Rätten till min mat!
Allt fungerar ju bra så länge man är frisk och kan bestämma själv vad man stoppar i sig…..Men vad händer den dagen man blir sjuk eller för den saken skull gammal. Eftersom man lär vara friskare på vegansk mat och därmed leva längre kan man tänka…
Men tillslut åker väl även en Vegan in på sjukhus!
Vad skall man livnära sig på då? Om man inte äter traditionell vegetariskmat…där man endast byter ut kött biten mot ett vegetariskt alternativ!
Och kör med såser etc som är mjölk i . Hur tacklar min kropp det om jag inte ätit det på många år?
Blir jag mitt i DERAS strävan att göra mig frisk..hel enkelt sjukare? Av att mitt sätt att äta inte är accepterat!
Av att det står en traditionellt utbildad Dietist och har sista ordet om vad jag får och inte får äta!
Visst ibland kan det gå fel av ren okunskap…när man lägger om kosten. Och det kan vara upp hov till sjukdomar. Men en bra utbildad dietist borde kunna ge råd även i sådana frågor! Och närma sig patienten med respekt för individens beslut.
Jag vill inte äta fläskotlett med gräddsås när jag blir gammal! Om jag inte ätit det under långtid innan och tvingas till att leva på vad goda vänner kommer med.
Där tror jag att man måste göra en hel del för att vända oponionen och trenden att alla skall äta samma sak.
Och kräva att folk som jobbar med mat skall vara uppdaterade när det gäller näringslära med en bredare bas än de är i dag!
Varje resturang har ju sin nisch så visst går jag till ett Steak hous…så får jag räkna med att äta någon torftigt ihopkraffsad sallad, medans mina vänner smörjer kråset!
Men hamnar jag på sjukhus eller inom äldre omsorgen så är det min rättighet att leva som jag brukar näringsmässigt. Jag lägger inte mitt liv i deras händer för att de skall få kritisera hela mitt liv och "omvända" mig OCH därmed göra mig sjukare!
Även inom barnomsorgen och skolansvärld, får man slåss för sina barns rätt att äta det de är vana vid.
I landet lagom äter ALLA sås och potais och kött! punkt slut!
Eller är det så att vi som inte tänker så måste börja påverka, politiker i Ännu större grad! Och våga vara "jobbiga"!
Hur tänker Ni om detta!
Vi måste nog alla påverka och vara besvärliga. Det räcker inte att Mats-Eric Nilsson (Äkta Vara) skriver böcker och berättar om det utbredda matfusket. Hela den offentliga sektorn måste påverkas till att servera riktig mat och naturligtvis måste det dagligen finnas minst ett veganskt eller i alla fall vegetariskt alternativ. Som barn gick jag i en waldorfskola och där serverades det dagligen 2 rätter en med kött eller fisk och en vegetarisk, alla barn fick välja fritt vilken de ville äta. Eftersom det fungerade där utan särskilt mycket svinn, borde samma modell fungera i den offentliga sektorns alla kök.
/Désirée
#1 En bra länk! Med bra artiklar….för även om det inte handlar om Vegan mat så mycket så handlar det om grunden till hur vi ser på vår mat!
Ex skolmaten som lagas centralt numer och inte inehåller mycket näring i slutänden…MEN det skall man komma ihåg det ger inte mycket flexibilitet heller!
Att serva de barn som har speciella önskemål ang sin mat.
Detta gäller mat till äldre också!
Där maten serveras i svarta lådor..som man mikrar i sin ensamhet så kan man ju själv räkna ut hur mycket näring det finns kvar i den.
Själv äter jag mycket råkost som jag sagt i en annan tråd…om min mat behandlades så, så skulle jag kunna äta papper istället!
Mina äldre barn gick under en ganska lång period i Waldorfskola och de hade samma matkultur där som du mötte. Och som sagt det var inte mycket svinn på maten trots det.
Min yngsta dotter går i en skola med internationellt stuk, som inte tillhör kommunens domäner. Där har de en egen kokerska som serverar mycket vegetarisk mat också. Fram för allt är det närlagat!
Och barnen kan känna på lukten som sprider sig i huset vad som serveras idag till lunch!
Och genom att maten produceras och planeras där kan man ha en försiktig dialog med skolan ang vad som serveras!
Och man kan få raka besked vad maten innehåller eller alt inte innehåller!