Marxråttor
Nu har en oseriös upfödare börjat annonsera på blocket om råttor med marxanlag. Det är tydligt att man skall vilja köpa dom just för dem här anlagen. Jag har mejlat blocket och bett dem ta bort annonsen men de kommer inte göra det om inte fler klagar.
Manx råttor har för er som inte vet det ingen svans och råttor mår mycket sämre utan sin svans dom använder den till att hålla balansen och reglera sin kropstemperatur.Ett annat problem med aveln på de här råttorna är att de ofta får misbildningar i de inre organen och fel på ryggraden.Extremt tråkigt att de har kommit till sverige nu.
(ursäkta eventuella stavfel )
kan du posta en länk?
Lyckades inte göra en änk till annonsen så jag klistrar in adressen istället
http://www.blocket.se/goteborg/Svanslosa_Rattor__Manx__25304930.htm?ca=15&w=1&last=1
Här är adressen till blocket där man kan anmäla oseriösa annonser.
*länk gud vad jag skriver fel idag :)
Är den godkänd i Sverige den här rasen?
Marxråttor, det är sånna med stora skägg va? *förlåt jag kunde inte låta bli*
Nej, ärligt talat, det är förjävligt. Manx-råttor är inte godkända enligt svenska råttsällskapet ( råttornas motsvarighet till svenska kennelklubben, sverak etc) och det är väl tveksamt om det passerar genom djurskyddslagen heller med tanke på att det inte är tillåtet att avla på djur med handikappande defekter.
Vi får verkligen hoppas att folk läser på och inte köper dessa djur så uppfödaren blir uppmuntrad. Detta är rent och skärt djurplågeri.
Det är viktigt att man förstår att detta med manxanlag på råttor inte ska jämföras med svanslöshet hos t.ex katter. Det värsta är som sagt inte att råttorna saknar en kroppsdel, utan att denna kroppsdel är så viktigt för råttornas välmående. Anledningen att råttor har hårlös svans är för att kunna reglera kroppstempraturen, den avger överflödig värme på samma vis som hundar använder tungan när de blir för varma. De kan inte svettas som vi människor och värmer sig också genom att vira den om sig när det är kallt. Dessa råttor blir alltså väldigt sårbara för temperaturer, värmeslag och förfrysning och deras immunförsvar blir lidande. Dessutom är defekten kopplad till andra genetiska problem som rutiga säger.
Få saker gör mig så arg som när vi människor avlar fram sjuka djur enbart av estetiska anledningar. 

Sånt är så hemskt. Hörde en diskution om detta på en smådjursutställnig där en dam menade att "de är ju perfekta för de om vill ha råtta men tycker att svansen är äcklig!"
Jag blev skitarg och sa:
"Om de nu tycker svansen är så äcklig så ska de ju skaffa en hamster isåfall. Eller ännu bättre - inte ha djur alls, för svansar är det minst äckliga som har med husdjur att göra!"
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#5 haha oj det var ju lätt dagens stavfel ^^ men så går det när en uprörd dyslektiker skall skriva haha
haha tufft
Jag skickade ett mail till blocket och gnällde lite.
Bra! 

annonsen verkar vara borttagen. hurra!

Jag brukar skriva till folk som säljer pälsjackor etc och gnälla, samt folk som säljer på tok för små burar till marsvin osv.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

det känns bra! skickade mejl till länsstyrelsen igår efter ett klipp med en man som hade 5 marsvin i en 80-bur, max 100 var den iaf. fyfasen