Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 6001 ggr
Vegoliana
0

Frågor från vegeterian

Hej! Jag tycker så mycket om djur och vill inte att de ska lida för min skul så jag skulle villja bli Vegan. Jag är bara vegeterian nu och äter ägg och mjölk men det käns inte så bra fast det är ekologiskt ock så.

Men jag undrar lite innan jag vågar bli Vegan, för i min familj har vi alldrig använt margarin för min mamma säger att det är bara kemekalier och inte bra för kroppen. Och sen har hon varnat mig för soja eftersom det innehåler växthormoner som kan påvärka kroppen säjer hon, östrogen tror jag det var. Hon säjer att om klimakterietanter ska äta soja för att få mer hormoner så ska inte unga kvinnor äta det för det kan ställa till med mensen ock så.

Nu undrar jag ju om det stämer eller vad jag kan göra annars om jag ska slippa soja och vad jag kan äta i ställetför smör och magrarin kan man äta bara olivolja eller sånt?

Och sen så kanske jag är gluttenalergiker och är det nån här som har erfarenhet av det för man äter väl en del bröd o pasta o så eller? Är gluttenfritt vegana? Ska utreda med doktor såklart men har fått tipps att prova hemma med.

[TrevorS]
0

#0. Om du tänker på margarin, den är tillverkad av vegetabiliska oljor (t.ex. rapsolja, solrosolja, majsolja). Det finns flytande som huvudsakligen innehåller rapsolja och solrosolja. Det finns en del som innehåller en mängd palmolja Annars kan man ersätta det mesta i matlagning och bakning vanlig olja som, majsolja, solrosolja, rapsolja, kokosolja, sesaolja m.f. Jag äter inte margarin på smörgåsar eftersom jag gör mycket röror på bönor, tahini och liknande.

Soja finns det också delade meningar om den är konstodlar, genommanpulerad. Jag äter inte soja allt för ofta men då blir det sojafärs. Det finns som sagt fler bönor och linser man kan äta istället för just sojabönorna

Nu vet jag inte riktigt med vilken vegana du tänker på finns mycket som heter så. Mycket ersättningar innehåller oftast gluten som seitan som har som grund vetegluten.  Man behöver inte äta pasta heller, oftast den glutenfria innehåller ägg. Jag brukar äta mycket ris, potatis, quinoa, hirs m.f.

Tänk på att äta varierad kost och se till att du får i dig allt. Det finns en tablett som heter "Absolut Vegetarian" som finns på apoteket man kan ta, det är en form av multivitamin som man tar som tillskott. Du kan även fråga en doktor innan om du är osäker. Läs på noga innan!

[Anunnaki]
0

Jag använder i princip aldrig sojabönor men jag använder sojagrädde och sojamjölk men det finns ju mjölk och grädde som är gjort på havre också. Det går också tidvis åt rätt mycket tofu som ju är gjort av soja hos mig. Men jag har aldrig hört något om att man skulle behöva undvika att äta något som innehåller sojabönor.

Margarin är en industriprodukt men jag använder det i stället för smör på mina smörgåsar iaf för jag vill inte ha mat som innehåller animalier. I matlagningen använder jag olika oljor. Vid stekning måse man använda oljor som inte är fleromättade för de tål inte upphettnin men olivolja, jordnötsolja, rapsolja, sesamolja går bra att steka i.

Det finns ju glutenfria makaroner mm och det finns också glutenfritt bröd.

Det verkar mer som om din mamma vill skrämma dig att inte gå över till att vara Vegan. Men låna lite böcker om näringslära på biblioteket och lär dig var olika näringsämnen finns. Som Vegan MÅSTE man äta B12-tabletter, Behepan är en bra sort. Några tabletter per vecka på fastande mage räcker.

