Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 2993 ggr
sighni
2010-02-14 12:48
0

kryddor

I vilka recept brukar ni ha någon av följande kryddor:

enbär, bittermandel, hel vitpeppar, gult senapsfrö, citronpeppar.

Jag skulle uppskatta recept för jag har dessa kryddor men vet inte riktigt vad jag ska ha dem till.

Pehpsii
2010-02-14 13:36
0

citronpeppar har jag i många gräddbaserade pastaåser. Eller till pasta rent generellt, senapsfrö gör jag senap av (=

Hel vitpeppar går bra i långkokande grytor och soppor

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
2010-02-14 14:59
0

Enbär = riktigt gott när man gör potatis och linssoppa, lite anorlunda men gott.
Bittermandel = krossa, bryna och steka ihop med pyttipanna
Hel vitpeppar = vitpepparsås, ta inte för många det blir starkt, ta gärna i lite socker
Gult senapsfrö = Blanda med lite olja och ha i linsfärsås
Citronpeppar = När jag gör havrebiffar/linsbiffar eller vetesnitzlar (vetegryn, linser, koka ihop med grönsaksbuljong, blanda i lite mjöl, panera i ströbröd och stek i lite mjölkfritt margarin)

Älskar citronpeppar men inte sett det i affären på evigheter.

sighni
2010-02-15 23:33
0

Tusen tack!

[TrevorS]
2010-02-15 23:55
0

Det var så lite så. Citronpeppar måste införskaffas omgående när jag hittar det. =)

stajn
2010-02-16 02:16
0

Bittermandel: Vegansk ostkaka! Recept från Djurens Rätt.

Jag gjorde en förra helgen, blev jättegott!

Senapsfrön älskar jag att använda i indiska grytor. Fast jag tror inte jag använt gula förr, är nog bruna jag har. Någon som vet skillnaden i smak?

sighni
2010-02-22 17:07
0

#5 Tack! OstkakaFörvånad. Det låter jättegott!

Det bruna senapsfröet är starkare i smaken än det gula.

HannaM
2010-02-25 19:10
0

Enbär i "viltgryta" Med någon typ av sojakött, någon bönsort kanske, rotfrukter, rosmarin, enbär, svamp (helst kantareller men champinjoner funkar fint). Kanske röksmak på sojabitarna också. Jättemumsigt när det är kallt ute.

Citronpeppar är jättegott att ha ovanpå macka med rårivna morötter, funkar även att göra sallad på rivna morötter, mungbönor, lite olivolja och citronpeppar.

sighni
2010-02-25 19:45
0

#7 Tack. Det var bra recept!