äta maneter?
Jag upptäckte igår att det är konstiga genomskinliga klumpar i min flytljusskål som påminde väldigt mycket om maneter i konsistensen och undrade lite om det kunde vara så att det fanns någon manetcell på snäckorna som har börjat dela sig på något sätt. I allfall det hela fick mig att börja fundera på odlat kött och att äta maneter.
I asien äter de maneter och på wikipedia läste jag att de beredda maneterna innehåller 6%protein och sen nästan bara vatten, så det är ju en väldigt bra proteinkälla.
Ser ni något etiskt fel i att äta maneter? (det känns inte så lockande, men det kan ju vara en vanesak)
Jag kan tänka mig att det kunde vara ett välkommet komplement när världen börjar veganiseras om 50 år eller så, maneter börjar dessutom bli för många i haven har jag fattat det som, så en lösning kunde ju vara att fiska upp dem… kanske det går att mala ner och göra något smakligaren än att äta som det är. Om inte annat så kan de som är gluten och bönallergiker behöva en bra alternativ källa.
Den andra tanken var att maneternas biologi kanske kan användas i köttodlingsforkningen, vore det inte enklare att använda ett hjärnlöst djur som redan lever i vatten och på något sätt lätt tar upp näring ur det osv, än att odla från koceller eller vad de använder nu? Någon av er som är biolog mer inriktning på maneter?
Enligt vad jag hört har maneter visst en hjärna, som dock är ganska liten och enkel - bara 18 hjärnceller.
Alltså, maneter är ju fortfarande djur, så för mig skulle det gå bort. Dessutom finns det väl ganska många andra proteinkällor som inte består av 94% vatten och dessutom har en massa annat nyttigt i sig.
Känns lite onödigt att hitta ett nytt djur att utnyttja :) Sen så kan man ju tänka sig att fisket av dem inte är så bra för djurlivet i havet i övrigt eller för miljön.
Jag hittade förresten en manet som typ är odödlig: http://en.wikipedia.org/wiki/Turritopsis_nutricula
Tycker du att det skulle vara etiskt fel?
Wow vad intressant! Tack för länken!
Jag vet inte om maneter har någon form av enkel medvetande eller om de ens kan känna nånting, men jag går efter försiktighetsprincipen, så nej jag skulle inte äta maneter.
Jag skulle inte äta maneter av den enkla anledningen (förutom att det är ett djur) att fiske helt enkelt inte är så effektivt. Det påverkar alldeles för många andra arter på alldeles för många olika vis (uppslitna rev, soundpolution, skräpfisk etc).
Dessutom migrerar de flesta maneter och tillgången varierar därför kraftigt.
odlingar förorenar/övergöder alltid vattnen runt omkring.