Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 2708 ggr
[Anunnaki]
0

Gjort ett experiment

Härom dagen plockade jag några blad av tätört med avsikten att göra ett experiment. När man lägger blad av tätört i vanlig komjölk och låter det stå två tre dagar i rumstemperatur  blir det långmjölk av mjölken. Mitt experiment var att lägga några tätörtsblad i lite sojamjölk.

Jag tog fem, sex tätörtsblad och lade dem i 1,5 dl sojamjölk i en rostfri skål med lock. Så fick det stå på diskbänken två dagar och då smakade det som den långmjölk som jag minns från min barndom. Efter ytterligare en dag i kylskåpet hade det blivit långmjölk. Jag har ätit ett par skedar och överlevt.

Om någon gör om mitt experiment så får ni väl smaka lite i sänder på egen risk.

DesK
0

Detta är ett jättebra tips till alla som av en eller annan anledning inte kan äta /dricka komjölk, men längtar efter gammaldags långmjölk. Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Jag älskar gammeldags långmjölk med gräddklumpar i, tål det också av någon konstig anledning. Men det har jag inte druckit sedan jag var 14 då det försvann i handeln där jag bor. Tror den är omöjlig att få tag i. Men min kompis blandar i en burk med kokosmjölk i sojamjölken och låter stå i ett dygn för att få liknande. Skrattande Har bara smakat och det är mycket gott. Men har inte kommit så långt att jag gör det själv.

Saga85
0

Jag har aldrig hört talas om långmjölk, men nyfiken i en strut som jag är kliade det i fingrarna att testa.