Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: hygienskönhet
Läst 6309 ggr
[TrevorS]
0

Kosmetiska som uppfyller kraven.

AndersE
0

Bra lista. Jag gissar att det alltid framgår av förpackningen om det inte är testat på djur?

[TrevorS]
0

#1. Nej tyvärr så framgår det väldigt sällan, det finns kosmetikabutiker som har en liten sektion med icke djurtestade produkter men väldigt dåligt informerat.

De vill få igenom en stämpel på alla icke djurtestade produkter, men om det går igen och när vet vi inte än.

isabelle_
0

Jag köper endast kosmetika hos The Body Shop eller hos vår återförsäljare för Mary Kay.

Bra att du skrev en tråd!

[TrevorS]
0

Okey. Har de bra märken?

isabelle_
0

#4 Jadå! Mamma tycker det i alla fall =)

[TrevorS]
0

#5. Men de har veganska och icke djurtestade produkter?

isabelle_
0

#6 Ja. 100%

sighni
0

Mary Kay är godkänt av Djurens Rätt men tyvärr väldigt dyrt. De har väl mest finkosmetik i sitt sortiment.

Gå gärna in på www.forskautandjurforsok.se och läs om alternativ till hygientester m.m.

Det finns en symbol för de märken som är gk av HCS i form av en kanin. Tyvärr tog branschorganisationen avstånd från detta så det har inte blivit något med det. Det är Djurens Rätt som är den svenska kontakten i HCS. Det finns dock några företag som använder sig av kaninen.

Saga85
0

Nu när hygien- och kosmetikatester är förbjudna (vissa håller på) i Europa - hur ser ni på att köpa produkter från företag som tidigare testat på djur?

Själv köper jag inte mycket sånt där plock, och dessutom har jag ju mina favoriter som jag kommer fortsätta använa - bl.a. en svart kajal där det står "Suitable for vegans" på Glad

sighni
0

#9 Det viktiga är vad som sker nu och i framtiden. Inte vad som skedde i  går.

Är produkterna inte testade på djur så är dom inte det och då är det ok. Oavsett vad som skedde tidigare. Alla behöver väl tvål och schampo så huruvida produkten är djurtestad eller ej är intressant för alla.

Saga85
0

Skönt att höra faktiskt. Jag har hört vissa som är mer långsynta, och inte är så villiga att "förlåta gamla synder". Personligen tycker jag det kommer bli jätteskönt att börja kunna gå runt och köpa vad man känner för utan att känna sig medskyldig till djurplågeri Glad Gjort är gjort, men utvecklingen går framåt.

LadyZara
0

Bodyshop är långt från veganska. De påstod att de skulle byta ut animaliska produkter mot vegetabiliska, men läser man innehållsförteckningen är det inte mycket som passar en Vegan. Antar att det beror på att de blev uppköpta av ett större kosmetik-företag (minns inte namnet).

Har länge letat efter en vegansk svart maskara. Enda träffen hittills är i USA och jag är för snål för att beställa därifrån. Någon som vet om det går att hitta i Sverige?

Pehpsii
0

#9, 11 det är ju tvärtom så man visar andra företag att de ska sluta djurtesta. OM man bojkottar en produkt fram tills de slutar och sedan börjar köpa igen så ser de ju vinsten i att göra en sådan satsning. Samt att andra företag också ser det. Så långsynthet i detta fallet kan ju bara skada

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

JennyWalker
0

De allra flesta av Body Shops produkter är veganska. Ibland innehåller de bivax, honung etc. Mascara ska inte va några problem - fråga i butiken. De brukar veta. L´Oreal var det, som köpte upp dem.

Jag skulle definitivt handla av ett företag som slutar testa. Självklart ska man uppmuntra det fina beslutet.

Lush är annars ett företag som aldrig testat på djur och som ej heller köper in från företag som testar. De säljer inte smink dock.

Djurens Rätts lista är rätt bristfällig men det kommer att dyka upp fler försöksfria företag på deras nya kosmetikahemsida snart, efter ett riksstämmobeslut i våras (som jag själv bland annat var med och tog fram).

Saga85
0

#13 Nu har de ju iof inget annat val än att ej djurtesta, men jag håller med dig till fullo. Det tankesättet går ju att applicera på andra saker, som produkter som innehåller animaliska tillsatser osv.

batski
0

#9 Vad är det för märke på den kajalen?

Saga85
0

#16 Jag tror det är Stargazer (hittar den inte för tillfället). Gick in och kollade på deras hemsida - där står det att inga av deras produkter är testade på djur, men de kan inte garantera att alla deras produkter är "vegan friendly".

[Wera]
0

Det var väldigt få märken tycker jag… usch det borde vara fler..

batski
0

#16 Tack Glad

Mira79
0

Kan tipsa om i+m Naturkosmetiks produkter, 100% Vegan och inte djurtestade!! De är helt växtbaserade och BDIH certifierade. Bra pris dessutom!

[www.im-natur.se](i+m Natutkosmetik)

stajn
0

Jag har länge haft en broschyr från Nvey Eco på mitt skrivbord, men aldrig faktiskt testat deras smink. Enligt broschyren är det 100% naturligt och ekologiskt.

Kan ju vara värt att kolla in: Nvey Eco

sighni
0