hålla med att de har det som täckmantel, jag har haft ätstörningar och har fortfarande ätstörningar, men jag är Vegan för det. Jag brukade säga att jag inte var hungrig eller att jag ville äta något annat eller att jag precis har ätit eller att jag skulle äta hemma eller att jag var mätt efter ätit en macka trots att jag inte åt något. =(

Cindy
0

#6 Jag var extremt påläst och nogrann (annars fick jag inte vara Vegan för min mamma som är kock), vilket jag berättat för dig tidigare i andra trådar, så det var inte problemet alls.

Att man kan vara Vegan utan att ha ätstörningar är självklart. Men jag vet faktiskt flera i min bekantskapskrets som antingen var veggo för att dölja sin ätstörning (2nää, tack jag KAN inte äta det och det" istället för de gamla vanliga lögnerna "jag åt nyss" etc), eller som jag utveckade en störd relation till mat i och med den ständiga strävan att äta rätt. Det gick inte att äta ute oplanerat, varje matbutiksbesök innebar massor av innehållsförteckningsläsning och memorering av förbjuden mat, osv.

Vänliga hälsningar
Cindy

soppa
0

ja, som täckmantel så tror jag absolut det är jätteskönt för en ätstörd att kunna tacka nej.

fast om man säger att vegetarianer och vegarner blir ätstörda, så borde man väl kunna säga att det är större risk att man får ätstörningar om man är intollerant eller allergisk mot något? då kan man ju inte äta, och ett kostval är ett ju ett val.
det låter som om du tyckte det var ett hinder för dig att äta veganskt, så varför blev du egentligen Vegan från allra första början?

Cindy
0

#12 Det var ett hinder att bli Vegan eftersom jag var den enda på orten som var det, och därför var utbudet i matbutikerna extremt dåligt. Det enda färdiga i frysdisken jag kunde köpa var morotsburgare, och detta fick jag även i skolan i princip varje dag. Det var alltså massor av pyssel för att snickra ihop min mat näringsriktigt, men jag lyckades tack vare min kockmamma. Kan tillägga att jag var 15år när jag blev Vegan.

Varför? Djuretiska skäl först och främst, det blev känslomässigt omöjligt för mig att äta animalier. Sen köpte jag även argumenten om bättre hälsa, men den delen har helt klart slagit bakut för min del. Jag tycker fortfarande att djurindustrin är vidrig, men utan animalier mår jag dessvärre fysiskt mer än skit och jag sätter mina behov före andras (tycka vad man nu vill om det).

Det finns säkert en överrepresentation av ätstörda bland allergiker också, men största skillnaden mellan dom och veganer är ju att veganer VALT sin kost och inte tvingas av fysiska besvär till den.

Vänliga hälsningar
Cindy

svartgronabrigaden
0

Veganer kanske väljer bort viss föda, likväl finns "det går inte" äta detta - samma sak varför människor inte äter människoskött.

svartgronabrigaden
0

Affärer har alltid bönor, ärtor, spannmål - grundbasen för goda vegansk kost.

soppa
0

"… Sen köpte jag även argumenten om bättre hälsa" som innebär rasa i vikt? det är tråkigt att endel personer är övertygade om att man utan ansträngning blir smal av att äta vegetariskt. jag har ett exempel på en klasskompis som blev Vegetarian i samband med att hans ätstörning var som värst (och då kan man ju bara föreställa sig hur dåliga värden han hade).

nu vet jag inte om du åt lite mat eller inte, men om du gjorde det så tycker jag det är fel att dömma ut vegansk mat som livshotande.

Cindy
0

#14 Ja det är hemskt jobbigt att behöva väja för allt människokött i matbutiken, tacka nej på middagar och hitta annat än människofärsburgare på stan.

#16 Nope, det handlade inte om vikt, utan hälsa som i man blir piggare, friskare, slipper cancer etc etc. Och nej jag åt inte för lite. Jag åt enligt nogrant upplagd meny och mer därtill (oftast massa frukt) eftersom jag vart trött jämt.

För mig var vegansk kost helt fel, jag fick upfuckad ämnesomsättning, inflammatorisk autoimmun sjukdom (endometrios), djup depression och nära på diabetes. Ämnesomsättningen är nu ok, decennielånga depressionen bortblåst och diabetesvarningen borta, efter 3 år på kost rik på animalier. Endometriosen är dessvärre kronisk och något jag får lida av resten av mitt fertila liv. Kul om andra slipper det, men jag blir pissed när folk blint hävdar att kosten är ofarlig för alla, för det stämmer inte alls.

