"Man kan inte äta utan att döda"
Håller på att läsa boken Vegomyten, och det väcker en hel del tankar. Missförstå mig inte, jag har varit Vegetarian, på snudden till vegan i 2½ år och hatar allt som har med utnyttjande och dödande av djur och göra. Men om det dödas miljontals kaniner, möss och andra smådjur varje år under skörd av soja, är det inte bättre då att äta fisk och viltkött?
Om det ökar risk för sjukdomar, skelettproblem, depression osv att inte äta kött och mjölkprodukter, vilket det bevisligen gör, är det då värt det? Att "slänga bort" sitt liv för något som kanske inte ens gör skillnad?
Varför bryr vi oss mest om de liv som liknar våra, varför är inte även de djur som är så små att vi inte kan se dem, de som bor i frukterna och grönsakerna vi äter lika mycket värda kor och grisar?
Om alla, eller i alla fall de flesta blev veganer skulle det rubba kretsloppet ordentligt, på ett dåligt sätt. Men… Som det är nu är ju också dåligt…
"Man kan inte äta utan att döda" återkommer ofta i boken. Och det stämmer ju.
Slits verkligen mellan bokens fakta och min egen livsstil just nu, var bara tvungen att skriva av mig lite…
Någon mer som läst Vegomyten?
/Isa

Det dör möss och kaniner för djurindustrin också, men i större utsträckning då det går åt mer spannmål och soja för att föda upp djur. Mycket djurfoder är sojabaserat.
Vad har författaren för källor/referenser på att vegetariskt ökar risken för skelettproblem, depression mm? Gamla referenser?
En bok som talar för vegankost är Vegansk näringslära på vetenskaplig grund, B Pettersson. Om du vill läsa något som motsäger Vegomyten alltså. =)
Jag har bläddrat i Vegomyten, men inte läst.
#1: Var man än vänder sig dör det ju massa i onödan! Nog för att djuren dödar varandra, det kan man ju inte påverka, men att vi ska döda så många bara pga lite "slarv".
Hon har egentligen inga utom sig själv, eftersom hon fick både ryggproblem och blev deprimerad, och flera av hennes veganvänner hade också fått liknande besvär. Det var väl kanske mer min reflektion att det ökar risken eftersom dels det hon skrev om henne och hennes vänner, men även då jag själv också känner folk som fått negativa effekter av vegan/vegetarisk kost.
Okej, den ska jag läsa!
/Isa
Vi dödar dagligen djur bara genom att gå ut genom dörren - små insekter man råkar trampa på, flugor man cyklar in i, insekter/fåglar/mindre däggdjur som bil/buss/tåg råkar köra över, fiskar/räkor/maneter som säkerligen blir påkörda av båtar, mm. Trots det går jag ut genom dörren varje dag och åker glatt min buss - samtidigt som jag så gott jag kan undviker att döda andra levande varelser.
Man kan inte gå genom livet och tänka "hur jag än gör kommer andra dö/skadas, så det är ingen idé att jag försöker minska lidandet". Man kan lika gärna säga "Jag kan lika gärna ta bilen överallt - tar jag bussen släpps det också ut avgaser".
_No way! Yes way!
#3: Det är ungefär det boken handlar om - vart ska man dra gränsen? Vilket får mig att börja fundera på om det inte är bättre att äta viltkött än soja (inte dagligen då, utan kanske någon gång i veckan), då viltkött dödar ett djur men att skörda soja dödar många fler.
Jag har svårt för det här med att jämföra däggdjur med ex. insekter, kanske för att de är mer utvecklade, kanske för att de är mer lika oss, jag vet inte. Men jag äter hellre ett vilddjur än någonting som har lett till många fler däggdjurs död. Jag vill spara så många liv som möjligt och om att äta kött gör det, så äter jag det. Även om jag ogillar tanken.
/Isa
Nu måste ju inte veganer äta soja alls. Det finns mycket annat man kan äta. Och vem har räknat ut hur många djur som dödas i samband med skörd? Jag skulle inte kunna tänka mig att äta ett dött djur för att det kanske, eventuellt, leder till något färre dödsfall. Konstigt resonemang, tycker jag. Dessutom tror jag att kött- och mjölkdiet ger upphov till betydligt fler sjukdomar än veganism. Vet de över huvud taget att det var veganmaten som orsakade deras problem? De kanske skulle haft lika mycket problem, eller värre om de ätit kött, mjölk osv.
Jag tycker resonemanget snarare borde vara "Man kan inte leva utan att döda". Vad är det som säger att inte älgar och annat vilt trampar ihjäl djur under deras livstid? Och ska man sluta bära bomullskläder för att djur dör vid bomullsskördar? Jag vill inte ens tänka på hur många djur som mister livet samt sina boplatser när man bygger vägar och bostadshus.
Alla drar vi våra egna gränser. Visst skulle jag kunna tänka mig att bo i en grotta i skogen och skörda/döda min egen mat, men det är jag för bekväm för.
Sen förstår jag inte riktigt skillnaden med just sojaodling och annan odling. Alternativet är ju då att endast äta vilt, egenfångad fisk samt egenodlade grönsaker.
_No way! Yes way!
Känns lite dejavu med "the secret"