Pehpsii
0

Jag är mest rädd för att bli allergisk mot sojabönor, så därför använder jag mig mkt av havregrädde etc istället. Det är eneklt att göra själv hemma och man håller kostnaden nere (för vissa vegprodukter kan vara rätt så dyra). Jag har havremjölk i kaffe, mat, choklad"mjölk" och drinkar och det funkar utmärkt. Ska du baka är dock rismjölk oftast bättre.

Margarin använder jag i princip bara om jag ska göra typ kokosbollar osv. Har bredbart margarin till mackan också men använder inte det så himla mkt. Jag är som #1 där och har så mkt röror och grejer att margarin blir överflödigt!

Jag har e vän som är Vegan, glutenallergiker och straight edge  hardline (dvs inget socker osv i maten) och han klarra sig hur bra som hälst. Han äter  mkt ris, bönor, linser etc. Och mkt av de halvfabrikat som finns att köpa i bra vegaffärer brukar vara bra ed att vara glutenfria och märka ut det tydligt.

De är även bra på att märka ut som om det är GM-fria bönor osv.

Jag tar apotekets vitamintabletter, men inte varje dag, bara de dagar jag vet att jag slarvat med maten. I ärlighetens namn så är det nog oftare blandkostare som borde ta en massa vitaminer, inte vi veganer (de flesta av oss äter så mkt mer varierat och hälsosamt än köttisar/vegetarianer).

Jag är även blodgivare och får alltid fina komplimanger för mina värden, så det går ingen nöd på mig! Det lugnade min mamma mkt, n'är jag kunde ge henne pappret i handen och säga "se! JAg mår hur bra som hälst!"

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
0

#2. Jag säger precis som Pehpsii, jag är också lite rädd för att bli allergisk, därför jag inte äter det allt för ofta. Jag utvecklar lätt allergier och överkänslighet så jag kan inte äta något förmycket under en lång period.

Det låter lite som att hon försöker att skrämma. Min mamma skrämde upp mig på falafel att det var cancerframkallande och massor konstiga ingredienser som var konstodlade. Men när jag kollade upp det visade det sig att det bara var kikärtor i.

Den Stora Vegetariska Kokboken är en bra "veganbibel" från ingabritta:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425723

blackseagull
0

Du behöver inte äta varken margarin eller soja som Vegan.

Jag äter aldrig margarin (eller andra produkter jag inte tillverkar själv) och skulle aldrig få för mig att äta genmanipulerad mat. Speciellt inte efter den senaste forskningen (som tyvärr gjorts på djur) som visar att tredje generationen blir steril. (Inte för att jag vill ha barn, men av principsak)

margarin går bra att ersätta med olivolja. Det använder ni nog redan.

Det finns mat som naturligt innehåller vissa ämnen som triggar hormoner ja. Men dessa äter ni nog redan måttliga mängder av.

Din mor försöker helt enkelt skrämma dig.

[Anunnaki]
0

När man väljer att vara Vegan så hittar man så småningom bra och näringsrik mat som passar för en själv beroende på smak, kassa och tid för matlagning. Ibland måste man vara pramatisk för man måste också leva så fastän jag är Vegan så äter jag bullar om jag blir bjuden och någon ostskiva kan också slinka ner men jag skulle aldrig äta kött eller fisk.

Som Vegan måste man dock äta en del vitamin B12 för annars får man en mycket speciell sorts blodbrist. Vitamin B12 finns enbart i animaliska llivsmedel men den som man köper på apoteket är framställd syntetiskt. Jag brukar köpa Behepan och har man normalt upptag av B12 räcker det nog med ett par tabletter i veckan. Själv tar jag en varje dag för det ligger i släkten att när vi passerat 50 och lite till får vi dåligt upptag av B12 och då behövs en tablett varje dag.

Lite förslag på veganmat finns här

deviantblue
0

Håller med de andra, låter som att din mamma försöker skrämma upp dig.

Det finns b-jästflingor man kan köpa som man har i matlagning, bakning, eller i dricka. (det har TrevorS lärt mig)