Vegan iFokus

Vegan

Etikettersättningsprodukter
Läst 3771 ggr
[Linxter]
0

Texturerat protein

Är det någon som provat dessa: http://www.vegshop.se/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=7

Jag fick några olika påsar av min mamma, men jag vet inte om jag gör något galet vid tillagningen…för jag har så svårt för dem. De blir liksom FÖR köttiga i konsistensen…och när man tuggar så upplever jag det som om att tugga på en tvättsvamp (det liksom dryper vatten ur dem). Jag har försökt att pressa ur vattnet riktigt ordentligt…men jag får bara inte till det. Någon annan som känner till detta?

[TrevorS]
0

Nu har jag inte handlat av dem på ett tag men jag brukar handla av dem. Blötläggningen är den viktigaste. Man kokar upp vatten med grönsaksbuljong, ta av vattnet från plattan och häll i bitarna, låt vara där i tills de blir mjuka rakt igenom (strimlor och färs bara knappt en minut). Pressa ut vätskan och stek med olja eller margarin.

Jag gjorde felet att jag kokade dem från början och fick svampkonsistens vilket inte alls blev gott. Om man fortfarande tycker de blir för blaskiga kan man låta de stå i kylen en liten stund. Vill man ha dem krispigare kan man doppa dem i ströbröd.

[Linxter]
0

Ah, det där med kylen ska jag prova - för det är just vätskan som är vedervärdig. Smart med ströbröd, det lär ju bli godare kan jag tro.

[TrevorS]
0

Hur pressar du ut vätskan ibland får man pressa riktigt hårt för att få ut så mycket som möjligt. Jag har köpt ett dåligt märke en gång jag var tvungen att vänta tills det svalnat och pressa ut för hand.