Gjort ett experiment
Härom dagen plockade jag några blad av tätört med avsikten att göra ett experiment. När man lägger blad av tätört i vanlig komjölk och låter det stå två tre dagar i rumstemperatur blir det långmjölk av mjölken. Mitt experiment var att lägga några tätörtsblad i lite sojamjölk.
Jag tog fem, sex tätörtsblad och lade dem i 1,5 dl sojamjölk i en rostfri skål med lock. Så fick det stå på diskbänken två dagar och då smakade det som den långmjölk som jag minns från min barndom. Efter ytterligare en dag i kylskåpet hade det blivit långmjölk. Jag har ätit ett par skedar och överlevt.
Om någon gör om mitt experiment så får ni väl smaka lite i sänder på egen risk.
Detta är ett jättebra tips till alla som av en eller annan anledning inte kan äta /dricka komjölk, men längtar efter gammaldags långmjölk. 
/Désirée
Jag älskar gammeldags långmjölk med gräddklumpar i, tål det också av någon konstig anledning. Men det har jag inte druckit sedan jag var 14 då det försvann i handeln där jag bor. Tror den är omöjlig att få tag i. Men min kompis blandar i en burk med kokosmjölk i sojamjölken och låter stå i ett dygn för att få liknande.
Har bara smakat och det är mycket gott. Men har inte kommit så långt att jag gör det själv.
Jag har aldrig hört talas om långmjölk, men nyfiken i en strut som jag är kliade det i fingrarna att testa.
_No way! Yes way!