Veganer som rider?
Hej. Jag undrar om det finns några veganer här på sajten som rider?
För jag har en liten fråga: Inom ridsporten används det ju mycket läder i t ex. sadlar, träns, ridstövlar osv. Samma sak inom trav och körning.
Hur gör ni med det? Använder ni läderutrustning eller har ni t ex. syntetsadel?
Det finns mycket altetnativ, varit i kontakt med en tjej i växjö som rider. Däremot sadeln vet jag inte vad hon använder den var specialtillverkad vet jag bara.

Jag hade alltid syntetsadlar och syntetträns osv. dels så håller det längre och är så mkt lättare att sköta. Inget putsande eller fixande bara att spola av med slangen om det blev lerigt.
Sen red jag förvisso mest med halsring eller softhack (dvs repgrimma).
Det behöver inte vara specialtillverkat eller speciellt dyrt heller. Hööks har tillochmed sytetsadlar i sitt sortiment både i hopp/dressyr/allround och western. I princip alla bra ställen som säljer sadlar har syntetalternativ. Många strykkappor/benskydd etc finns också i syntet, och med fejkludd istället för fårskinn, det gäller bara att leta och läsa på lapparna.
Nu minns jag inte vartfasen det var vi köpte körselen till vår Shettis, men den var också syntetläder (vilket var tur för jag körde mkt nere vid havet med henne och när det blåst var vi täckta i saltvattenskristaller).
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Jag är Vegetarian o rider, (försöker bli vegan) joo de e ju läder nästan överallt. Nu för tiden så försöker jag bara köpa syntet! Sen har jag några träns i läder men när jag ersätter dom ska de vara syntet, plast eller liknande.
Jag har en fråga (inte för vara elak). Men hur ställer sig en Vegan egentligen till ridning? Menar, aveln, inlärning, häst som handelsvara etc?

#4 jag gillar inte ridskolor, hyrställen osv, eller tall där hästarna hålls inomhus med täcken osv.
Mina hästar har jag alltid haft på lösdrift, dvs ute året om i alla väder i en stor hage med träd och en bäck och massa lera. Tillgång till vind/regnskydd klart men ämdå så som hästar är menade att leva.
Sen pysslar jag med natural horsmanship, så där finns inget tvång, ingen skrämselteknik eller något sådant. Det handlar om vänskap mer än något för mig. MIna hästar har alltid vart mina absolut bästa vänner.
Handeln tycker jag är sjuk, som den är med alla djur. Att vissa skulle vara mer eller mindre värda pga arv eller ras osv.
Förr var hästar ju viktigare för oss människor, nuförtide är det mer en "dyr hobby" där hästarna prestation oc utseende helt plötsligt är så mkt viktigare än själva bandet med djuret i fråga, Jag har fått ta mkt skit inom ridsportskretsar pga mina åsikter (t.ex att manar inte ska ryckas/klippas utan vara lång så att den kan skydda mot regn,vind och sol och vara "flugsmälla") me jag fortsätter ändå att uttrycka mig och hoppas att någon lyssnar.
Jag har iaf fått 2-3 tjejer att börja med NH ridning bara av att de blev så imponerade att jag alltid red utan träns och att jag aldrig använder grimma eller grimskaft eller någon form av rep utan bara fick hästarna att vilja följa med mig. Sånt kräver tillit, och det går inte att få genom att hota, tvinga eller skrämmas.
Så sammanfattat - den allmänna användningen och handeln tycker jag är hemsk och sjuk, men ser inget fel i vad JAG gjort eller gör, eller hur jag förhåller mig till hästar.
jag har som mål med mina hästar att vi ska förstå varandra o att dom vill vara med mej för att dom tycker de e kul. Jag håller på med mkt NH o har egentligen inget intresse för ridningen utan tycker de e kul att lära mej mer om hur man kan samarbeta med hästen utan att tvinga den till de. Som de ser ut nu så har jag mina hästar i stall, men när jag flyttar hemifrån så är tanken att dom ska kunna gå från stallet ut i hagen som dom vill.
Jag bryr mej väldigt mkt om hur mina hästar mår o vill att dom ska ha de så bra som möjligt.
Vill hela tiden försöka förstå hur jag kan lösa problem eller lära dom nya saker genom eftergift, belöning mm..
O som #5 sa, ridskolor e jag också emot! allt handlar om pengar oftast har man inte råd att ge hästarna de bästa. O ungar som drar i munnen o sparkar i magen på hästen! sen kanske de finns bra ridskolor, men de har inte jag märkt av en så länge iaf.