Vänliga hälsningar
Cindy

svartgronabrigaden
0

Det handlar om balanserad kost. Medicinska åkommor kan drabba när som - och av vad som i större helhet. Min kropp mår grymt mycket bättre av vegansk kost.

ekorren
0

Ursäkta mig om jag stökar till, men…Jag blir bara så förbannad när man inte vill inse att endel faktiskt blir sjuka eller inte mår bra av en uteslutande vegetarisk/vegansk kost. Ännu mer förbannad blir jag när man sen skyller på att man inte har komponerat den rätt. Vem vet….kanske var maten(+tillskott!) mer välplanerad för den som blev sjuk än för den som det fungerar för? Att sedan mer eller mindre säga att den personen i alla fall skulle ha blivit sjuk … ojoj.

#17 Epicindy: Ville bara säga att du inte är ensam. (känner 2 till…) Tack för att du berättade.

#18 svartgronat: Gratulerar, bra att det fungerar för dig. Hoppas du får förbli glad, pigg och frisk.

svartgronabrigaden
0

Då undrar jag, vad är det som skapar ohälsa av vegetarisk/vegansk kost?

soppa
0

men jag är intresserad av hur dina ätstörningar yttrade sig?

och jag blir förbannad när någon skriver i flera trådad om sina problem som tycktes helt försvinna bara för att hon började käka kött. att försöka avskräcka människor vars hälsa kan förbättras om dom äter vegansk kost tycker jag är helt fel.

Cindy
0

# Givetvis kan medicinska åkommor drabba vemsomhelst, men när tre sjukdomar plus depression poppar upp på jävligt kort tid efter att jag börjat med vegankost, så kallar iaf inte jag det för en slump. Speciellt inte när tre av fyra försvinner efter en kort tid av animalisk kost.

#19 Tack! Börjar dock vänja mig vid att få höra att det måste varit MIN vegankost det var fel på, att ingen vill ta riskerna på allvar.

#20 Bristen på naturligt mättat fett som bygger upp kroppen, och framför allt bristen på Omega 3-fettsyror, D-vitamin och B12, samt även järn. Dvs sådant som finns naturligt i animalisk kost. Inte alla tar upp vitamintabletter bra alls, och numera är jag som ni kanske märker av åsikten att behöver man ta tillskott så äter man galet.

#21 Ständig fixering vid mat, vilket blev matkontrollmani som tillslut efter 2½ år vegankost ledde till omgångar av hetsätning och en osund relation till mat (dock inte självsvält eller fingrar i halsen). Efter ett halvårs kämpande med detta så tvingade jag mig själv att börja äta lakto-ovo-kost för att minska fixeringen.

Jag förstår om du blir förbannad, det blev jag också förr. Anledningen till att jag delar med mig om mina erfarenheter här är för att jag är förbannat less på den blinda synen som många veganer har (och jag hade) att vegankost är problemfritt. Som jag sagt tidigare så är det TOPPEN för er som mår bra av vegankost, men jag önskar verkligen att alla som börjar äta vego verkligen gör det med öppna ögon så man kan reagera i tid om kroppen inte mår bra av det, så man inte gör som jag och förstör kroppen i onödan. Och som jag också sagt så är inte ALLA problem borta, min endometrios får jag leva med resten av livet.

Jag skriver inte för att provocera eller skriva någon på näsan, för jag vet hur jävla förbannad jag blev av "kött är gott" och "det är kul att skjuta äld" och "veganer är knäppa"-kommentarerna jag själv fick förr. Jag skriver för att jag bryr mig.

Vänliga hälsningar
Cindy

soppa
0

Angående det du skrev om bristerna, eftersom du nu var så noga så kan du ju inte haft brist?
Och absolut: det är ju därför det finns tillskott. Så att det är möjligt att inte äta animalier :) Det är inte galet, du får i dig det du behöver på ett annat sätt. Människor proppar ju i sig hälsoläkemedel hur som helst utan att egentligen veta vad det är, så jag förstår inte vad som skulle vara galet med att käka t.ex. b12 eller d-vitamin i tablettform.

Jo, jag blir främst arg för att jag själv är noga med att få i mig det jag behöver samt kollar mina värden ofta. Man drar gärna alla över en kam och hotar med döden, för "man kan ju inte leva på morötter".

svartgronabrigaden
0

Jaha. Näringsbristen igen. Jo, Jag tar sällan tillskott, äter ensidigt, visserligen bönor, lök och diverse spannmål (med inslag av nötter/fröer) - inga problem.

