Husdjur
Vad anser ni om att ha husdjur, är ni för eller emot? Har stött på både veganer som är okej med det, och veganer som tycker det är djurplågeri, men det är intressant att höra era åsikter. Vi förutsätter att djurägaren tar väl hand om sitt/sina djur.
/Isa
Vi har husdjur en katt flera möss och snart en fågel. =) Vi ser till att mössen har stor bur även fågeln alltid tillgång till rekomenderat foder och färskt vatten =)
#1 Okej, vad mysigt :)
/Isa

Under förutsättning att djurägaren tar väl hand om sina djur förstår jag inte hur det skulle kunna vara djurplågeri att ha husdjur ( om vi menar de djur som vanligen kallas husdjur).
#3 Nej det håller jag med om. De jag har hört vara emot husdjur menar att det är som att sätta djur i fängelse, att det är onaturligt för djuret osv. Det har ju varit ganska många veganrörelser (misstänker jag, kan ju förstås inte veta) som varit och släppt ut kaniner ur deras burar från olika uppfödare trots att de vårdar och älskar sina djur. Lite tråkigt tycker jag.
/Isa

#4 De som ser sällskapsdjuren som fångar är helt klart en minoritet. Man kan naturligtvis se det så om man vill.
De som släppt ut kaniner gör det nog främst för att kaninerna fötts upp till köttkonsumtion eller päls.
Så länge man tar hänsyn till djurens behov och intressen och kan ge dem djuren som bor hos oss bra och meningsfulla (för de själva) liv ser jag inga problem med att ha djur boende hos oss.
Detta sagt måste jag även påpeka att för många av de arter som i dag betraktas och hålls som sällskapsdjur är detta näst intill omöjligt pga att även med den bästa av viljorna är det i stort sätt omöjligt för oss att tillgodose deras naturliga behov.
T ex kan fåglar i bur omöjligen få sina naturliga behov och intressen tillgodosedda och leva värdiga fågelliv. Dessutom hålls fåglar, som t ex papegojor, som är sociala och lever i stora grupper, ensamma helt utan kontakt med några artfränder.
Det finns tyvärr många exempel på arter som i dag hålls som sällskapsdjur som jag tycker är direkt olämpliga som sådana just pga att för de flesta vanliga människor är det omöjligt att tillgodose dessa individers naturliga behov och intresen och göra det möjligt för dem att leva liv som är värda att leva.

Jag har svårt för all form av burdjur. Tycker dessutom det är olämpligt att ha djur i stan. Så länge jag har djur i fångenskap kan jag heller inte vara Vegan. Men jag bor på landet.
Precis som #7 skriver så finns det i princip ingen möjlighet att hålla djur som det är naturligt för dem. Med det inte sagt att de lider. De vet ju inget annat.
Sålänge djuren har det bra så tycker jag inte det är fel. Det finns för- och nackdelar med att leva i fångenskap och det vilda.
Problemet är ju dock att många inte lyckas tillfredställa djurens behov. Men det har inget med själva principen att göra.
Själv så håller jag reptiler och där går nästan all skötsel ut på att fixa en så naturlig miljö som möjligt. Visst, mina djur har inte alls lika stor yta att röra sig på som i det vilda men å andra sidan är den ytan dom har väl anpassad efter deras behov och jag tror dom lever rätt så stressfria och bra liv ändå utan svält. :P

Jag kör ju på att ta hand om djur som "kasserats" dvs som ligger ute på blocket och ser allmänt ynkliga ut /sitter i för små skitiga burar osv. Jag tar hand om dem och ger em ett bättre liv. Är även jourhem och rehabiliterar och fixar nya hem för vanvårdfall.
Jag personligen skulle aldrig köpa från en uppfödare när det finsn så många som behöver nya hem. De två kainer jag har från uppfödare var "ooönskade" för utställning osv för att de hade fel färg eller liknande, men de har inga fel i mina ögon.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

En del av av min familj är av andra arter än den jag tillhör.
Respektfulla relationer finns, likväl som respektlösa relationer , både inom och utom gränser för ex kön, etisk bakgrund och art.
Jag tycker det är okej sålänge man ser till att djuret/djuren är lika lyckliga eller lyckligare än vad d skull vara i de vilda.
Dessutom tycker jag att det är helt fel att ha flock djur utan sälskap av samma art.
Jag tror inte jag själv lyckas uppfylla de men jag strävar mot de.
Kan tillägga att jag är tveksamt till att stödja upfödning och därför vill ta hand om "begagnade"djur men jag skulle inte ge pengar till en privatperson som har tröttnat på sina husdjur.
TrevorS: Vad försorts fågel?