#6 kan tipsa om att kolla med bönder som har kor eller ungtjurar (eller om de finns får i din närhet). De har oftast väldigt stora och bra marker och brukar inte ha något emot att man har ett par hästar gående med där, det var så jag fixade min lösdrift, billigt blev det också. Sen är det bra med blandade betesdjur, för de ogräs hästarna inte åt, tog fåren mer än gärna osv. Bara ett tips.
Ang detdär md ridskolor så är det väldigt frå ridskolehästar som får någon daglig utevistelse, och får de det så är det oftast i en jätteliten grushage där de inte kan springa som e vill (de kan ju halka och slå sig, då förlorar ridskolan MASSA pengar!)
Jag tycker att sådant och t.ex små shettisar som tvingas på kalas och karnevaler och sådant för att släpa runt små skrikia ungar borde totalförbjudas.
Och som med all annan djurhållning är det stora brister vid kontroller.
Jag gick på ridskola förut men fyfan alltså .. klarade inte av det till slut, de hade ett sånt där veckobrev och varje jävla vecka var det någon häst som hade fått "galoppera iväg på de evigt gröna ängarna" så jälva mycket försummande av djuren.. det där med nh låter helt fantastiskt, ska nog rota lte i vad det handlar om ifall jag skaffar häst i framtiden :)
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs
oj nu överdrev jag visst, det var månadsbrev jag menade, men endå..
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

#8 det är mest logik egentligen. Om vi nu är det mer intelligenta djuret så är det ju mkt mer logiskt att vi lär oss deras språk, än att tvinga eller skrämma dem till att förstå oss.
Och att rida och hantera dem på sätt som är natuliga för dem. dvs geom att använda vikt, knuffar och impulser för att styra från ryggen (och marken) hellre än remmar, rep och bett.
Sen finns det olika skolor inom NH, vissa menar på att man ska stta som flockledare, andra att man ska ha en mer moderlig roll osv osv, det är väl upp till var och en att hitta den skola man sälv gillar, men personligen så tror jag mer på att apassa metoden efter hästen, de har ju personligheter precis som vi. Så jag provar mig fram med varje häst jag möter.
Jag har alltid tyckt om hästar väldigt mycket och börjat på ridskola flera gånger fast har alltid slutat efter ett tag just för att jag inte riktigt gillat instälningen till djuren och när jag var yngre för att jag var rädd för stalltjejerna haha
#7 tack för tipset! Jag har två shettisar den ena har eksem så han får jag ha lite extra koll på om han vill in eller klarar att vara ute. O så e de, de där med fång… vill inte att dom äter för mkt o för kraftigt gräs.
då kanske de e bra att ha andra djur i hagen som också äter?

#12 jo jagvet hur det är med Shettisar /=
Jo, då är det ännu mer aktuellt, sen blir det oftast bättre med tiden om man alltid har dem ute och deras magar inte chockas av vårgräset eller sommargräset (som de gärna gör när man släpper på bete eller liknande). Shettistjejen som gick hos oss hade lite problem första 2-3 månaderna sen efter det har vi inte märkt av något direkt (mer än att hon blir grinig på hösten när gräset börjar tyna, haha)
Det finns faktiskt ett märke som heter Tekna som gör sadlar, träns och annat i syntet. Bommen kan också justeras med hjälp av värme. Dom säljs av Tre Hästar om jag inte minns fel.
Sen har jag ridit väldigt mycket (fem år), men inte nu på typ två år. I början var jag så liten (9 år) att jag bara gjorde som ridläraren sa, banka skrika och dra. Visa att man är herre över hästen. Bita tillbaks om hästen bet en. Sedan utvecklade jag egna åsikter, och började försöka lära mig hästens språk. Jag blev sedd lite som en hästguru av de mindre stalltjejerna/killarna som bad mig om hjälp om den tjuriga fjordingen inte ville få på tränset. Det bästa med ridning är, enligt mig, när man märker att hästen litar på en, vet att det är säkert dit man leder den. Att man värderar hästen lika högt som man värderar sig själv.
Sedan var jag tvungen att sluta på ridskolan pga att vi inte hade råd. Nu ska jag börja jobba, och då ska jag börja igen.
Ps. Vart ligger NH-skolan?

#14 jag menade ingen fysisk skola utan de olika skolorna (dvs inriktningarna) inom konceptet Natural Horsemanship.
Vissa anbänder sig av tränare, vilket är bra i början då man får se samspelet och själv känna efter om det känns som ditt sätt att förhålla dig tillh ässten, sen kan man själv läsa böcker och se på hur hästar kommunicerar med varandra i olika situationer, det är så jag lärt mig mest. Hur de säger ifrån, vädjar och leker med varandra.
#15 Hehe, jag tänkte lite fel. x''D
Vi har lädersadlar, tyvärr. Det är dock absolut inte mitt förstaval. De köptes för länge sedan och jag vill ha sadlar som absolut passar hästarna. När det blir dags för nya sadlar blir det förmodligen syntetiska bomlösa.
träns använder jag inte men alla mina rep och halsringar är veganska (syntet och bomull)
Vi har en lädergrimma som används till transporten. Den är begagnad.
När jag såg rubriken här först trodde jag att det skulle handla om veganernas inställning till att utnyttja ett annat djur (hästen) för sin egen njutnings skull (att rida). Inte om tillbehör och verktyg var i läder eller inte då det finns både i syntet och äkta skinn och handlar om ett val.
Typ som att fråga en Vegan hur inställningen till skor är, finns både i syntet och äkta skinn och handlar om ett val =P
Jag slutade rida pga den allmänna inställningen till hästarna, det här med handelsvaror, objektifieringen ni vet. Okunskapen om deras behov, allt från hur de hålls (spiltor och boxar, främst min egen erfarenhet i form av ridskolor jag syftar på) och de beteendeproblem det medför (stereotyper som krubbitning) till hur de utfodras med högenergifoder få gånger om dagen i motsats till dess natur, att beta under långa perioder.
Hela hästvärlden är extremt skrämmande för mig och även om man håller en häst på det bästa tänkbara sättet så kommer hästen aldrig att gå fram till en människa och böna och be denne om att rida på dess rygg eller sitta i en vagn bakom medan den springer.
En sund hållning av en häst som tillmötesgår dess naturliga levnadssätt och behov på bästa sätt innebär ju inget lidande (inte i mina ögon iaf), men det är fortfarande ett utnyttjande då ridning eller dyl. inte ingår i en hästs personliga intresse. Däremot behöver ju inte utnyttjandet i den benämningen vara negativt eller djurplågeri i någon form, men det är inte på lika villkor.
Pehpsii verkar ha en ovanligt sund inställning till hästar och skulle jag någon gång i framtiden ta hand om en häst som behöver ett hem skulle jag nog anställa henne som personlig rådgivare ;)
Jag red när jag var liten, men det är länge sen nu. Det där med att ha häst verkar ganska svårt, så jag tror inte det är något för mig, men om jag skulle ta hand om en häst och inte rida, då är det väl ungefär samma sak som att ha hund (som familjemedlem), alltså ur rättvisesynpunkt, eller vad jag ska säga?
många utnyttjar tyvärr hästarna,så som ridskolor. de handlar ju om pengar. inte rätt att djuren drabbas för de! Men annars tkr jag de e helt okej att ha häst. sj har jag 2 shettispojkar. jag rider ju inte dem utan håller på med horsemanship o trickträning. Syftet med de e att hästarna vill vara med mej o lita påmej till 100%. Men sen ska man acceptera hästarna ex lämpar sej hästen inte till ridning så får man göra ngt annat som den gillar, man ska hela tiden rätta sej efter hästen. Många tar ju träning o tävling på så stort allvar o pressar o har höga krav på hästarna. mina hästar har aldrig krav, jag tar de e deras takt!

#18 mitt svar i #5 där tycker jag speglar min inställning till bruk av hästar. Inget tvång, utan en ömsesidig vänskap. Min ponny jag hade red jag väldigt sällan. Vi gick promenader, lekte i hagen, kelade osv.
Med Shettisarna jag skött om har jag hållt på mkt med agility, vilket de tyckte var jättekul. De var alltid jättepepp på att lära sig nya grejer, skuttade runt och bockade varje gång de fick beröm eller gjorde något kul (den enda blev helt bananas glad av att gå på vippbräda, hon stod och vägde fram och tillbaks på den i en kvart åt gången).
Hästar som används till löp, trav och tävling tycker jag är sjukt. Jag har rehabiliterat många "söndertävlade" hopp-ponnyer som var helt utmattade och mentalt nedbrutna. Samma tycker jag om utställningar.