Det finns däremot mer belägg att vegetarisk/vegansk kost skulle kunne skada om oplanerad OM man har problematik att ta upp vissa ämnen - alternativt andra medicinska förhinder från början.

Vitamintillskott rekommenderas väl till alla oavsett kostval?

LaMika
0

Du säger att hälsoriskerna med veganmat är brist på olika ämnen, mineraler och vitaminer. MEN som många sagt innan så får man inte brister om man äter korrekt! Dvs varierad kost. Om man ser till att äta så att man får i sig allt man behöver så behövs det endast tillskott av b12 vitamin. Tycka vad man vill om kosttillskott.

Du säger att man inte kan hävda att veganmat är ofarligt. Men har tanken aldrig slagit dig att du kanske visste för lite och kanske inte skötte det på rätt sätt för att det skulle vara ofarligt?

ekorren
0

#25 Bara b12? För din egen skull tycker jag du ska läsa vad casiopeia skriver i "omega-3(inte ett vitamin men men)" länken. Det var inte så länge sen man trodde att man fick tillräckligt omega3 genom linfröolja mm.

Gav linfröoljan det vi behövde förr när vi inte visste, men inte nu när vi vet mer? Troligvis inte…

Vetenskapen vet långt ifrån allt om hur olika livsmedel och deras ämnen fungerar i våra kroppar. Än mindre vet du…

…och jag också för den delen. Flört

LaMika
0

man kan få i sig omega-3 genom vegansk kost; alger.

[TrevorS]
0

Allt vi behöver finns i växtriket, äter vi bönor så börjar kropen producera enzymer och kan bryta ner dem sedan kan man vänta 40 år innan man äter det igen och det går hur bra som helst. Äter vi rött köttoch slutar äta efter en period (varierar från person till person en den 1 år och andra upp till 6 år) om vi äter det efter 40 år lär magen få en chock vi kan bli dåliga, sjuka eftersom kroppen inte kan bryta ner det. - det säger väl rätt mycket att vi vänjer oss lätt att äta från det gröna än från det blodiga?

Många säger att de blir så gasiga i magen av bönorna, det är nästan en myt eftersom man blir gasig är för att magen inte är van vid det, många får inte det när man växer upp, om man äter det någon gång i veckan så blir man inte det tillslut. Men så kan man lida av dålig mage också så de kan jag inte svara för, jag vart dålig i magen första 3-4 gångerna jag åt det men inte längre.

Cindy
0

Jag har skrivit ett flertal gånger redan att jag åt allsidigt och korrekt enligt konstens alla regler, jag blev sjuk ändå.

Men seriöst, strunta i mina välmenade varningar för all del, det är upp till var och en att göra som man vill med sin kropp.

Och nej Trevor, en gång för alla, allt man behöver finns inte i växtriket! Att hävda detta är ignorant och oschysst mot den som läser och tror på det, och det är just det som jag vände mig emot från början. Tack för att du underströk min poäng.

// Lämnar siten

Vänliga hälsningar
Cindy

svartgronabrigaden
0

Kalla inte folk ignoranta bara för de ej delar samma åsikt?

Att det är just så i ditt fall, men inte hos oss andra, betyder inte per automatik det är statistiskt försvarbart.

Casiopeia
0

Tror inte det finns någon kosthållning som passar alla.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
0

#29. Det är tråkigt att det inte fungerat att vara Vegan för dig och att du fått flera olika sjukdommar och även nära diabetes. Själv har jag blivit frisk från kronisk sjukdom orkar göra mer än vad jag gjorde förr, piggare, friskare har inte varit sjuk på många år. Så att vara Vegetarian passar mig bra.

Men självklart kan alla bli sjuka oavsätt vad man har för kost alla kroppar reagerar olika jag tål inte proteinet i rött kött och blivit intollerant mot proteinet i mjölk så jag kan inte äta något från mejeri och inte heller ägg. Så jag är tvingar Lakto-ovo-vegetarian (vegan).

ekorren
0

#27 Ja ska man skratta eller gråta…

För att få i dig motsvarande 1 portion makrill (100g) så får du trycka i dig mer än 5 påsar(á 50g) torkade aramealger. Alla som har lagat till dessa vet hur mycket dom sväller.

Nu har du bara fått i dig 1 av de rekommenderade 3 portionerna i veckan. Ät två till.

Jo alger är gott men inte så gott….

