Ny grilltråd 2010
Vad föredrar du att grilla och vilken är din favoritmarinad?
Jag älskar att grilla sommar som vinter. Marinadfavoriten är sojasås, olja, salt, peppar, cayenne, chili och socker.
Sedan grillar jag gärna svamp, solrosbiffar, bönbiffar, majskolvar, vitlök m.m.
Vi brukar grilla potatisklyftor, stavar av morot, lökhalvor, aubergine i skivor, champinjoner, paprika. För att grönsakerna inte ska ramla ner i glöden så har vi ett lite finare nät uppepå grillgallret.
Till mycket grillat passar en marinad av soya blandad med wasabipasta och vitlök. Ett gott smakrikt tillbehör är den Japanska inlagda ingefäran. Japp vi grillar också året om 
/Désirée
Sötpotatis är väldigt gott på grillen. Bör bara kokas lite innan.
#3. Ja potatis är riktigt gott att grilla. Aubergine brukar jag också grilla, glömde nämna det speciellt med en massa grillolja på.
#4. Inlagd ingefära har jag faktiskt inte ätit någongång innan, inte smakat heller. Hur blir den när man grillar?
#5. Jag brukar ångkoka innan jag grillar sötpotatis man kan även hacka ner och lägga i vatten i kylen i 2 timmar innan också.
#6 Inlagd ingefära är ju ett tillbehör med lite söt-skarp smak. Jag tycker den passar till mycket grillat och numera hittar man den i de flesta livsmedelsbutiker bland asiatiska livsmedel. Du grillar alltså det du tycker om och sedan tar du en liten skiva av den inlagda ingefäran och njuter av smakkombinationen. Den jag köper heter "Sushi Ginger"
Lite OT men man kan göra god Sushi utan vare sig kött eller ägg 
/Désirée
#7. Jag har ätit mixad inlaggd ingefära och sparris som man blandar i mjöl för att få fast. Det var faktiskt väldigt gott.
Jag brukar äta ingefära till soja- eller tofuglass.
Till glass och andra sötsaker passar väl den syltade ingefäran bäst
Den inlagda ingefäran jag menar ovan är mera som en ättiksinläggning typ som inlagd ättiksgurka fast det är ingefära.
/Désirée
#9. Den jag brukar köpa (i asiatisk affär) ligger i sött vatten. De är inte ättika i den. Då hänger jag med, du lär tro att jag är galen. 
Tycker snarare att du verkar vara en klok man
Det finns uppenbarligen många olika sorters inlagd ingefära. Det lustiga är att jag inte alls tycker om syltad ingefära, men som sagt den man har till sushi. Ska se om jag kan hitta din sort i sötat vatten så att jag kan prova den också 
/Désirée
#11. Den är supergod, är inte alls stark utan väldigt söt, vet dock inte vad den nu heter. Men tror den heter sötad.