Matens påverkan på vår hälsa
I läkartidningen.se finns en artikel om hur den mat vi äter påverkar vår hälsa. Just för veganer finns ett glädjande budskap i denna artikel i andra stycket under: Industriellt bearbetad mat boven i dramat
**
Artikeln är inte särskilt lättläst men tänkvärd och intressant, här har jag bifogat den som pdf.
**
/Désirée

Tack för artikeln. Mycket intressant. Jag ska läsa igenom texten noga. Jag tror stenhårt på att kosten spelar roll för vår hälsa och särskilt då fabrikstillverkad mat. Jag såg att det stod något om husdjuren också. Där tänker jag på utvecklingen av cancer hos hundar. Det verkar som om hundarna har mer cancer och är sjukare idag än för 40 år sedan. Jag kan inte minnas att hundarna var lika sjuka när jag var barn på 60-talet som de är nu. Nu tror jag inte att det enbart beror på kosten. Det finns säkert fler skäl till detta.
En annan fundering är hur vår hjärna klarar av alla de kemikalier och liknande som vi utsätts för hela tiden.

Nu har jag läst artikeln och jag måste säga att det är fantastiskt att de publicerat en sådan artikel i läkartidningen! Jag är glatt överraskad.
Hoppas denna kunskap sprider sig och får genomslag i verkligheten, t.ex. borde denna information ge förändringar vad gäller mat till skolbarn och inom barnomsorgen. De matvanor man får som barn är svåra att bryta som vuxen så kan man lära sig "rätt" från början underlättar det.
Jag uppfattar inte läkarna som särskilt kunniga eller intresserad av kostens betydelse för hälsan så skulle en förändring ske där kunde det göra stor nytta.
Sedan är jag mer tveksam till om folk i allmänhet vill ta till sig informationen. Som exempel kan jag berätta att jag var på ett distriktsmöte med reumatikerna. De hade bjudit in Karl-Otto Aly som är läkare och förespråkar vegankost bl.a. Han höll en mycket bra och intressant föreläsning om kostens betydelse och om djurhållningens inverkan på djurens välfärd. Sedan gick alla (utom jag!) ut i restaurangen och åt kötträtter med gräddsås och världens maffigaste gräddtårta. Jag pratade lite med honom innan han åkte därifrån och han insåg ju problemet. Maten de åt var ju helt fel för en reumatiker.
En annan intressant sak som beskrivs i artikeln är om husdjurens foder. Hur illa den är för djuren och hur den påverka människor som sedan äter kött. De skriver att" modern grisuppfödning kan idag få en gris upp till 100 kg på 4 (USA) till 6 (Europa) månader jämfört med 1,5 till 2 år vid traditionell uppfödning. På frestningarna på djurens hälsa är omfattande och om djuren skulle tillåtas leva tillräckligt länge skulle de utveckla kroniska sjukdomar som diabetes."
Man undrar vad det är vi håller på med egentligen. Vi äter så vi blir sjuka och drar med oss djuren i fallet.
Läkare borde inte fördöma vegankost längre. I artikeln står
" Veganer rapporteras ha generellt lägre halter i kroppen av AGE/ALE än köttätare och laktovegetarianer. " ………..
" Betydande hälsofördelar har också rapporterats för veganer: statistiskt signifikant lägre nivåer av proinflammatoriska molekyler, cytokiner och akutfasproteiner, lägre systoliskt och diastoliskt blodtryck, lägre S- totalkolesterol, och S-LDL-kolesterol, lägre fasteblodsocker och triglycerider, betydligt mindre viktproblem och lägre incidens av kroniska sjukdomar, speciellt diabetes och komplikationer till diabetes."
Det finns i texten information om vad man kan äta för att minska AGE/ALE-halten.
Jätteintressant! Tack än en gång för artikeln.
Jag tycker också att artikeln är läsvärd och mycket intressant, tyvärr är den ju inte helt lättläst, men du har nu gjort en mer lättläst sammanfattning av den
Det du skriver om Aly och maten som serverades i samband med hans föredrag är verkligen skrämmande.
Din fundering om hur vår hjärna klarar alla kemikalier som vi utsätts för vill jag kommentera med detta: Idag vet vi mycket om hur färg och annat som används inom måleri- och byggbranchen, påverkar hälsan. Det är inga vackra siffror tyvärr. Vi ska heller inte tro att vattenbaserade färger, lacker med mera är helt ofarliga. (Jag har varit gift med en målare och arbetat tillsammans med honom som målare) Om man tänker ett steg längre så förstår man säkert att kemikalier i mat inte kan vara vidare nyttigt.
/Désirée

#3 Jag skulle önska att detta vore ett område som hade högre prioritet. Det kostar samhället oehörda summor och enskilda ett enormt lidande med alla dessa sjukdomar. Jag fattar inte hur man kan negligera denna kunskap.