Vegan iFokus

Vegan

Etikett: politik
Läst 3557 ggr
placebo
0

Gris äter gris på svensk gård

"Grisar som äter av andra, döda grisar. Det är skakande scener som enligt Sveriges Radios Ekoredaktion utspelar sig på en gård som ägs av Lars Hultström, ordförande för köttböndernas branschorgan, Swedish Meat."

http://svt.se/2.22620/1.1784282/gris_ater_gris_pa_svensk_gard

http://svt.se/2.22620/1.1784773/djurrattsalliansen_anmaler_gardar

svartgronabrigaden
0

http://www.ettlivsomgris.se/

Hemsidan (Djurrättsalliansen) med mer info.

När ekonomiskt vinstintresse och brist av empati får övertag, så blir det just så. Med tanke på hur de behandlar grisarna - vad stoppar dessa personerna för begå hemska handlingar mot människor också?

thexclub
0

Det som stör mig mest är att människor ser detta, tycker att det är hemskt och äckligt men ändå fortsätter att stödja köttindustrin. Ofta med argumentet "Men, det brukar ju aldrig vara såhär!"

Man undrar ju lite över hur många liknande händelser som måste ske innan somliga förstår att att aveln inte bedrivs så bra som man önskar.

the vanity, it becomes insanity

sighni
0

#2 Håller med. Jag undrar detsamma?

Detta är ingalunda ny kunskap. Djurens Rätt har skrivit rapporter och tryckt på om detta hur länge som helst.

Jag hoppas att massmedia fortsätter att intressera sig för frågan för då kommer inte folk undan annars kommer det att vara "glömt" om ett par veckor,tyvärr.

Likaså borde besiktningsveterinärer och andra som ska ansvara för djurhälsovård ha lite mer stake i sig. De bör ju känna till detta.

Det måste också inrättas fler tjänster som djurskyddsinspektörer så de har en reell chans att besöka alla ställen där det finns djur. Sedan ska de naturligtvis komma oanmälda. Det är ju självkklart.

Jag har praktiserat hos distriktsveterinär flera gånger och sett detta. Även på lantbruksskolor där man kunde hoppats att eleverna skulle få lära sig god djuromsorg.

batski
0

Människor är tyvärr alldeles för själviska och fast i sina vanor för att verkligen bry sig Gråter

Pehpsii
0

Vi ska ut och ha manifestation idag här i Helsingborg ang just detta

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

sandra1977
0

jag tycker att annica verkar saklig o vettig…är ni så förbannat inskrängta på denna sajt att ni inte fattar att det är såå vinklat!!! däremot denna Malin el va hon nu hette som gång på gång avbryter så pass att hon blir tillsagd att vara tyst är väl beklaglig!! klart att det finns vanvårdsfall o dom jävlarna ska inte ha djur så är det bara!! men att mer eller mindre dra ALLA grisfarmare över en o samma kant är katastrof!!

om man tex lämnar stallarna kl 19 på kvällen o sen kommer dit nästa morgon så är det ju inte speciellt ovanligt att det ligger en o annan död gris i boxarna,har det då smygit sig in nån fanatisk aktivist kl 04 så är det ju inte så lätt att kanske ha hunnit forsla ut de döda grisarna!! man sover ju inte direkt i stallarna!

o vad beträffar strö så är det faktiskt ganska vanligt att grisarna äter upp halmen o då finns det ju naturligtvis inget strö i boxarna förrens det har fyllts på.

sen som Annica säger så tjänar grisbönderna på att ha friska,sunda grisar om vi ska se det ur ekonomiskt perspektiv,grisar som inte trivs,inte mår bra,äter inte o därmed inte ökar i vikt vilket resulterar i sämre betalt vid slakt!

denna händelse kanske resulterar i att svenskarna köper mindre svenskt griskött o börjar köpa utländskt istället är det bättre tycker ni??? i tex danmark har dom mycket sämre djurhållning än vad vi har här,föder upp på betydligt kortare tid,sämre förhållanden osv. hur ställer ni er till det?? människor har ätit kött i alla tider  kommer förmodligen att fortsätta så!

/ Sandra

svartgronabrigaden
0

Ja, trolla lagom, miss troll.Om du inte trollar, kom med egentliga argument istället för irrationellt hat.

Typiskt kommunister och rödingar vara så anti-veg.

sandra1977
0

och så raderar man inlägg för att man inte tycker som er!!!!

blackseagull
0

Men, Varför blev hennes inlägg borttaget (#7)? Varför kunde vi inte få bemöta det ordentligt. Känns väldigt oseriöst att ta bort inlägg bara för att vi inte håller med dem. Det var dessutom ett väldigt lätt inlägg att argumentera sönder.