Sköt om er

JennyWalker
0

Jag respekterar att nån berättar om hur sjuk man blivit av vegankost men kanske inte i tråd efter tråd efter tråd.

Jag känner hundratals veganer och jag vet en som blev sjuk - exakt varför vet jag inte - men personen behövde i alla fall äta en del animalier. Ja, folk blir sjuka av alla möjliga anledningar, kanske mestadels oförmågan att ta upp vissa ämnen. Det händer ju även köttätare.

Blandkostare dör tidigare, drabbas mer av cancer etc men inte varnar folk för kött för det?! Köttätande är bra mycket farligare än vegankost, generellt. Det är väl ändå det viktigaste.

Jag är knappast blind för risker - oavsett kosthållning. Men jag ifrågasätter att veganismen i sig skulle skapa ätstörningar och depressioner. Ätstörning är en psykisk sjukdom - inte nåt som utlöses av viss mat. Det låter som om det vore nåt virus eller nåt. Blir man fixerad vid mat finns det givetvis bakomliggande anledningar.

Klart man ska äta allsidigt, ev ta vitaminer och kolla sina värden - oavsett kosthållning.

JennyWalker
0

Det vore också intressant att se vetenskapliga belägg för exakt vad i vegankosten som utlöser psykisk sjukdom och andra tillstånd.

[TrevorS]
0

#34. Det är nog samma för mig, jag känner hur många veganer som hellst jag känner en som vart sjuk ofta men det vissade sig att det var lite brister, trots att personen påstår att hon var påläst visade det sig att hon inte åt allt som behövdes och väldigt ensidit kost, brist på B12 bland annat. Brist på B12 eller om det var D-vitamin kan man få deprission men det finns som sagt i tillskott och även berikade drycker som havremjölk, dock är den inte vegansk men man måste dra sin gräns någonstans. =)

#35. Jag tycker också det skulle vara spännande, jag har varit i kontakt med Psykiatrisk Mottagning (Göteborg) och frågat, de har inga direkt bevis på att man skulle kunna må psykiskt dåligt på grund av att man skulle vara Vegetarian eller Vegan såvidare man inte slarvar med maten eller inte får i sig de ämnen kroppen behöver. Hon sa att det är inte många vegetarianer eller veganer som hon stött på där, de brukar oftast fråga om kosten.

Däremot förklarade de att många läkare och doktorer är lite insnöade på att om man har något problem och man råkar vara Vegetarian eller Vegan så skyller de på just det trots att det inte behöver vara det fallet. (har även råkat ut för det själv)

JennyWalker
0

Ha, ingen har frågat mig om kost - trots en miljon besök på psyk. :-)

[TrevorS]
0

De har frågat mig en gång faktiskt. :)

svartgronabrigaden
0

På psyk? Lustigt.

Endast blivit tillfrågad av läkaren på vårdcentralen man brukar gå till (probs med magen) - tvärtom så rekommenderade denne vegetarisk kost, dock undvika friterat und bröd..

Smygarnjoni
0

Intressant läsning måste jag säga.

Vad som är att vara väl påläst och äta en balanserad kost kan ju uppfattas väldigt olika. Jag tyckte mig vara påläst när jag blev Vegan men det visades finnas mycket mer att läsa. Läser dagligen näringslära och går på föreläsningar ibland. Min uppfattining är att man ska "se upp" med vitamin D och B12 samt vara väldigt påläst om övriga vitaminer och mineraler. Inte bara läsa EN vegansk näringslärabok.

Jag TROR att alla kan leva på en vegansk kost, självklart svårare för vissa än för andra. Men rent näringsmässigt, med tillskott och berikade produkter ska det gå. Är det ett ämne man har svårt att tillgodogöra sig så får man se vilka andra ämnen som hjälper upptaget av just det ämnet. Samt kolla vilka ämnen som hämnar upptaget. Se också till att få dig mer av ämnet du har brist av.

Jag åt ganska dåligt sammansatt kost ibörjan, eller snarare slarvigt. Men jag fick aldrig några brister. Och med det säger jag inte att så är fallet för alla. Man ska vara noga med vad man äter, inom alla kosthållningar.

Dressan
0

Man dör la inte i förtid bara för att man e Vegan O.o.. det låter så korkat..

Låt henne vara Vegan ffs.. det är ju hennes liv.. och om hon tycker synd/vill rädda djuren så får hon göra det O.o.. man kan inte tvinga en till att äta djuren.. tänk om dottern skulle tvinga sin mamma att äta tex deras husdjur (om de nu har det).. tror knappast att hon skulle göra det..

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider