produkter försvinner
Jag funderar på vad det kan bero på att affärerna slutar sälja vegoprodukter och liknande. I min hemstad finns bara hommos kvar att köpa på maxi. Både maxi och konsum har sålt ut mängder av bönor och gryn hur billigt som helst. Finns något kvar är det med någon enstaka smak ex.vis go greens bönröror. Då finns en eller möjligen två sorter trots att det finns många fler. Tofu är inte alls lätt att få tag på och lyckades det är det naturell och ev marinerad som finns. Sortimentet krymper mer och mer. OSV. Vad tror ni detta beror på?
Det har tyvärr blivit ute att äta mycket bönor och tofu, hälsotiden är ute och nu är det mycket animaliskt som står på listan. Tyvärr så när de sålt ut så köper de inte det så mycket mer om det inte finns en stor efterfrågan.
Jag blev ledsen när den veganska majonäsen försvann, men som tur är finns det en majonäs som heter "äggfri majonäs" som är för äggallergiker, den går oftast och finns därför kvar i flera butiker. Bönor får man nästan gå till asiatiska affärer om man vill ha samt tofu.
Tycker det är mycket tråkigt vi är så fokuserade och att sortiment minskar och ibland försvinner.
Kan kanske vara politiskt också. Att man inte vill låta "konstiga" typer som veganer få köpa sina produkter, utan det animaliska ska mer eller mindre tvingas på folk. Väldigt sorgligt är det i alla fall.
Fick höra av en radiopratare att "köttförsäljningen" är mer nu än någonsin tidigare, på grund av den nya trenden inom kost. Håller med att det är sorgligt, det är inte bara veganer som äter linser och bönor och tofu, det finns även allergicker och även andra maträtter där det ingår.
dom borde tänka på dom som är Vegan eller vegitarian!
#4. Du får tänka på att om det är en produkt som inte säljes så bra så slutar de ta in produkten. Annars går affärerna back, tyvärr är ekonomin sådan i Sverige.
#5 då får väll fler bli veganer XDmen aa jag förstår
#6. Vänta bara, det blir nog snart inne med det igen. Det är fortfarande vanligt med yoga och meditation och det blir större och större. Så snart sätter det nog igång med hälsokost och mycket bönor och liknande igen. Däremot tror jag att det kommer försvinna mycket bra. Men kanske komma nya och bättre produkter. Annars finns alltid näthandel trots att det är lite dyrare kan det vara värt det ibland.
#7 ja man kan ju hoppas :)
Själv har jag varken märkt att det blivit större eller mindre utbud. Tråkigt om det börjar bli så på vissa ställen.
_No way! Yes way!

Ni har säkert rätt. Det kanske är så att antalet som äter vego minskar. Trist i så fall!
Eller så är det så att folk blir mer intresseade av att laga egen vegmat och inte förlitar sig på halvfabrikat.
_No way! Yes way!

#11 Ska man laga mat själv behövs råvaror och det är ju de som försvinner ex. bönor, gryner, tofu osv.
Du tänker så. När jag tänker "vegoprodukter" tänker jag mest hel/halvfabrikat. Tråkigt med bönorna och linserna, det har jag snarare märkt tvärtom här hos mig.
_No way! Yes way!

I den asiatiska affären här inne i stan har det försvunnit en hel del. De har bara tofu kvar i konservburk och det är inte riktigt samma grej som färdig på plast.

Tofu i konservburk?
Det har jag aldrig sett.
Kan även rekomendera internetbutikerna som jag länkat till bland länkarna. 

Ja där ser man! Den är kanske mer hållbar än den färska?
#18, längre hållbarhet, dessutom frächare smak.
Priset varierar dock mycket, har sett den för 8 kr och även 25 kr. Så man får kolla runt lite. 

Annars kan man alltid göra saker själv också. 
#20. Det var nog det vi pratade om att "grundprodukterna" försvinner, som bönor t.ex. Då är det svårt att göra det själv.

#21 precis!
Nu såg jag på tv att köttkonsumtionen ökar
. Visserligen var det kyckling som ökade mest men jag har haft det på känn. Dels för att vegosortimentet minskat så dramatiskt i "mina" affärer och att flera bönder häromkring har börjat med köttdjur (kor). Tidigare har här mest funnits får men nu är det flera som börjat med kor av köttdjursraser. Det kan inte vara slumpen.
#22. Kycklingen har de redan glömt bort så det är klart de börjar äta det igen. Var i en diskution igen om detta men de säger bara "Det man inte ser eller vet har man ingen skada av". Tycker det bara är idioti och dumt att säga så.
De borde gå ut med mer reklam på bönor, havremjölk, sojamjölk, soyghurt, har sett men det är allt för sällan och dumma tider då ingen ser på tv eller på smågator ingen går på.

#23 Nej, de som säger så "har ingen skada". Det är de arma kycklingkräken som får stå för lidandet.