Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 723 ggr
snurro89
2009-08-31 00:56
0

Random fråga

Köper du ekologisk mat?

Pehpsii
2009-08-31 01:41
0

finns det som alternativ så väljer jag alltid det

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
2009-08-31 01:51
0

Det beror på eftersom många tror att det är bra för naturen när det står ekologiskt men inte tänker på hur det egentligen ligger till.

Vi tar exempel ett ekologiskt äpple ifrån Ungern, den odlas på ett bra sätt men transpoteras via flyg och lastbil vilket ger ifrån sig massor av utsläpp. Ett vanligt svenskt äpple som är odlat 2 mil från butiken, ja jag hade valt det svenska äpplet.

Sedan kan man diskutera kaffe också eftersom ekologiskt och vanligt kaffe är precis samma sak, däremot tycker jag man ska köpa rättvisemärkt då odlarna istället för de som flera kaffeleverantörer köper ger de 4-7 kr per korg som tar 3 timmar att fylla. Rättvisemärkt ger dem betalt i timmen mellan 40-130 kr timmen.

batski
2009-08-31 16:49
0

Så mycket plånboken tillåter. Vad gäller bananer och kaffe brukar jag alltid köra på ekologiskt och rättvisemärkt.

Ta en titt på detta: http://www.bananasthemovie.com/

Saga85
2009-08-31 20:49
0

Nu står jag inte för inköpen själv för tillfället, men jag försöker i största möjliga mån välja rättvisemärkt och ekologiskt. När det gäller frukt och grönt brukar jag först och främst leta efter svenskodlat. Nu till hösten blir det väldigt närodlade och ekologiska äpplen - två och tre meter från ytterdörren, ca Flört

Pehpsii
2009-09-01 17:03
0

#2 jo kaffe köper jag rättvisemärkt.

Jag har ju turen att bo i skåne och har nära till tomat/gurk/potatisodlare och vet vart maten kommer ifrån (och vilka som ligger nära) så jag kan kombinera detdär med ekologiskt och närodlat.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Casiopeia
2009-09-02 03:38
0

Jag vill gärna äta så lite gift som möjligt, så jag prioriterar ekologiskt när jag kan.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Prechepka
2009-09-03 12:56
0

Är det ingen skillnad på ekologiskt kaffe och vanligt? Det är inte vad jag hört. Påverkar inte gifterna på den vanliga kaffeodlingen arbetarna enormt mycket?

batski
2009-09-03 15:18
0

Enligt vad jag har läst bidrar odlingen av icke-ekologiskt kaffe även till skövlingen av regnskogen som är hem till många djur (även människor) och som är livsviktig för livet på jorden som vi känner det.

[Anunnaki]
2009-09-03 19:08
0

Jag köper kravmärkt om det finns men man som i exemplet ovan om ett äpple från Ungern jämfört med ett svenskt äpple så skulle nog jag välja det svenska. Man måste också tänka på hur det ser ut där grönsakerna odlas. Jag var i Holland för ett par år sedan och efter att ha sett det genomäckliga vattnet i dikerna runt åkrarna tar det emot att köpa mat från Holland över huvud taget. Jag brukar undvika allt som jag misstänker ha åkt flygplan till Sverige.

snurro89
2009-09-04 18:54
0

Okej, oekologiska grönsaker, Deras gödsel är gjort på människobajs Ganska äckligt Tungan ute

batski
2009-09-04 19:02
0

#10 Hmm, varför skulle människobajs vara äckligare än någon annan arts bajs? Där har vi ju ett riktigt krestlopp. Dessutom är det inte färskt bajs som används :p

snurro89
2009-09-04 19:11
0

jag tyycker det iallafall, känns fräschare med typ hästbajs:P

FeliciaS
2009-09-04 19:16
0

Japp, i princip bara ekologiskt då jag är mån om djuren och naturen, samt att inte få i mig onödiga gifter. Vissa saker prioriteras högre upp än andra, ex. mejeriprodukter och ägg. Sådant som odlas i andra länder oavsett vad (exotiska frukter, kaffe, te etc.) är det just besprutningen och de mer rättvisa förhållandena för arbetarna som skiljer en ekologisk resp. kontroversiell odling åt. Även det som produceras i Sverige och som alltid finns svenskt, rotfrukter och vissa grönsaker osv. är då bättre för miljön. Särskilt potatis, som besprutas otroligt mycket, känns inte roligt att äta… Det som är synd är att många vanliga affärer inte har särskilt stort utbud, vissa bättre än andra förstås.

#10 Det låter högst otroligt, det kan absolut inte stämma. Då skulle ju det få vara bajs från människor som endast äter ekologiskt, och överhuvudtaget undviks bajs från djur som äter animalisk föda när det gäller gödsling. Varifrån har du hört det?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

snurro89
2009-09-04 19:19
0

Min ridlärare sa de^^

[Anunnaki]
2009-09-04 21:40
0

I princip allt avlopp tas om hand av reningsverken men på många håll här i landet används det slam som blir restprodukt vid reningsverken som gödningsmedel på åkrarna. Att sådant slam innehåller nedbruten avföring från människor är nog inte så farligt men slammet innehåller mycket tungmetaller plus läkemedelsrester och därför blirvårajordar förgiftade av slammet.

Det toalettavfall som inte går till reningsverken är det som kommer från utedass plus från de hushåll som inte är kopplade till de kommunala avloppsnäten. Är man inte kopplad till ett kommunalt avloppsystem har men en slambrunn dit det man spolar i toaletten går samt diskvatten, tvättvätten mm. En sådan brunn är ungefär 3 m3 stor men till avloppet går det för ett normalhushåll cirka 200 m3 använt vatten per år. Slambrunnen töms en gång per år från slam som består av halvruttnat toalettpapper mm och på ett år blir det kanske 1 m3 slam. Resten är vatten som går ut i en infiltrationsanläggning på cirka 100 m3 bestående av flera lager sand och grus och som i botten har ett avlopp som går till något närbeläget dike.

Även när man är inkopplad till kommunalt avlopp går det renade vattnet till någon sjö eller älv. Tyvärr innehåller detta reande vatten en hel del fosfor som göder haven och orsakar algblomning. Det renade vattnet innehåller också en del annat som inte är bra för vattenlevande organismer och i förlängningen inte för människan och andra landlevande djur heller.

I min hemkommun har man tagit beslut om att slam inte får spridas. Ni kan ju skicka ett mail till era hemkommuner och fråga om man inom respektive kommun tillåter att slam sprids på åkrarna.

rutiga
2010-01-14 16:23
0

Njä jag kollar mer efter att det är veganskt och gärna rättvisemärkt och antal kcal känner att jag i nuläget inte orkar hålla på med att det skall vara ekologiskt också. Fast jag blir ju extra glad om det är ekologiskt särskilt när det gäller kläder.