Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 8498 ggr
[TrevorS]
0

Min nya kokbok.

Jag ska under nästa månad börja på en ny kokbok med bara kakor och efterätter, tårtor med mera. Jag är intresserad och undrar vad DU gillar för mjuka kakor, hårda kakor, tårtor, bullar och andra sötsaker till kaffe, efter maten eller bara äta.

Vilka är era favoriter? Skriv en lista på några saker som ni gillar. Jag har bland annat gjort en ostkaka helt vegansk, så det är bara att skriva på.

MvH Veganen

Gamla kokboken.

Pehpsii
0

Jag brukar göra en variant på kokosbollar där jag har mer kaffe och avniljsocker och lite mindre kakao. En lite mer "vuxen" kokosboll typ

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

viska333
0

ostkaka! det har jag flera gånger försökt med, hur gör du? eller är det hemligt så man ska köpa boken? Jag hade stor squash(små funkade inte, fel konsistens), riven mandel, sojamjöl, smör, bittermandel… minns inte riktigt, smulad tofu okcså. socker såklart. Jag har inte provat det, men jag kan tänka mig att det kan bli bra att blanda in kokt couscous-o-mjöl-gröt (egen uppfinning), den stelnar till efter ett tag, så konistensen verkar passande för att få till ostkakliknande konsistens tillsammans med det andra.

pajer är oftast gott, så ett avsnitt med olika pajer skulle inte vara fel, men ett recept på smuldeg och blåbär med socker är ju inte så nödvändigt kanske, det kan man ju lista ut utan kokbok, men krångligare saker. Annanaspaj är gott.

Tårtor som inte är kompakta eller torra såklart, gräddtårtor och chokladtårtor kanske.

pepparkaksdeg utan bikarbonat eller annat som man får ont i magen av, alla vet ju att degen är godast.

Kanske lite saker från andra länder? jag vet inte så mycket om efterrätter i andra länder, men det är ju kul att hitta recept som man aldrig sett förr.

Pankakor av olika slag. Skrabbelucker, plättar, crepes, bananpankaka, äppelpankaka, blåbärspankaka.

Hemgjord glass av olika slag, gräddiga och sorbeter. och tillbehör till dem.

[TrevorS]
0

Jag laburerar har 3 ideér som fungerar vi ska ha smakprov innan vi kommer ut officiellt med dem, en med tofu, den andra med manna och tredje med manna och sötris. Så lugn det kommer.

Pepparkakro brukar jag göra.

Tänkte mest på vad ni brukar göra, bra att ni kommer med förslag, kokosbollar är ju bra också, kom med fler förslag, alla förslag är välkomna, från bonnkakor till plättar

viska333
0

ok, lite mer precis vad man själv gör alltså?

Jag gör ibland en ganska tjock pankakssmet, med sojamjölk(inte havre!), ca 50/50 mjöl och sojamjök, ordentligt med salt, ganska mycket socker(det ska inte vara sylt på, så de behöver vara söta i sig) och lite bakpulver, sen skär man tunna, tunna skivor äpple och rör försiktigt ner dem i smeten. Sen är det bara att plocka upp en skiva i taget och steka dem som plättar i en teflonpanna, det är för att det ska fastna tillräckligt med smet den måste vara tjock. Det blir väldigt gott, friskt från äpplena och sött och stärkelseigt från smeten.

Kladdkaka i micron i olika verioner har jag gjort när jag har haft tillgång till micro med. Med sojamjölk eller grädde till.

Olika typer av gröt som man låter stelna så det blir mer som.. paté? som serveras med sylt eller gele t.ex. svartavinbärsgele och stelnad couscousgröt är hemskt gott.

Sen gillar jag att rosta solrosfrön, kanske tillsammans med sesamfrön och linfrön om jag har, sen blandar man det med lite salt, lite olja och lite socker, jag har inga mått, men det är ganska noga… det ska bara vara precis lagom för att det ska sitta ihop, ett tunnt, tunnt lager socker över varje frö. Sen läger man upp det att svalna på en tallrik, plattar till det lite snabbt innan sockret stelnar. Sen är det bara att bruta bitar.

Casiopeia
0

Kladdkaka med whiskey *dreggel*

En sjutusan massa roliga cupcakes med topping

Chokladkaka med chocklad och choklad

Daimtårta

sju sorters vegankakor

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

minkemonke
0

Jag brukar försöka göra tårtor, men de brukar inte bli så bra. De blir alltid så platta. Jag brukar blanda olika sortes grädde. Isolas risgrädde brukar jag använda för att få konsistens. Men tårtbottnar har jag aldrig riktigt lyckats med.

