x-trem vegan/rawfood
Ja man kanske kan kalla sig så när man inte ens vill ha maten lagad!
Utan bara av sköljd ev skalad och strimlad eller mixad, och sedan upplagd på tallriken….
Detta är en period…tror jag…då jag rensar kroppen från åratals gifter och skit mat.
Och det kräver lite extrem mathållning så här i ingången. Kanske jag går över till "vanlig" vegansk mat så småningom eller så mår jag bra på detta o fortsätter!
Iaf tänkte jag pinna ner till Dahl Bakeshop /Bulltanten på Östra Hamn gatan 16 i centrum av Gbg o kolla in deras rawfood rätter o se vad det kan ge!
De lär ha en rawfood paj med chashew grädde…kan vara något som mellanmål kanske?
Så nu har jag varit nere hos "Bulltanten"
De var inte alls någon bulltant, utan 2 mycket förvirrade killar som stod bakom disken.
Pajen hade de men tyvärr utgick Chashew grädden, pga vad vet jag inte….trots det fick jag betala fullt pris för "paj biten".
Lokalen gav ett lite ödsligt intryck trots att det fanns folk där.
Men en inredning i vitt och stål ger gärna den känslan, speciellt som det var mycket högt i taket och det kan emellanåt ge ett intryck av luft och rum! Men här blev det som sagt lite ödsligt!
Dessutom drogs helhets intrycket ner kraftigt av att deras bestick var dåligt diskade…något som får det att vända sig i magen på mig iaf.
Lite mer mysfaktor hade inte skadat….och en bättre diskmaskin…kanske!
Vi var 2 personer och åt:
1 rawfood paj..utan chashew grädde + 1 spirulina drink och
1 smoothie + 1 bakelse
Detta kostade 140kr…så det var inte specíellt billigt heller.
Tror att jag kollar in receptet hos www.rawfoodrecept.com under fliken efterätter nästa gång.
Det är Erica Palmcrantz som ger läsarna receptet på : Bärpaj a lá Dahls
På sajten hittar den som är lite händig i köket, också en massa andra goda recept på efterätter och annat som smakar gott!…om man vågar prova vegansk mat utan kastrull 
Själv hittade jag ett annat recept där på nötbullar med : Valnötter, ruccola blad, soltorkade tomater och purjolök!
De var faktiskt Jätte smaskiga!…även om man för det mesta gillar kokt mat så är de väl värda att pröva!
tillsammans med råkost/sallad är de ljuvligt goda! Eller till vad du vill ha dem…som plock mat på en bjudning är de en höjdare….
Bara din fantasi sätter gränser…..
Glömde ju:
Kommer jag att gå till bulltanten igen?….jo kanske med någon fika sugen kompis som vill dricka kaffe…så kan jag ta en spirulina drink under tiden:
Apelsin, blåbär o hallon och spirulina för 37 kronor.
Men köper jag en juice i pressbyrån kostar den minst 20 kr och det är väll ok att det kostar 17 kr xtra för sitt plats o skydd undan vädret.
Ev kan jag tänka mig att pröva deras rawfood tallrik någon lunch! och kanske hade de en dålig dag idag, bara.
Det är väl dessa du pratar om va?
Har i så fall totalmissat dem när jag bodde i Göteborg. Åt en gång på en restaurang som låg bredvid en asiatisk affär i Nordstan som serverar vegetariskt, de har även lite vegansk mat dock inte så stort utbud, ätit där en gång då jag såg en person som använde sleven till majonäs i den andra bägaren med tahini. Tänkte på de de som inte tål ägg heller, Andrum heter den.
Finns även en bra restaurang/pub på Andra långgatan som serverar veganskt som heter Kelly's. Samma ägare till den veganska restaurangen i Gamlestan som heter Old corner.
EDIT: Kom på en till restaurang som heter Zucchini nära hagakyrkan.
Finns även en lista på restauranger och fikaställen i Göteborg här: http://vegan.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5c64e88d-e390-41ea-a440-101215780392