Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 2855 ggr
contrast
0

vart finns maten?

hej, har bestämt mig för att bli Vegan, var Vegetarian förut men det sket sig av många anledningar så nu ska jag försöka igen!

Har nästan bytt ut mjölk mot sojamjölk, slutat med smör och sånt, tar lite babysteg helt enkelt, men vart kan man köpa tofu och soja någonstans? har hittat sojafärs och korv på ica och dyl men inte bitar och sånt, sojafärsen är dessutom inte riktigt min grej, lite geggig.. så vart ska jag leta? För såvitt jag har förstått så är väl inte qourn ok? För det äter jag mycket och gärna nämligen.. men den enda tofun jag har hittat är tofuglass :P

det vart lite rörigt nu, förlåt för det.

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

[TrevorS]
0

Kolla lite extra på sojafärs och sojakorv de kan innehålla ägg som t.ex. qourn är inte vegansk. Bor du i en mindre stad kan det vara lite svårare men det finns många sidor på nätet du kan handla på. Det finns några länkar under "länkar" här i Vegan.ifokus. =)

Kan du inte hitta eller köpa tofu kan du alltid göra själv, det gör jag. Annars brukar det finnas i asiatiska affärer, större svenska brukar det vara rätt dyrt annars, asiatiska brukar vara billiga.

Lycka till. =)

contrast
0

upptäckte att de har öppnat en vegoaffär här i örebro så där löste det sig ^^ men okej, ska kolla ingredienserna på sojakorv från ica och sånt :/

tack för svaret :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Pehpsii
0

Du kan ju använda svamp mycket som ersättning för kött. t.ex svampfyll paprika istället för färs osv. Eller blanda svamp och färs så håller du det billigare och det blir inte så "geggigt"

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
0

Det finns en artikel om "vanliga misstag" kan inte länka nu när jag sitter via min telefon och skriver. Annars finns det mycket linser och liknande, ska skriva ett "startpaket" för de som vill testa bli Vegan.

contrast
0

svampfärs ska definitivt testas :) thanks!

[TrevorS]
0

Du har även min blogg www.metrobloggen.se/ekorre där har jag använt mig av vanliga ingredienser som går att få tag i vanliga affärer. =)

Linsfärsås är min favorit. =)

stajn
0

Som sagts innan så har många lite större affärer så som Ica, Coop, Citygross mycket veganprodukter; tofu, soja/havredryck, visp/matlagningsgrädde, vegansk ost/mjukost etc.

Många hälsokostbutiker har även torrvaror som sojafärs, bitar…

och det finns ju rätt många veganbloggar i Vegan Sverige där man kan få mycket inspiration, som den ovan exempelvis :)

Lycka till!