Varför är alla iFokus sidor såhär? Måste Vegan bli likadan som Mus. Det var just pga sådant här barnsligt beteende jag lämnade den sidan. Damnit!

svartgronabrigaden
0

För när folk trollar, så förtjänar de raderas?

blackseagull
0

men hur kan du veta att det var ett troll? De tär ju inte säkert. Det finns ju idioter påriktigt. hur ska vi kunna få folk att tänka efter om vi inte ens bemöter vad de säger. Och även om det var ett troll så kanske någon liktänkande läser det och håller med, och så bemöts det inte ens.

sandra1977
0

jag är inget troll..har full redogörelse vem jag är på min pers.sajt

det raderads för jag uttrykte mig lite klumpigt i början av mittiägg,men det märkliga är att mitt inlägg raderas för att jag uttrykte min om veganer men jag blir kallad troll o idiot för att jag inte delar er åsikt!! men de får stå kvar?!?!?

svartgronabrigaden
0

Ingen kallade dig idiot - bara troll. Ditt inlägg var så klumpigt formulerat att man kan lätt tro du är här för provocera.

Kom med riktiga argument innan du börjar kasta fekalier överom.

sandra1977
0

läs inlägg 12…"det finns ju idioter på riktigt"

svartgronabrigaden
0

Om du tolkar hans/hennes inlägg som kränkande, så läs om, läs rätt.

sandra1977
0

jag anser att mina arument var i allra högsta grad riktiga?!?!

Pehpsii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår manifestation igår gick bra och vi ick en hel del pengar känkta av vänliga själar och alla våra veg recepthäften gick åt. Fick även en del uppmärksamhet av tidningar! Sjukt kul, all presss behövs för att hålla debatten igång!

Flikar med en bild från gratistidningen City

(det är jag i militärkepsen bakom banderollen)

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

batski
0

#18 Kul! Bra jobbat!

Kattmynta
0

#18, Stor cred till er!

[Anunnaki]
0

Missförhålladena hos denna grisbonde finns dokumenterade avKatrineholm kommun redan 2007 0ch 2008 men inspektörerna brydde sig inte. Inte ens fast samma fel fanns kvar efter ett och ett halvt år. Läs själva här. Det är inspektionsprotokoll från föranmälda inspektioner gjorda av kommunens djurskyddsinspektörer.

stajn
0
batski
0
rutiga
0

#7och#17

Djurrättsalliansen har också skrivit om de gårdarna som följde svensk lag  av dem de besökte. De står om olika gårdar på sidan dom har gjort om det här. Står om alla gårdar de besökt.

Nej det är inte ovanligt att en gris dör under natten och jag tycker inte grisbönder skall bo istallarna jag tycker ju nämligen att de inte skall ha några alls. Finns det inga gårdar alls finns det inte heller några där djur far illa. Självklart är det bätre med gårdar där djuren mår bra och lagstiftning följs  men idagsläget är det extremt svårt att veta att det är från en sån gård köttet kommer det är en av anledningarna till att många bojkottarkött. Men det är inte av den anledningen jag bojkottarkött.

Klart grisar äter halm det är ju än av sakerna de gör med den men man får lägga in så mycket att det räcker tills nästa gång man fyller på eller fylla på oftare.

Angånde alltid så gör du ett vanligt retoriskt fel där alltid är faktiskt inte ett argument. Men ja jag tror mänskligheten kan förändra hur de lever det har hänt förut. Hur människor lever har faktiskt alltid ändrats Tungan ute(vilket inte är ett argument för nått)

Nej jag tror tyvärr inte svenskar köper annorlunda alls och även om dom skulle ändra till utländskt en period hade de ju ändå markerat för köttindustrin att sånt här är viktigt för konsumenterna vilket kan sätta press på politiker och köttindustrin att ha fler bättre kontroller utbildning och att lösa praktiska problem som att det kan ta långtid innan självdöda djur hämtas.

Nej nu orkar jag inte bemöta fler av dina argument men jag hoppas du känner att du har lite mer förståelse nu.

M.V.H

rutiga

Saga85
0

Att "en och annan gris dör" ska inte vara en vanlig företeelse. Det är inte gamla grisar vi pratar om, grisar som dör "av ålder". Det är väl snarare "småbarn" vi pratar om. Kanske 5-6 år i människoår?

Att en gris "växer och mår bra" är inget man direkt kan använda som argument för välmåendet. Jag har en jämförelse här hemma (reportage från Filter) - grisarna på en ekologisk gård där de springer fritt i stora utomhushagar och inte äter något GMO-foder tar dubbelt så lång tid på sig att komma upp i slaktvikt (1 år) än "vanliga" industrigrisar (som vistas i bås inomhus och får lite eller mycket GMO-foder, och slaktas vid 6 månaders ålder). På den ekologiska gården ligger friskheten på 95%, på den vanliga gården kan jag bara komma med citat från bonden - "några dör alltid, hjärtat bara stannar".