En riktigt smaskig, FLUFFIG, prinsesstårta skulle jag vilja kunna göra. Hur är det med marsipan? Jag gissar på att den röda innehåller löss, men grön marsipan, är den vegansk?

[TrevorS]
0

Tårtor tänkte jag ta med, skriv gärna fler förslag på flera tårtor ni gillar.

JennyWalker
0

Den gröna är vegansk. Ja, att få sån där riktigt fast grädde som man kan bygga på höjden, saknar man.

Jag använder Soyatoo på paket, som jag vispar och låter stå i kyl över natten. Efter det är den rätt stenhård och kan hålla upp ett marsipantak. Vi vill att grädden ska va fluffig men kollar man (eller smakar som jag gör då och då för att kunna jämföra) så är kogrädden väldigt hård i t ex prinsesstårtor.

Minke, Isolas grädde smakar ju vansinnigt illa - gillar du den?

[TrevorS]
0

Jag brukar göra egen havremjölk och även havregrädde. Soyatoo är jag inte så förtjust i testat spray och på paket som är färdigvispat men inte gillat.

Jag gör mycket chaseynötsgrädde själv det tycker jag blir godare faktiskt.

viska333
0

problemet med soyatoo är ju att man aldrig vet vad man får, några gånger har jag köpt den och den har varit jättebra och blivit riktigt hård med en gnutta citron i, men andra gånger har den varit rinnig och bara blivit halvhård nä den vispats.

Jag tycker vanlig gräddtårta med väldgit mycket fyllning och lite botten är godast tror jag.

Sen något i stil med marängtårta kanske…

Chokladtårta, något som är riktig tårta och inte bara kladdkaka med lite grädde på.

Kanske någon mandel- och kaffetårta, det passar bra med kaffe och grädde och nötter.

minkemonke
0

hmm.. det verkar ju inte hopplöst att få till en bra prinsesstårta då ju :)

JennyWalker: Japp, jag tycker den är jättegod :D Men den blir lätt lite torr om man bara har den på tårtan, så jag håller med om att den är lite skum ;)

JennyWalker
0

#10: Ja, den kan ju va lite rinnig ibland men man kan ändå vispa den och ställa den i kylen över natten så hårdnar den.

Pehpsii
0

#5 ooooh kladdkaka med whiskey! det lät mkt spännande!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
0

Och klappgröt. =)

Casiopeia
0

#13 Ja det är supersmaskens. Smakar iof inte så mycket whiskey, men det blir en mustigare, mumsigare chokladsmak…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

rutiga
0

Jag hade velat ha ett riktigt bra recept på mandeltårta som är Vegan ni vet sån med smörkräm och grejor

[TrevorS]
0

Maräng 2 recept och mandeltårta kommer med. =)

rutiga
0

Vad underbart ^^ så när och var kan jag få tag i kokboken?

[TrevorS]
0

Det kommer mer information, vet inte vilket bolag jag ska välja, finns 2 jag brukar välja mellan. Men det kommer mer information senare. Den är planerad i slutet av detta året. Mycket arbete kvar på den. Betydligt mer recept än min förra. =)

FiaLi
0

Havreflarn och banankladdkaka är bäst i världen! <3

[TrevorS]
0

havreflarn finns med, alla på min blogg och många fler kommer. =) Banankladdkaka kommer dock inte att finnas med tyvärr, däremot flera andra versioner av kladdkaka kommer med. =)

stajn
0

Jag skulle gärna se fler recept på klassika tåror och bakelser, så som Prinsess, Budapest, Cheesecake, Chokladtårta, Moussetårta, Dajmtårta, Kolatårta, Mandeltårta. Ja det finns ju så otroligt mkt att välja på!

Jag är väldigt svag för allt med choklad :)

[Linxter]
0

Semlor!

[TrevorS]
0

Cheesecake kommer med, chokladtårta och eventuellt mandeltårta. Selmor kommer eventuellt komma med, funderar på att göra två versioner, får se hur det blir. =)

[Linxter]
0

Två versioner semlor!! NOMNOM!!! Jag väntar ivrigt!

[TrevorS]
0

Men beräknat 1 år innan den är helt klar. =)

Sunrise
0

Meh. Jag vill ha recept på maränger, mandeltårta och allt annat som nämns här. x3 (Och gärna så fort som möjligt)