Butiker med bra utbud
Tänkte väga upp tråden om att veganska utbud försvinner med en positiv tråd. Har ni tips på "vanliga" matbutiker där de veganska utbuden är bra?
På Maxi i 421 (Högsbo, Göteborg) har jag aldrig några större problem att hitta vad jag vill ha. Böner och linser finns det gott om, och jag tycker det är roligt att gå runt i "mejerihyllorna" - känns som om jag ofta upptäcker något nytt. Senast upptäckte jag både vegansk chokladpudding och att de börjat ta in torkat sojakött.
_No way! Yes way!
Coop forum på värmdö hade idag sojasprutgrädde, det har de inte haft förr. De har nyligen byggt om i mejeri och ägnat en stor del av den till ersättningsprodukter, det hurrar vi för!
Förutom sprutsojagrädden hittar man de flesta sorters soja- havre- och risdrycker, sojgurtar från carlshamn och alpro, puddingar, sojagrädde, havregrädde yada yada.
Det jag efterlyser mest är nog äggfria ersättningsprodukter, torkad soja i varierad form vore mysigt.
Gröna boden i Göteborg, ekostore har också mycket.

Vårt Coop FOrum här rätt så bra med grejer, oliika märken och sorter på tofu, alla sorters soja/havre/ris mm mjölker jag vet om, tofuttis sour supreme + ostar, sheese hård och mjukostar, soyatoos grädde i både visp och spraytub, tartex ovh endel torkade osojagrejer (veggo)
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Skulle vilja puffa lite för handels kooperativet FRAM…som ligger på Nordenskjöldsgatan i Linnéstaden Göteborg.
Där kan man köpa Linser, Bönor, Ris etc i lösvikt!..vet inte hur mkt vego grejer de har men bra bas varor…gillar att man kan köpa precis så mkt man vill ha…ex kan man testa nya bönor eller linser eller ris….utan att köpa på sig en års "förbrukning" om man inte tycker om den sorten.
Då köper man en mängd som räcker till det receptet man tänkt göra…smakar och köper mer nästa gång….eller köper inte alls mer!
#4 Toppenidé, verkligen. Love it a lot!
MEN!
Jag köper aldrig lösvikt, av samma princip som jag inte slickar på bussars handtag, kortläsares knappsatser eller barns snoriga fingrar…
Så jäkla synd för jag hade gärna velat köpa sådana saker i lösvikt, och jag kommer göra den dagen det inte innebär ett potentiellt hot mot min hälsa.
jag kokar min mat innan jag äter den….o det dödar de mesta bakterie väg…
så risken är liten att man tar hem något från affären. När det gäller linser, bönor och ris…..Däremot tvättar jag alltid frukt och grönsaker innan jag äter dem av just den orsaken…En vet inte vem som pillat…
Vill oxå i all väl mening….faktiskt….påpeka att en FÖR steril miljö skapar större problem med sjukdomar än lite vardags skit….och är ett större hot mot hälsan än att man utsätter sig för lite normala risker….
Det är just bakterierna runt oss som ökar vårt imunförsvar…
Ta nu inte detta som ett påhopp…det är i all välmening…några tanke korn att ha med sig på vägen….
Ja, FRAM tycker jag om. Och när det kommer till bönor i lösvikt lär det ju vara mindre ohygieniskt än t.ex. påsar med kakor/bullar/bröd. Bönorna ska ju sköljas, blötläggas och kokas - lär inte vara särskilt mycket basilusker kvar efter det.
_No way! Yes way!
#6 Jag är medveten om kopplingen mellan en sund portion av bakterier och ett aktivt immunförsvar, och jag lever inte i en steril miljö =) =) =) =) =) =) =) =)

Det är bara att gratulera till alla er som har tillgång till bra veganutbud i era "vanliga" affärer. Det underlättar mycket!